הקשיבו למירי בוהדנה

גם היא, כמו הקבלנים, מעדיפה את "הצייתנות" של הזרים על פני "העצלות" של ישראלים

אם נתקלתם בימים האחרונים במאמרים נרגשים מצד קבלנים או מנהלי חברות כוח אדם שמתריעים מפני עלייה חדה שצפויה במחירי הדירות, זה לא מקרי. ביולי הקרוב אמורה הממשלה ליישם החלטה שקיבלה זה מכבר, לצמצם באופן הדרגתי את מספר העובדים הזרים בענף הבנייה - כך שבשנת 2011 לא יינתנו עוד היתרים להעסקת זרים בענף.

בהתאחדות הקבלנים יוצאים כעת בקמפיין אגרסיבי, בתקווה כי הוא יצליח כפי שהצליח הלחץ של הלובי החקלאי - לחץ עליו כתב רק השבוע מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס.

ההודעה שפרסם ביום חמישי נשיא התאחדות התעשיינים, ניסים בובליל, לוותה בנתונים שהציג רפי אלימלך, מנכ"ל חברת ל.מ - עולם של כוח אדם. אלימלך כתב כי ברשות החברה 1,200 משרות פנויות בענף הבנייה, שהוצעו ל-20 אלף ישראלים. לדבריו, רק 20 נענו והתחילו לעבוד, כאשר 16 מהם פרשו כבר לאחר שבועיים. הנתונים האלה של אלימלך ושל הקבלנים אמורים לחזק את הטענה הרווחת בקרב המתנגדים לצמצום מספר העובדים הזרים במשק: הזרים נכנסים לענפים שבהם הישראלים לא מוכנים לעבוד.

ואולם, בדיקת "גלובס" מעלה כי חברת כוח האדם שמעטרת את ההודעה של התאחדות הקבלנים, כלל לא פנתה לישראלים מהמגזר הערבי- שם עדיין מעוניינים לעבוד בבניין. "לא פנינו למגזר הערבי, במגזר הערבי זה סיפור אחר בהחלט", מודה אלימלך.

"פנינו רק לצעירים צברים אחרי צבא, שמעוניינים בעבודה מועדפת תמורת מענק של 8,000 שקל. אני חושב שגם במגזר הערבי לא מוכנים לעשות את העבודות השחורות, אבל לא בדקתי את זה לעומק", הוא מוסיף.

צייתני השמש העולה

אסף אדיב, פעיל בעמותת "מען" שחרתה על דגלה לעודד תעסוקת ערבים ישראלים במקומם של העובדים הזרים, מספר כי עד לפני מספר שנים היו להם בעמותה רשימות עובדים המעוניינים לעבוד בענף - אולם הם חדלו לערוך רשימות כאלה בשל מדיניות הקבלנים. "הקבלנים כבר לא קולטים יותר עובדים, אלא באמצעות קבלני משנה שהם חאפרים לכל דבר".


"השיטה הזו יצרה בעיה קשה של בטיחות בעבודה לצד פגיעה בזכויות העובדים, ופחות ערבים מוכנים כנראה לעבוד ככה", הוא מסביר. לדבריו, הקבלנים מעדיפים להעסיק את הסינים למרות שקשה מאוד לתקשר איתם והדבר גורם לחוסר מקצועיות בעבודה - כל זאת מפני שהם "צייתנים". אפילו מנהלי העבודה הערבים מעדיפים כיום את הסינים, משום שהעסקתם יצרה מעמד "נחות" לכאורה מזה של הערבים, והיא למעשה זו שאפשרה את קידומם של הערבים לתפקידי ניהול.

אדיב טוען כי הרחבת ההיתרים להעסקת פלשתינאים מהשטחים היא פתרון שיטיב הן עם הישראלים והן עם הרשות הפלשתינית, אולם גורמים שונים מתנגדים לרעיון - בין היתר בבנק ישראל שסבור כי הדבר יפגע בערבים הישראלים.

הקבלנים, כך נראה, מעדיפים את "הצייתנות" של הזרים על פני ה"עצלות" לכאורה של ערביי ישראל, וטוענים כי הזרים עובדים מסביב לשעון. "עובד זר עובד מבוקר עד לילה ופועל פלשתיני חייב להגיע למחסום לפני 17:00", אמר לאחרונה סגן נשיא התאחדות הקבלנים, יצחק אמסלם. דבריו משקפים יותר מכל את הסיבה האמיתית להעסקת העובדים הזרים: הם לא פה כדי לעבוד, הם פה כדי להיות עבדים.

פני הדור

את ההגיגים המקסימים ביותר בעניין שחררה לחלל האוויר הדוגמנית מירי בוהדנה, שהסבירה אמש בתוכניתו של גיא פינס בערוץ 10, מדוע היא נאלצה להעסיק בביתה עובדת זרה בניגוד לחוק: "צר לי להגיד לך שמאז שלקחו את העובדת שלי אני מחפשת בקדחתנות, והישראליות פשוט לא מוכנות לעבוד. יש להן תנאים משלהן, וימים משלהן, והן לא עושות גיהוץ, והן לא עושות זה... הן צריכות לבוא ב-9:00 וללכת ב-16:00... ונורא נורא קשה למצוא עובדת שמנקה טוב את הבית ולא מתפנקת".

הביטו עליה ותראו אותנו.