מייסד Mashable: ה-iPhone מאבד מקסמו? אפל מובסת ע"י גוגל

"גוגל הצליחה לבצע מהפך בשוק מערכות ההפעלה לטלפונים הניידים החכמים - והיא נמצאת כעת בעמדה נוחה לנצח את אפל במערכה"

"גוגל הצליחה לבצע מהפך בשוק מערכות ההפעלה לטלפונים הניידים החכמים (סמארטפונס) - והיא נמצאת כעת בעמדה נוחה לנצח את אפל במערכה". כך מעריך פיט קשמור, מייסד ומנכ"ל Mashable, אחד משני הבלוגים הטכנולוגיים החשובים בעולם, במאמר שכותרתו: "האם האייפון איבד את קסמו?"

קשמור מזכיר את הכניסה הצולעת, החיוורת והמאוחרת של גוגל לשוק מערכות ההפעלה לסמארטפונס, עם פלטפורמת האנדרואיד, שנראתה בתחילה כ"חיקוי חיוור של מערכת ההפעלה של האייפון מתוצרת אפל".

כיום, ב-2010, חל מהפך מוחלט: לאנדרואיד קצב הצטרפות של 100 אלף משתמשים מדי יום. לפי חברת מחקרי השוק NPD, האנדרואיד גם הביס במכירות בארה"ב את מכשירי ה-iPhone ברבעון הראשון של 2010. למערכת ההפעלה של גוגל היה נתח שוק של 28% ברבעון החולף, לעומת 21% בלבד לאפל. מובילת השוק בארה"ב היא חברת RIM, עם הבלאקברי שחולש על 36%.

בעולם כולו, חשוב לציין, המספרים עדיין נוטים לצידה של אפל: 46% לאייפון, לעומת 25% לאנדרואיד של גוגל.

ב-NPD מייחסים את שינוי מאזן הכוחות בארה"ב להצלחה של גוגל להחדיר את האנדרואיד לדגמים פופולריים של מוטורולה. ומאחר שסמסונג התחייבה כבר כי 50% מהסמארטפונים שלה יצויידו באנדרואיד, ברור כי אפל בבעיה, במיוחד לאור העובדה שצמיחתה בשוק עדיין נשענת אך ורק על מכשירים מתוצרתה.

אבל, זו בהחלט לא הבעיה היחידה של אפל. גוגל אינה מבססת את פריצת השוק על הסמארטפון מתוצרתה, הנקסוס וואן, אלא מכה באפל בדיוק בנקודת התורפה - היעדר הרצון ו/או היכולת לפתוח את מערכת ההפעלה שלה למגוון רחב של מכשירים, מעבר לאייפון.

לפי קשמור, ישנו גורם נוסף בשוק שמתחיל להטות את הכף לטובת גוגל - מתכנתי אפליקציות שמאסו בחוקים ובכללים הנוקשים והאזוטריים של אפל והאפ-סטור שלה. מתכנתים כאלו מתחילים לעבור בהמוניהם לסביבת אנדרואיד, ויוצרים בכך איום על אחת מנקודות העוצמה החזקות ביותר של האייפון - מגוון האפליקציות המרשים.

גוגל מכה באפל גם בחזית הפלאש, טכנולוגית המולטימדיה של אדובי, שאפל פשוט לא מוכנה להכיר בקיומה וחוסמת כל שימוש בה באייפון. הפיתוח האחרון באנדרואיד, המכונה פרויו (Froyo) תומך בפלאש ומגביר את תחושת הפתיחות שגוגל מנסה לשדר, לעומת הסגירות והנוקשות של אפל, שבאה לידי ביטוי חד ב"חרם" על הפלאש.

לפי קשמור, אפל יכולה להטות את הכף חזרה אם תסגור עסקה להחדרת מערכת ההפעלה שלה למכשירים של ספקית התקשורת האמריקנית וריזון. והשורה התחתונה? "לאנדרואיד הכלים לנצח בקרב על מערכות ההפעלה לסמארטפונים, אבל מומלץ לדחות את החגיגות כי הניצחון עדיין רחוק מלהיות מובטח".