נדחתה ייצוגית בגין מכירת חפיסות סיגריות בעלות עטיפה כחולה

בתביעה נטען כי בישראל נמכרות סיגריות "לייט" תוך סימון הקופסאות בצבע מיוחד המטעה צרכנים לחשוב שהם צורכים סיגריות "בריאות" יותר ■ השופט: "איני רואה פסול בכך שקופסאות הסיגריות נמכרות בצבעים שונים"

בית המשפט המחוזי בתל-אביב דחה היום (א') את התביעה הייצוגית שהוגשה נגד חברות הסיגריות, בגין העובדה שאריזות הסיגריות מעוטות הניקוטין והעטרן (סיגריות "לייט") נארזות באריזה כחולה.

"כל עוד אין איסור על שיווק סיגריות בהרכב חומרים שונה ועישונם, וכל עוד יש דרישה רבה לסיגריות, איני רואה פסול בכך שקופסאות הסיגריות נמכרות בצבעים שונים", כתב השופט יהודה פרגו בפסק דינו.

השופט ציין כי "צבעי הקופסאות מבטאים את ההרכבים השונים של החומר אותם מכילות הסיגריות. הדבר מסייע לצרכנים לאתר ולרכוש את הסיגריות שהם מעוניינים לעשן על-פי הרכב החומרים וטעמם".

במסגרת התביעה, בסך כ-86 מיליון שקל, טען התובע הייצוגי כי הצבע הכחול שעל עטיפות קופסאות הסיגריות מהווה מעשה תרמית מתוחכם, שבמסגרתו מבקשות חברות הסיגריות לעקוף את האיסור למכור בישראל סיגריות הנושאות את הכיתוב LIGHT או כיתובים דומים.

לטענת התובע, היצרניות מוכרות בישראל סיגריות "לייט" בניגוד לחוק, תוך סימון הקופסאות בצבע מיוחד יחד עם הכיתוב "SLIMS" או "SUPER SLIMS" - ובכך מטעות צרכנים לחשוב שהם צורכים סיגריות "בריאות" יותר.

מנגד, יצרני הסיגריות טענו כי ככל שלא מציינים בפני המעשן כי הסיגריה פחות מזיקה אלא רק מאפשרים לו לאבחן בין סיגריות שונות, כך שיוכל לבחור לפי טעמו בסיגריות מעוטות עטרן וניקוטין - אין בכך כל איסור.

בית המשפט המחוזי דחה, כאמור, את התביעה ואת הבקשה לאישור התובענה כייצוגית.

את חברת הסיגריות דובק ייצגו בהליך עוה"ד ד"ר אבי וינרוט ושגיא שיף ממשרד י. וינרוט. את חברת פיליפ מוריס בע"מ ייצגו עוה"ד ירון אלחנני, חגית אברהמי ועופר דרורי ממשרד קנטור אלחנני טל ושות'.