"נפגשנו עם פיליפ פרוסט. הוא שאל: 'איך אני יכול לעזור לכם?'

זהו סיפורה של פרולור, שהחלה באוניברסיטת וושינגטון ודרך פרופ' פארס וסיוע מיו"ר טבע היא הגיעה לישראל ■ בקרוב היא תצטרף לצמרת מדד הביומד

מה משותף לפרופ' יהודי-אמריקני, חוקר דרוזי, אחד מוותיקי תעשיית הביוטק המקומית ואיש פיננסים מוול-סטריט, ואיפה נכנס לתמונה יו"ר חברת טבע? כולם הם חלק מהסיפור של חברת פרולור (סימול: PBTH), שבימים הקרובים תתחיל להיסחר גם בבורסה בתל אביב.

פרולור מפתחת חלבונים לצרכים רפואיים. לפי שווייה הנוכחי, 280 מיליון דולר, היא תתברג בקלות בצמרת מדד הביומד וכנראה גם במדד תל-אביב 100.

"הסיפור של פרולור מבוסס על כך שהטכנולוגיה שלנו לא הומצאה על-ידי מדענים במעבדה, אלא נתגלתה באוניברסיטת וושינגטון", אומר מנכ"ל החברה, ד"ר אברי הברון, בראיון ל"גלובס". "המדענים גילו שיש הורמון במערכת הפוריות של האדם, שיש לו משך שהייה ארוך בתוך הגוף בהשוואה להורמונים אחרים, ומה שעשה את ההבדל היה יחידה כימית שנקראת CTP. בהתאם, המדענים החליטו לבדוק האם אפשר להדביק את ה-CTP לחלבונים אחרים ולהקנות להם אורך חיים ארוך", אומר הברון.

פרולור "מדביקה" את ה-CTP על חלבונים מסוימים ובכך מאריכה את משך שהיית התרופה בגוף. הארכת משך השהייה תקטין את תכיפות הזרקת התרופה ותשפר את איכות חיי המטופלים. כיום מפתחת החברה 6 תרופות למחלות שונות, כאשר התרופה המובילה היא הורמון גדילה ארוך טווח, שפרולור מתכננת בקרוב להתחיל בה את השלב השני של הניסויים הקליניים.

מכת"ב לפארס

כיצד הגיעה הטכנולוגיה של אוניברסיטת וושינגטון לפרולור מרחובות? "פרופ' יהודי דתי בשם אירווינג בוים העסיק במעבדה בוושינגטון פוסט-דוקטורנט ישראלי מחורפיש, פואד פארס, שהיום הוא פרופ' באוניברסיטת חיפה", מספר הברון. "פארס רצה לחזור לישראל ובוים הציע לו רישיון ל-3 חלבונים, כדי שיוכל לייסד סטארט-אפ בתחום".

בשלב מסוים נגמר לחברה הכסף וכאן נקרא אל הדגל הברון. הברון, בעברו מראשוני העובדים באינטרפארם וממפתחי תרופת הרביף לטרשת נפוצה, היה בכיר בכת"ב עד להעברת הבעלות בה לנוחי דנקנר. הוא הגיע לחברה של פארס, "ואמרתי לעצמי: 'זה סיפור 'פגז''", הוא מתאר.

הברון חבר לשי נוביק, שעבד כבנקאי השקעות, ונוביק, שהיום משמש כנשיא פרולור, הביא את המשקיעים הראשונים. ב-2007 מוזגה פרולור לשלד בורסאי ונסחרה מעבר לדלפק, ובאותו זמן נפגשו הברון ונוביק עם המשקיע הכי מפורסם שלהם, ד"ר פיליפ פרוסט, יו"ר טבע.

"נפגשנו איתו באמצעות ידיד משותף שמציע לו השקעות", אומר הברון. "ישבנו איתו שעה, והוא החליט שזה מספיק ושאל: 'איך אני יכול לעזור לכם?'". היום פרוסט מכהן כיו"ר פרולור, ומחזיק ב-18.7% ממניותיה.

* פרוסט מסייע בניהול החברה?

"הוא לא מעורב בניהול, אבל מסייע הרבה בעצה טובה. הוא עוזר גם בהבאת משקיעים לטווח ארוך, וכמובן שיש לו גם קשרים מצוינים בתעשייה".

* אתם פועלים בתחומים שמשיקים לטבע. היו דיבורים איתה?

"מכירים שם אותנו, אבל לא היו דיבורים או התעניינות רצינית. גם טבע מתעניינת בהארכת משך זמן התרופות, והיא גם רכשה את קוג'נסיס שעוסקת בתחום".

* מה התחרות העיקרית שאתם נתקלים בה?

"יש שלוש טכנולוגיות מתחרות, ושלנו היא הכלאה טובה שלהן. הראשונה נקראת 'פגילציה'. אם היא הייתה מתאימה לכל התרופות, לא היינו כאן היום, אבל זה לא המצב. השנייה היא מוטציה מכוונת במבנה החלבון שתאריך את משך השהייה, אבל הרבה פעמים היא פוגעת ביעילות התרופה. בשלישית, של קוג'נסיס, מחברים לתרופה חלבון אלבומין שמסוגל לסחרר את התרופה בדם לזמן ארוך. הטכנולוגיה שלנו לא מפריעה למבנה המקורי וישימה לשורת חלבונים ארוכה".

פיתוח מקוצר

תהליך האישור של מוצרי פרולור זהה לשל תרופות חדשות, אולם הברון מציין שתהליך הפיתוח מקוצר, משום שהחברה "רוכבת" על התקדימים של התרופות הקיימות ומשתמשת בפרוטוקולי הניסוי שלהן. פרולור עובדת על תרופות שהפטנט שלהן פג או קרוב לפוג, אבל לדברי הברון אין מניעה לעבוד עם חברות תרופות על פיתוח תרופה מהתחלה בהתאם לטכנולוגיה של פרולור.

פרולור מייעדת חלק מהתרופות לשיתופי פעולה, בהן תרופה לטיפול באנמיה, ואת חלקן היא מקווה להביא לבד לסיום הניסויים, למשל הורמון הגדילה ותרופה נגד השמנת יתר. החברה מתבססת גם על תקדים של חברה הולנדית שנרכשה על-ידי מרק, והתרופה שלה שמבוססת על טכנולוגיה זהה כבר נמכרת.

היעדים לטווח הקרוב כוללים את ביצוע השלב השני בהורמון הגדילה, תחילת ניסויים בבני אדם בתרופה לקרישת דם, וניסויים לקראת השלב הראשון בתרופה להשמנת יתר. "המשאבים הפיננסים הקיימים יחד עם סיוע מהתמ"ת מאפשרים לנו לעמוד ביעדים בשנתיים-שלוש הקרובות", אומר הברון. לפני חודשיים פרולור השלימה גיוס של 24.4 מיליון דולר.

* אתם לא מתכננים לגייס בתל-אביב, למה החלטתם להירשם למסחר?

"הגענו למסקנה שאנו יושבים פה, הפיתוח שלנו פה, וראוי שיכירו אותנו בישראל. לאחרונה עברנו להיסחר בבורסת AMEX ונפח המסחר גדל במקביל לעליית שווי ניכרת. מבחינתנו זה זמן טוב להביא את החברה לידיעת קהל המשקיעים בישראל".