טרישה: "כלכלת אירופה במצב החמור ביותר מאז מלחה"ע ה-2"

נשיא הבנק המרכזי האירופי הכחיש הטענה שגורסת כי האירו נמצא תחת מתקפה ספקולטיבית ■ "האחריות העיקרית של ממשלות אירופה עכשיו היא לנקוט צעדים מתאימים כדי לנטרל את המתח הנוכחי בשווקים" ■ "חווינו ואנחנו עדיין חווים תקופה מאוד דרמטית"

נשיא הבנק המרכזי האירופי (ECB), ז'אן קלוד טרישה, הכחיש הטענה שגורסת כי האירו נמצא תחת מתקפה ספקולטיבית, למרות הנפילה החדה שלו. טרישה אמר בראיון למגזין "דר שפיגל" הגרמני כי אירופה זקוקה לחקיקות עמוקות במטרה למנוע ולהעניש התנהגות או מדיניות כלכלית בלתי הולמת של מדינות גוש האירו.

טרישה אמר כי השווקים הפיננסיים באירופה נמצאים במצב הגרוע ביותר שלהם מאז מלחמת העולם השנייה, ואולי אף מאז מלחמת העולם הראשונה, אבל הוא הכחיש בתוקף כי ממשלות גוש האירו אילצה את הבנק המרכזי של אירופה להצטרף לתוכנית הסיוע בהיקף 1 טריליון דולר שאושרה השבוע, כדי למנוע משבר החוב של יוון מלהתפשט ברחבי הגוש ומעבר בעולם. "אלו שטויות, אנחנו לוקחים החלטות שלנו בעצמאות מוחלטת ובהרבה פעמים הן היו מנוגדות לאלו של ראשי הממשלות".

בראיון המלא שיפורסם מחרתיים (ב'), קישר נשיא הבנק המרכזי האירופי בין החרפת משבר החוב בגוש האירו לקריסה של בנק ההשקעות האמריקני ליהמן ברדרס ב-2008, ואמר כי "חווינו ואנחנו עדיין חווים תקופה מאוד דרמטית".

"זאת אינה מתקפה ספקולטיבית על האירו", אמר טרישה וציין כי ממשלות אירופה אחראיות יותר מאשר שוקי המט"ח בעולם על צניחת האירו, שנקבע אתמול (ו') ברמת שפל של 18 חודשים כנגד הדולר. "ברור כי האחריות העיקרית של ממשלות אירופה עכשיו היא לנקוט צעדים מתאימים כדי לנטרל את המתח הנוכחי בשווקים".

טרישה דחק את ממשלות גוש האירו להפחית את הגירעונות התקציביים שלהן בכדי למנוע עלייה חדה בחובות שלהם. "כישלון ממשלת יוון בפרט באימוץ עצה זו הובילה אותם למשבר החוב שעלול להתפשט אל מדינות אחרות בגוש האירו עם בעיות דומות".