פרטיות בפייסבוק? אתר חדש מאפשר חיפוש בעדכוני סטטוסים

לדוגמה, הזנת שאילתת החיפוש "ענת קם" מעלה את התוצאות הבאות: "אני בטוח שהמרגלת והבוגדת ענת קם תרגיש טוב מאוד בחברתו של השמאלני הקיצוני נועם חומסקי"

נדמה כי כל מה שניתן להגיד על הפרטיות של משתמשי פייסבוק - או ליתר דיוק היעדר הפרטיות - כבר נאמר, וגם הנזקים האפשריים של חשיפת אינפורמציה אישית ברשת החברתית הפופולרית ידועים כבר לכל. אבל אז מגיע אתר חדש כגון youropenbook.org שמעלה את זה לדרגה גבוהה יותר.

מדובר באתר מעניין למדי המאפשר לבצע חיפוש בעדכוני הסטטוס של משתמשי פייסבוק, אשר הגדירו את הסטטוסים שלהם כציבוריים ולכן יכולים להיכלל בתוצאות חיפוש גם בקרב גולשים שאינם חברים בפייסבוק. למעשה, האתר מדגים עד כמה חשוף המידע של משתמשים רבים שלא שינו את הגדרת הפרטיות שלהם. ולא חסר כאלה.

כך, לדוגמה, הזנת שאילתת החיפוש "ענת קם" מעלה את התוצאות הבאות: "אני בטוח שהמרגלת והבוגדת ענת קם תרגיש טוב מאוד בחברתו של השמאלני הקיצוני נועם חומסקי", כותב הגולש א', ואילו גולש אחר בשם ל' מציין כי "מישהו מופתע מפרשת ענת קם? שוב אני אומר, האויב האמיתי שמאיים לחסל את מדינת ישראל נמצא בתוכנו".

ומה יש למשתמשי פייסבוק להגיד על ראש הממשלה שלנו? ר' אומר ש"אנשטימיות זה ביבי נתניהו", ואילו ה' ציינה בסטטוס שלה כי "בנימין נתניהו רוצה למנות את עצמו אחראי על רשות השידור. מה זה אומר עליו, ומה זה אומר על מה שהוא חושב".

רוצים עוד דוגמאות? הזנת שאילתת חיפוש באנגלית "אני שונא את הבוס שלי" מציג את כל אותם משתמשי פייסבוק שציינו זאת בסטטוס שלהם, לצד השם המלא והתמונה שלהם. ביטויים כגון "עישנתי חשיש", "בגדתי באשתי" ו"איבדתי את בתוליי" מעלים אף הם תוצאות חיפוש של משתמשים שלא בטוח שהיו רוצים להיחשף כך לפני העולם.

מעל הכל מדגים האתר עד כמה בעייתית מדיניות הפרטיות של פייסבוק. ברור כי יש משתמשים שאינם חפצים להסתיר כל מידע, ואין להם בעיה להיות חשופים לעיני כל. אולם, ברור כי משתמשים רבים לא בהכרח יודעים כיצד לשנות את מדיניות הפרטיות, ובטח לא יודעים כי המידע שלהם לא חשוף רק למשתמשי פייסבוק אלא לעולם כולו. והודות לגוגל, הוא גם מונצח במרחב הווירטואלי.

מאחורי האתר עומדים שני מפתחים - פיטר ברנס וויל מופאט, שציינו כי האתר הוא "דוגמה פשוטה לעד כמה פייסבוק הופכה את המידע שלך לציבורי". לדבריהם, מנוע החיפוש שהם פיתחו הוא אחד הדברים הפחות מפחידים שאפשר לעשות עם האינפורמציה של משתמשי פייסבוק. "אם שום דבר לא ישתנה, זה רק יילך ויהיה גרוע יותר".