נוף מבקשת מלאומי לאשר מועמדיה ולהתנגד לאחרים

יו"ר ועדת המניות בבנק לאומי פנתה למשנה ליועמ"ש אבי ליכט, כדי להבטיח את בחירתם של חמשת מועמדיה לדירקטוריון הבנק

ועדת המניות של בנק לאומי בראשות מרגלית נוף פנתה למשנה (כלכלי ופיסקלי) ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט, כדי לקבל ממנו את התייחסותו לשאלת הצבעת ה"נגד" באסיפה הכללית של בנק לאומי . מועמדים עצמאיים לדירקטוריון הביעו את אי-שביעות רצונם מכך שנוף תצביע "נגד", משום שכך סיכוייהם יפחתו מאוד.

אחדים מבין המועמדים אף שוקלים פנייה לערכאות כנגד נוף, בטענה שהצבעת "נגד" גורפת אינה חוקית. אי לכך נוף נחפזת לגבות עצמה בחוות דעת משפטית של הגורם שיגן עליה, אם תוגש עתירה נגד הוועדה בראשותה.

נוף מתכוונת להבטיח את בחירתם של חמשת מועמדיה לדירקטוריון לאומי, על ידי כך שתצביע באסיפה הכללית של הבנק ב-2 ביוני רק בעד המועמדים שהציעה, ובד בבד תצביע נגד כל שאר המועמדים. זאת, על בסיס "הבנות שקטות" עם בנק ישראל, ולפי פרשנות שניתנה לחוק המניות הבנקאיות.

הואיל ולפי שיטת ההצבעה מתקזזים קולות הצבעת "בעד" עם קולות הצבעת "נגד", ודירקטור לא יכול להיבחר ללא "רוב רגיל" (כלומר שמספר המצביעים בעדו גבוה ממספר המצביעים נגדו), נוף תגדיל מאוד בצורה זו את סיכויי המועמדים שהציגה.

נוף, המייצגת את המדינה, מצביעה בשם 14.2% מהמניות (11.46% של המדינה ועוד 2.74% מניות חסומות של העובדים) - כך שלמועמדים מטעמה יהיה יתרון התחלתי של 28.4% מול מועמדים אחרים.

סיכוייהם של המועמדים מטעם עצמם יפחתו עוד אם שלמה אליהו, בעל המניות הפרטי הגדול ביותר (9.59%), לא יצביע באסיפה הכללית. אליהו שוקל צעד זה לאות מחאה על קיום האסיפה לאחר שדרש את דחייתה, אך עדיין לא החליט כיצד לפעול. עתירה של אליהו לבג"צ כנגד המדינה בדרישה כי תציג לוח זמנים למכירה של מניות לאומי תלויה ועומדת, והדיון נקבע לספטמבר.

ומי יהיה היו"ר?

לדירקטוריון לאומי 25 מועמדים מול 5 מקומות. 17 אנשים הגישו מועמדותם במסלול ה"פרטי", המאפשר למחזיקי מניות - לפי סעיף 87 בתקנון לאומי - הגשה עצמית של מועמדות. 3 דירקטורים ותיקים מבקשים להאריך את כהונתם, וועדת המניות הגישו חמישה מועמדים נוספים.

מועמדי נוף הם דוד ברודט, לשעבר מנכ"ל האוצר; אהוד שפירא, יו"ר הפניקס; יהודה דרורי, לשעבר המפקח על הביטוח; ויואב נרדי, לשעבר המשנה למנכ"ל בנק ירושלים. נוסף עליהם מציעה נוף להאריך את כהונתו של משה דברת, שסיים קדנציה אחת כדירקטור בבנק.

לאחר בחירת חברי הדירקטוריון החדשים ואישורם על ידי בנק ישראל יבחר יו"ר חדש לבנק לאומי. המועמדים המובילים הם ברודט, שמקובל על מנכ"ל לאומי גליה מאור, ושפירא, לשעבר מספר 2 בלאומי, שלו ניסיון בנקאי עשיר ביותר.