אפקט הדומינו החל: גם עובדי ישראכרט הצטרפו להסתדרות

אחרי עובדי ויזה כאל, העיניים נשואות כעת אל עובדי לאומי-כארד ■ "גלובס" ניתח את הסיבות שהפכו את עובדי חברות האשראי ל"חוטבי העצים" של המערכת הבנקאית

לפני כ-3 שבועות כתבנו כאן כי התאגדותם של עובדי ויזה כאל במסגרת ההסתדרות הכללית צפויה ליצור "אפקט דומינו" בשוק כרטיסי האשראי, כאשר הבאים בתור להתאגד יהיו עובדי ישראכרט ולאומי-כארד.

מהר מהצפוי, הודיעה הבוקר (א') ההסתדרות על התאגדותם של 1,350 עובדי ישראכרט, שערכו אמש כנס גדול בו בחרו לראשונה את נציגי ועד העובדים. יו"ר אגף התאגדות עובדים בהסתדרות, עו"ד שי תקן, כבר שלח מכתב להנהלת החברה בו הוא קורא לה להכיר בהתארגנות ולנהל עם העובדים מו"מ להסכם קיבוצי.

כתב "גלובס" עירן פאר פרסם בשבוע שעבר כי עובדי חברות האשראי בישראל הפכו עם השנים ל"חוטבי העצים ושואבי המים" של המערכת הבנקאית. כ-800 עובדים הועסקו בממוצע בחברות כרטיסי האשראי בשנת 2009 ועלות השכר הממוצעת שלהם הייתה 12,763 שקל לחודש - בדיוק חצי מעלות השכר הממוצעת במערכת הבנקאית שהגיעה ל-5,800 שקל באותה שנה.

איך מסבירים את הפער הזה במיוחד לאור העובדה שחברות האשראי מציגות רווחיות אדירה וצומחת? שילוב בין 2 נסיבות: חלק גדול מעובדי החברות האלה מועסקים כאנשי שירות במוקדים טלפוניים בהם השכר נמוך מאוד, וכן עד היום לא צמחו בחברות האלה ועדי עובדים.

"אם ההסתדרות תצליח לארגן את עובדי חברות כרטיסי האשראי, ולהסתדרות יכולת מוכחת לארגן עובדים, מודל הרווחיות הנשען על כח אדם זול יפגע אנושות", כתבנו רק בשבוע שעבר. כעת הפנים נשואות אל עובדי לאומי-כארד: אם ההסתדרות תצליח לאגד גם אותם, יהיה זה מהלך חסר תקדים במהירות ובהשלכות שלו.

יצוין כי ישראכרט נמצאת בבעלות בנק הפועלים, ואילו ויזה-כאל בבעלות משותפת של בנק דיסקונט והבנק הבינלאומי.