ההסתדרות: המדינה הבטיחה קרקעות לעובדי נמל חיפה

ההבטחה ניתנה לעופר עיני בעל-פה ערב רפורמת הנמלים ב-2005 ■ 5 שנים לאחר מכן באוצר מתנערים מאותה הבטחה, וזו הסיבה המרכזית לעיכוב הליך הנפקת הנמל ולאפשרות שתפרוץ שביתה

הנה עוד סיבה לא להסתפק בהסכמים בלתי כתובים: מתברר כי במסגרת הסכמי הרפורמה בנמלים, שנחתמו בראשית 2005 קיבל עופר עיני, אז יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, הבטחה שבעל פה בנוגע לבעלות על שטחי נמל חיפה. חמש שנים לאחר מכן באוצר מתנערים מאותה הבטחה, וזו הסיבה המרכזית לעיכוב הליך הנפקת הנמל ולאפשרות שתפרוץ שביתה.

ל"גלובס" נודע כי בהסתדרות מתגבש פתרון יצירתי: הצדדים שגיבשו את הסכמי הרפורמה יחזרו לדיונים כדי להבין מי הבטיח מה. מטעם המדינה יהיו אלה כנראה אורי יוגב, אז הממונה על התקציבים באוצר וכיום יזם פרטי שמייעץ לרה"מ; אייל גבאי, אז מנהל רשות החברות והיום מנכ"ל משרד רה"מ; ובן ציון סלמן, לשעבר מנכ"ל משרד התחבורה. אם ההבטחה ניתנה אישית על ידי בנימין נתניהו, אז שר האוצר, ייתכן כי גם הוא יידרש להגיע לדיון. מטעם ההסתדרות, יהיו אלה עופר עיני, ודורית טנא פרצ'יק, אז ראש הלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי והיום יועצת ומגשרת עצמאית ליחסי עבודה.

בהסתדרות חוששים כי באוצר מעוניינים שהשטחים יעברו לבעלות חברת נמלי ישראל, שבה לעובדי הנמל אין כושר מיקוח כך שהם לא ייהנו מתועלת השטחים, בין אם יופנו לתפעול ובין אם לצרכים אחרים, וכי בשטחים האלה ייבנו רציפים פרטיים שיתחרו ברציפי הנמל. לכך מצטרף מהלך מצד עיריית חיפה, המבקשת להפקיע שטח נוסף בנמל לטובת מסעדות ועסקים פרטיים. אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, הבהיר כי "לא ייתכן שמעל ראשינו יפקיעו שטחים. לא נסכים לתשקיף כזה".

התוצאות: רשות החברות דוחה את מועד ההנפקה של חברת נמל חיפה לרבעון הבא, וייתכן כי עובדי נמל חיפה יהיו בין הראשונים לנקוט בשיבושים אם שיחות המו"מ על הסכמי השכר במגזר הציבורי יגיעו לנקודת רתיחה.