דו"ח ביקורת חריף של רשות ני"ע על הדס בפרשת ליהמן ברדרס

‎‎מנהלי החברה, אמיר שגב וגדי גרינשטיין, נמצאים במוקד הדו"ח, אך אין נגדם מסקנות אישיות ‏‎‎ברשות הסתפקו בעזיבתם את החברה‏‏

‎‎פרשת הפקדות הכספים של הדס תעודות סל בבנק ההשקעות ליהמן ברדרס, שקרס בספטמבר 2008, מגיעה היום לסיומה עם הגשת דו"ח ביקורת סופי של רשות ני"ע, ובו ממצאים חריגים באשר להתנהלות מנהלי החברה, ובראשם המנכ"ל לשעבר, אמיר שגב, ומנכ"ל גאון בית השקעות לשעבר, גדי גרינשטיין. דו"ח הביקורת מסמן גם את יציאתה של הדס תעודות סל לדרך חדשה תחת הבעלים החדשים, מיטב הממוזגת, ובראשותו של מנכ"ל חדש, אורן קפלן.

דו"ח הביקורת של רשות ני"ע חקר ובדק את ההתנהלות בהדס בחודשים מאי-יוני 2008, לאחר שהחברה הודיעה כי החליטה להעביר את כספי המשקיעים בתעודה הדולרית שלה לבנק ההשקעות ליהמן ברדרס. זאת למרות שכבר באותה תקופה התקבלו בשוק אינדיקציות שליליות, שערערו את הביטחון ביכולתו של ליהמן לשרוד. הדס העבירה בינואר אותה שנה כ-200 מיליון דולר מכספי התעודות לפיקדונות בליהמן ברדרס, וביקשה להגדיל את העברות הכספים, לאור ריביות אטרקטיביות שהציע לה הבנק.

מי שמנע את העברת הכספים הנוספים לליהמן ברדרס היו נאמני הפיקדונות, ובראשם חברת הנאמנויות של בנק מזרחי-טפחות וחברת הנאמנויות של יובנק. הדס העבירה בסופו של דבר את הכספים לפיקדון בבנק לאומי לוקסמבורג. שלושה חודשים לאחר מכן קרס ליהמן ברדרס, וגרר את השווקים הפיננסיים למערבולת שהסתיימה רק חצי שנה מאוחר יותר.

לאור דרישת רשות ני"ע, ביצעה החברה ביקורת עצמית לדרך קבלת ההחלטות, ומינתה בודק חיצוני (פרופ' עמרי ידלין) לאירועים. הרשות לא הייתה שבעת רצון מהמסקנות שהעלו שתי הבדיקות, ולפיכך פתחה בבדיקה משלה. "למרות שבוצעו בדיקות ותחקירים, הממצאים היו לא מדויקים, חלקיים ולא שיקפו את התנהלות החברה בפועל", נטען בדו"ח הביקורת של הרשות.

‎‎ביקורת על תפקוד הדירקטוריון

‎‎המסקנות של הרשות, שנפרסות על פני דו"ח בן 56 עמודים, מעלות בין היתר כי היו "כשלים חמורים באופן התנהלות הדס ביחס לתהליכי קבלת ההחלטות והממשל התאגידי". עוד קובע הדו"ח, כי "בהדס שררו חוסר הבנה בסיסי ובלבול בנוגע לסמכויות ולתפקידי האורגנים השונים בחברות".

הדו"ח מפרט את השתלשלות האירועים בפרשה, וקובע כי "החלטות מהותיות, מורכבות ורגישות ביותר, כגון ההחלטה על ההתקשרות עם ליהמן, העברות כספים לליהמן ומשיכת הכספים ממנו התקבלו ללא דיון מסודר... ההחלטות התקבלו על ידי ההנהלה הפעילה תוך מתן עדכונים לחברי הדירקטוריון בעל פה ולעיתים אף בדיעבד".

כן מותח הדו"ח ביקורת על תפקוד הדירקטוריון ש"לא מילא את תפקידי הפיקוח והבקרה שלו". מהדו"ח עולה כי חברי הדירקטוריון לא התכנסו אפילו לדיון אחד במהלך התקופה הרגישה שבין סוף מאי 2008 לסוף יוני 2008".

בודקי הרשות חושפים פרטים גם על ההתנהלות הלקויה של מנהלי הדס מול נאמני החברה, שדווקא זיהו את הבעיה בהפקדת הכספים לליהמן ומנעו אותה. "לא נמסר לנאמנים מידע מהותי ביחס לפיקדונות בליהמן ולעיתים נמסר מידע חסר", הם קובעים. על פי הרשות, הדס הציגה בצורה בלתי מדויקת וללא בדיקה מספקת מצב לפיו הכספים שהופקדו בליהמן נהנו מביטוח מלא, וזאת למרות שהיה עליה לדעת "וייתכן שבפועל אף ידעה", כי הדברים אינם מדויקים.

עוד בהקשר הנאמנויות, דו"ח הביקורת מעלה חשש שמנהלי הדס ניסו ליצור זיקה בלתי ראויה בין תפקידו של יובנק כנאמן לתעודות לבין קשרים עסקיים אחרים שלו, אך לא מציינים אם אכן כך היה הדבר.

אחד הממצאים החמורים בדו"ח מראה כי בהדס מאסו בהתנהגות הנאמנים, על אף שזו הייתה צודקת ולמעשה מנעה את אובדן כספי הציבור, ואף ביקשו להחליף את מזרחי כנאמן. כן מציינים בודקי הרשות, כי ישנם אזכורים לאפשרות תביעה משפטית כנגד חברת הנאמנויות, וכן באופן אישי נגד מנהלת החברה, ענת סגל.

הדו"ח אינו נוקט כאמור בלשון של מסקנות אישיות או כלפי החברה, אך הפגיעה בהדס כבר הורגשה לאורך החודשים האחרונים, כאשר נמנעה ממנה האפשרות להנפיק תעודות חדשות עד לתיקון הליקויים בממשל התאגידי. שגב עזב כאמור את תפקידו, וקפלן, מנכ"ל מיטב ניהול סיכונים וסמנכ"ל במיטב, מונה תחתיו לאחר המיזוג בין מיטב לגאון. שגב עצמו מונה לתפקיד עוזר למנכ"ל מיטב בענייני המיזוג עם ישיר, אך לא ידוע אם יש לו נגיעה לכספי המשקיעים במיטב. גרינשטיין מכהן כיום כמנהל ההשקעות הראשי של חברת הביטוח הפניקס. ‏‎‎‏