המדדים בוול סטריט גמעו עלייה של 1.5% ב-15 דק' האחרונות

הסנאט אישר את הרפורמה הגדולה במערכת הפיננסית - מניות הבנקים בלטו בעליות ■ וול סטריט נכנסה השבוע לקטגוריה רשמית של "תיקון" ■ מייקל קראוס, האנליסט ב-JP מורגן שחזה את התחתית בשוק הדובי של 2007-2009: "כולם חושבים שהשוק הולך להתרסק. כולם טועים"

יום הפכפך בוול סטריט: המדדים פתחו בירידות גם היום (ו') על רקע המשך הירידות בשוקי אירופה והחששות מפני מיתון נוסף שם, אך זמן קצר לאחר מכן מחקו את הירידות ועברו לעליות של עד 1.5%. בהמשך היום העליות נמחקו אך ב-15 הדקות האחרונות של יום המסחר המדדים "פתחו מבערים" וסגרו בעליות של עד 1.5%.

כרגיל בתקופה האחרונה, מרבית העיניים מופנות ליבשת האירופית. המסחר באירופה התנהל היום בירידות שערים חדות של יותר מ-2% במדדים המובילים, על רקע נתוני מאקרו שליליים, אך לקראת סוף היום הירידות נמחקו כמעט לחלוטין. ספרד, למשל, חתכה את תחזית הצמיחה שלה לשנה הקרובה ל-1.3% מ-1.8% בתחזית הקודמת, בשל תוכנית הצנע שתפגע בצמיחה. זהו החשש הגדול ביותר בשווקים היום: מיתון נוסף באירופה בשל תוכניות הצנע שנועדו לצמצם את החובות הכבדים של מדינות האיחוד.

בינתיים, בשווקים מתחילים אט אט לצוץ סימנים מדאיגים שמזכירים את משבר האשראי. כך, למשל, ריבית הליבור (הריבית אותה משלמים הבנקים בהלוואות שהם נוטלים) ל-3 חודשים עלתה היום לשיא של 10 חודשים - 0.497%. הסיבה: מוסדות פיננסיים מלווים פחות ופחות כספים האחד לשני, בשל החששות ממשבר החובות האירופי.

ריבית הליבור היא הבנצ'מרק להלוואות בהיקף של 360 טריליון דולר במערכת הפיננסית העולמית. עם זאת, יש לציין כי נהוג לבחון את המרווח בין ריבית הליבור הדולרית ל-3 חודשים לבין ריבית ה-swap, כאשר מרווח זה עומד היום על 0.25% בלבד. מדובר אמנם ברמה הגבוהה ביותר מאז חדוש אוגוסט, אך לשם ההשוואה לאחר קריסת ליהמן ברדרס זינק מרווח זה לרמת שיא של 3.64%.

תיקון, לא מפולת

אמש בוול סטריט נרשמו ירידות שערים חדות של כ-4% בנאסד"ק. היו אלה הירידות היומיות החדות ביותר מזה כשנה. הן הוחרפו גם בשל נתוני מאקרו מאכזבים שפורסמו בארה"ב ובסין. הנפילות ביום ה' גרמו נזק רב לתשואות השבועיות: מדד ה-S&P 500 ירד השבוע ב-4.2%, הדאו ג'ונס ב-4% והנאסד"ק צנח ב-5%. הירידות לא פוסחות כמובן על שוק הסחורות, כדוגמת הנפט שננעל היום במחיר של 69.2 דולר לחבית.

אם כן, השוק האמריקני נכנס באופן רשמי לטריטוריית "תיקון", קרי ירידה של יותר מ-10% במדד ה-S&P 500 מאז השיא האחרון. ירידה של 10-20% מהשיא עדיין מוגדרת כתיקון למהלך העליות המרשים שהחל במארס 2009, ויש לציין כי המדד עדיין רשם תשואה של 58% מאז, חרף הירידות האחרונות. השוק ייכנס רשמית ל"שוק דובי" אם הוא ישלים ירידה חדה מ-20%. בינתיים, המשקיעים בוחנים רמות תמיכה פסיכולוגיות כמו רמת ה-10,000 נקודות בדאו ג'ונס.

