IBM מחפשת צמיחה

החברה מתכוונת להשקיע ברכישות 20 מיליארד דולר. שיעור הצמיחה לא ישתנה

תהליך חיפוש עצמי הוא תהליך מרתק. ב-IBM, חברה שבמוצהר נכנסה לתהליך שכזה לפני כמעט שני עשורים, ניתנה לפני שבוע הזדמנות להציץ על התוכניות לשנים הבאות במסגרת יום משקיעים. הכיוונים המתוכננים אינם הפתעה גדולה - לא מצד הביצועים הפיננסיים ולא מצד האסטרטגיה - אבל הם מספקים זווית ראיה מעניינת על המותג הגדול של עולם המחשוב.

את הכותרות תפסה בעיקר כוונת החברה לבצע רכישות של 20 מיליארד דולר עד 2015. כסף גדול, שיותר ממכפיל את היקף הרכישות בשלוש שנים האחרונות (2007-2009) - 9 מיליארד דולר ו-33 רכישות. ב-90% מהסכום התבצעו רכישות בתחום התוכנה, שזה גם הדגש של IBM לשנים הבאות, עקב שיעורי הרווחיות הגבוהים יחסית והקומודיטיזציה של תחום החומרה.

הבשורה של IBM עבור המשקיעים היא הרווח.

בחברה מצפים לרווח נקי בסך 20 דולר למניה ב-2015, לפחות - כמעט פי 2 מההערכות של 11.2 דולר למניה השנה. הדגש על הרווח הנקי אינו חדש ל-IBM, והוא נדחף על-ידי תהליכי התייעלות אגרסיביים ורכישת מניות עצמית (10 מיליארד דולר עד כה ו-50 מיליארד עד 2015). ויש פרמטר נוסף: מעבר, החל מאמצע 2010, לדיווח בשיטת ה-Non-GAAP, דבר שינטרל את השפעת הרכישות האינטנסיביות הצפויות על הביצועים התפעוליים ואת התנודתיות ברווח בעקבות עלויות פרישה של עובדים.

כל המספרים האלו מרשימים מאוד, אבל בסופו של דבר, IBM צריכה צמיחה. בין 2004-2009 גדלו הכנסות החברה ב-3% בממוצע שנתי, בנטרול השפעות שערי המטבע. עבור חברה שמוכרת בכ-100 מיליארד דולר בשנה (הערכה ל-2010), זה בכלל לא נורא, אבל הצצה אל המתחרה HP, מגלה כי אפשר גם אחרת. האחרונה צמחה בכ-13% בשנים 2007-2008, ואמורה לצמוח בכ-8% השנה.

ההישגים של HP נובעים מאסטרטגיית הרכישות שלה, שמאמינה ב"ללכת על גדול", ראו EDS, או 3Com. ב-IBM חושבים שאסטרטגיה כזו היא שגויה, ומעדיפים רכישת חברות קטנות יחסית ומבוססות טכנולוגיה. רוב גל הרכישות המתוכנן של IBM יהיה גם עכשיו סביב תחום התוכנה, עם דגש על מחשוב ענן, ניתוח ביצועים עסקיים, ופתרונות תקשורת חכמים, תחומים שיספקו לה עוד 20 מיליארד דולר בהכנסות עד 2015, ובסך הכל ירימו את שיעור צמיחה השנתי ל-5% עד 2015.

האם זה מספיק? ב-IBM הבטיחו כי הצלחה בתכנית תספק יותר, אבל קפיצה מעל 10% בשנה תגיע רק עם רכישה גדולה, כמו אוהבים בוול סטריט. בהיעדר רכישה מסוג זה, רואים בנקי ההשקעות כגון קרדיט סוויס, סיטי וברקליס את IBM כמניה בטוחה גם לתקופה הסוערת, אבל נזהרים בינתיים מלתת המלצות חיוביות מדי. בסופו של דבר, ב-EMC וב-HP, המתחרות הגדולות, זזים הרבה יותר מהר.