נפתח הקרב על בנימין: שלוש קבוצות בולטות מאלה שהתקבלו

היום (ה') תם המועד האחרון להגשת בקשות לקבלת ההיתר לממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות

עופר נמרודי, טדי שגיא, נוחי דנקנר ואחרים בין המתמודדים על היתר החיפושים "בנימין". היום (ה') תם המועד האחרון להגשת בקשות לקבלת ההיתר לממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות.

ל"גלובס" נודע כי לממונה הוגשו קרוב לעשר בקשות מצד קבוצות וגופים שונים אך חלקן הגדול נדחה על הסף. מבין הבקשות שהתקבלו בולטות שלוש קבוצות: קבוצת שגיא-לוקסמבורג, ישראמקו וקבוצת נמרודי-סולטן.

ההתמודדות על היתר בנימין תיקבע במידה רבה על-פי ההנחיות החדשות שפרסם הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות ד"ר יעקב מימרן. ההקשחה העיקרית בהנחיות החדשות מחייבת מתמודדים להציג הסכם חתום עם מפעיל קידוחים (Operator) שביצע עבודות קידוח ימיות בהיקף 100 מיליון דולר לפחות.

קבוצת שגיא-לוקמבורג מורכבת מאיל ההימורים באינטרנט טדי שגיא ומאיש העסקים יעקב לוקסמבורג (לוקסי) בעל השליטה בחברת לפידות הוותיקה. בנוסף קשורים לקבוצה אנשי העסקים משה הרשברג ואיתן אלדר. יתרונה הגדול של קבוצת שגיא לוקסמבורג הוא בהסכם חתום שיש לה עם מפעיל קידוחים בשם Caspian Sea Drilling.

קבוצת נמרודי סולטן מורכבת מחברת הכשרה אנרגיה של נמרודי, שותפות מודיעין של צחי סולטן ואי.די.בי וחברת IPC בניהולו של הווארד קופר ובשליטת חברה ציבורית קנדית בשם בונטאן. התביעה של נמרודי סולטן להיתר בנימין מתבססת על-כך הוא הוחזק כבר בידי בעלי רישיונות מירה ושרה שמכרו את זכויותיהם לנמרודי ושותפיו ב-26 למרץ בעסקה בהיקף 16 מיליון דולר. לקבוצה יש הסכם חתום עם מפעיל קנדי בשם GeoGlobal Resources (או GGR) המבצע קידוחים באוקיינוס ההודי.

הכשרה אנרגיה היא בניהולו של מנכ"ל האוצר לשעבר אוהד מראני. בחברה מאמינים כי מועצת הנפט תתחשב בכך שלא זכו עד היום בזכויות לחיפושי נפט (השותפה, שותפות מודיעין זכתה בפברואר ברשיון אחד - ים חדרה) בעוד שלשתי המתמודדות העיקריות האחרות, ישראמקו ולפידות, יש היסטוריה ארוכה של זכייה ברשיונות.

ישראמקו , בניהולו של יוסי לוי החליטה להתמודד על הרישיון לבדה זאת לאחר שמימרן הסכים להכיר בה כמפעיל. לזכות ישראמקו עומדים קידוחי הנפט שביצעה בשנית 1990 עד 1995 ובהם ים-1 וים-2.

היתר החיפושים בנימין משתרע על שטח בגודל של כ-1600 קמ"ר, במרחק של 40 קילומטר מול חופי חדרה, ודרומית לתגלית הגז דלית. ההיתר הוחזק על-ידי פטרומד, קבוצת משקיעים קטנים מקנדה, יחד עם רישיונות החיפושים "מירה" ו"שרה".

בדצמבר האחרון מכרה פטרומד את זכויותיה בשלושת השטחים לחברת IPC תמורת מיליון דולר במזומן ומניות. ואולם בפברואר השנה הודיע הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות ד"ר יעקב מימרן כי הוא מפקיע את בנימין מידי פטרומד לאחר שזו לא עמדה בתוכנית העבודה שלה התחייבה. ההיתר יועבר לאחר ישיבת מועצת הנפט הקרובה לגוף שעליו תמליץ מועצת הנפט ובהתאם להחלטת מימרן.