ומה חושבים המומחים בוול סטריט על התיקון בשוק? מייקל קראוס, האנליסט ב-JP מורגן שחזה את התחתית בשוק הדובי של 2007-2009, טוען כי וול סטריט תמשיך לעלות והמשבר הנוכחי לא יביא למפולת. גם פיל ארלנגר, מנהל חברת המחקר הפיננסית הקרויה על שמו, מעריך שהעליות תימשכנה וכי הדאו ג'ונס ימשיך בדרכו לעבר השיא של 2007 - 14,000 נקודות.

"כולם חושבים שהשוק הולך להתרסק. כולם טועים", אמר קראוס בכנס של Market Technicians Association. ארלנגר הוסיף, כי הירידות הנוכחיות בשווקים הן "אירוע של שפל כלכלי גדול או שהמניות פשוט לא הולכות להיות כל כך זולות בטווח הנראה לעין. אני חושב שלא מדובר באירוע של שפל כלכלי גדול".

על רקע הכעס הגואה בארה"ב על וול סטריט אישר הסנאט האמריקני אמש (ה') את הרפורמה הגדולה ביותר בענף הפיננסים מאז "השפל הגדול" של שנות ה-30'. הרפורמה נועדה להגביר את הרגולציה על המערכת הבנקאית ובמסגרתה יגבר הפיקוח של הרשויות על הבנקים הגדולים בארה"ב ומנהליהם כמו כן יגבר הפיקוח על תחומי המשכנתאות וההלואות. המטרה ברורה: למנוע את לפחות לצמצם במידה ניכרת את המשבר הפיננסי הבא. ההשלכות גם הן ברורות: פגיעה ברווחי הבנקים ובתי ההשקעות בשל אילוצם להפחית את הסיכונים שהם נוטלים על עצמם.

מניות הבנקים במוקד העניינים

מטבע הדברים, ביום שבו אושרה הרפורמה המקיפה במערכת הפיננסי, מניות הבנקים בוול סטריט ריכזו עניין רב. מבין מניות אלה נציין את סיטי , גולדמן זאקס , בנק אוף אמריקה , מורגן סטנלי ו-JP מורגן .

בסקטור הטכנולוגיה ישנן חדשות טובות. יצרנית המחשבית דל היכתה את התחזיות כאשר דיווחה לאחר המסחר על רווח של 441 מיליון דולר, 22 סנט למניה ברבעון הראשון שלה, לעומת רווח של 290 מיליון דולר, 15 סנט למניה, ברבעון המקביל. הרווח המתואם עמד על 30 סנט לעומת צפי אנליסטים ל-27 סנט למניה לעומת 25 סנט למניה בתקופה המקבילה אשתקד. בשורה העליונה דיווחה דל כי ההכנסות הסתכמו בכ-14.9 מיליארד דולר לעומת צפי אנליסטים ל-14.27 מיליארד דולר.

גם חברת השבבים מארוול פרסמה את תוצאותיה לאחר סיום המסחר. בשורה העליונה דיווחה מארוול כי ההכנסות גדלו ב-64% ל-856 מיליון דולר ברבעון הפיסקאלי הראשון, והרווח על בסיס GAAP עמד על 206 מיליון דולר, 30 סנט למניה. ללא הוצאות חד פעמיות הסתכם הרווח בכ-260 מיליון דולר, 38 סנט למניה, לעומת צפי אנליסטים ל-37 סנט למניה, בהשוואה ל-5 סנט למניה ברבעון המקביל אשתקד.

מבין המניות הישראליות נציין את גיוון אימג'ינג , שזכתה להעלאת המלצה מבית ההשקעות WBB Securities. האנליסטים העלו את ההמלצה ל"החזק" מ"מכירה" אך הורידו את מחיר היעד ל-16.75 דולר למניה מ-17.5 דולר למניה.