מסתמן: דוראד לא תעמוד בהסכם החשמל עם משרד הביטחון

מדובר בהסכם בהיקף של 1.5 מיליארד שקל שתוקפו הוארך בעבר כמה פעמים, כתוצאה מהעיכובים בהקמת תחנת הכוח, ואולם ייתכן כי הפעם תתקשה דוראד לקבל הארכה נוספת לאור הצטרפותם של יצרנים פרטיים נוספים לשוק

יצרנית החשמל הפרטית דוראד עלולה לאבד את הסכם מכירת החשמל שיש לה עם משרד הביטחון, אם לא תשלים את הסגירה הפיננסית להקמת התחנה עד לחודש הבא, כך נודע ל"גלובס".

מדובר בהסכם בהיקף של 1.5 מיליארד שקל שתוקפו הוארך בעבר כמה פעמים, כתוצאה מהעיכובים בהקמת תחנת הכוח, ואולם ייתכן כי הפעם תתקשה דוראד לקבל הארכה נוספת לאור הצטרפותם של יצרנים פרטיים נוספים לשוק.

ההסכם עם משרד הביטחון נחתם ב-2004 ולפיו התחייב המשרד לרכוש מדוראד החל ב-2008 חשמל בכמות השווה להספק של 200 מגה-ואט. אולם מאז נדחתה הקמת התחנה כמה פעמים בשל אי יכולתה של החברה להגיע לסגירה פיננסית. במשרד הביטחון שקלו בעבר שלא להאריך את ההסכם, אך לבסוף הוחלט להאריכו בעיקר בשל היעדר מתחרים של ממש לדוראד.

משרד הביטחון נחשב לאחד הלקוחות הפרטיים הגדולים במדינה ולפי הערכות עומד חלקו על כ-3% מכלל צרכני החשמל.

ועדת הכספים של הכנסת תתכנס בשלישי הבא לדון בבקשת האוצר להעניק ערבות מדינה ליצרני חשמל פרטיים על רקע טענות כי הבקשה נתפרה למידותיה של דוראד. החשב הכללי באוצר, שוקי אורן, אמר ל"גלובס" כי הערבויות, בהיקף כולל של 7 מיליארד שקל, מיועדות לכמה יצרנים פרטיים, אולם מבין המתמודדים האפשריים נראה כי לדוראד סיכוי ריאלי לזכות בערבויות.

לקוח פרטי עיקרי

דוראד עלולה לאבד את הלקוח הפרטי העיקרי אם לא תשלים את הסגירה הפיננסית להקמת התחנה עד החודש הבא.

דוראד, המוחזקת על ידי קצא"א, אורי דורי, זורלו וחברת אדלטק של יוסף אדלסבורג, קיבלה ב-2003 רישיון מותנה לייצור חשמל. החברה מתכוונת להשקיע 1.2 מיליארד דולר בהקמת תחנת כוח בהספק של כ-850 מגה-ואט על קרקע השייכת לקצא"א באשקלון. הערבויות מיועדות להבטיח את דרישות הבנקים לקבל ביטחונות מתאימים למקרה של חדלות פירעון מצד חברת חשמל, שהיא הלקוחה העיקרית של היצרנים.

מדוראד נמסר בתגובה כי "החברה עומדת בכל תנאי ההסכם עם משרד הביטחון ותמשיך לפעול בשיתוף פעולה עמו כדי לספק חשמל זול ואמין למערכת הביטחון.