דוברת רשות המסים: "ג'קי מצא דיבר על לחצים מכיוונה של שולה זקן"

‎‎משפטה של שולה זקן בתיק המינויים ברשות המסים נפתח היום ■ ‎‎התביעה: "היא עשתה שימוש פסול במעמדה כדי לסייע לאחיה, יורם קארשי" ■ ‏‎‎הסניגוריה: "יש אווירה ציבורית נגדה"‏

‎משפטה של שולה זקן, לשעבר ראש לשכת ראש הממשלה אהוד אולמרט, בפרשת המינויים ברשות המסים נפתח היום (א'). זקן נאשמת בעבירות של הפרת אמונים ובניצול תפקידה הציבורי לקידום האינטרסים של אחיה, יורם קארשי, ברשות.

העדה הראשונה במשפט, דוברת הרשות עדית לב-זרחיה, אמרה כי מנהל הרשות לשעבר ג'קי מצא "דיבר על לחצים מכיוון שולה זקן, ובעקבות הלחצים הוא לא יכול היה להשלים את המינויים שהוא רצה לבצע".

בכתב האישום נטען כי זקן התגייסה למען קארשי כאשר הוא דרש ממצא לקיים את ההבטחה שנתן לו למנות את יגאל סער לתפקיד סמנכ"ל חקירות ברשות המסים. לדברי התביעה, זקן ניצלה את כוחה בלשכת שר האוצר, מנעה ממצא להיפגש עם שר האוצר והפנתה אותו לסגור את המינוי של סער עם אחיה.

משפטה של זקן מתנהל בנפרד ממשפטם של הנאשמים האחרים בתיק, מאחר שחלקם משמשים עדי תביעה נגדה ולהיפך.

‏‎‎התערבות במינויים רגישים

‏‎‎התובעת בתיק, עו"ד מיכל רוזן-עוזר מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, אמרה בנאום הפתיחה כי "אי-אפשר להקל ראש בפעולה המתואמת של זקן וקארשי ובלחץ שהופעל על מצא. זקן יודעת שהיא פועלת לעכב מינויים כדי לשרת אינטרסים של קארשי; היא גם יודעת שמדובר במינויים רגישים, ותכלית פעולתה היא להביא לכך שימונו אנשים שקארשי חפץ בהם. לאחר מכן מושגת הפשרה שבעקבותיה מנחה קארשי את זקן להפסיק למנוע את המפגש בין מצא לשר האוצר".

‏לדברי התובעת, זקן עשתה שימוש פסול במעמד שרכשה בלשכת שר האוצר דאז, אהוד אולמרט, כדי לסייע לאחיה. לטענת התביעה, "היא עושה זאת באופן בוטה שעומד, לתפיסתנו, בסתירה חדה לקונספט של טוהר המידות בשירות הציבורי".

הסניגור בתיק, עו"ד מיכה פטמן, טען לעומת זאת כי יש "אווירה ציבורית כנגד זקן", וכי המעורבות היחידה שלה היתה בכך שאמרה "נדמה לי שכדאי לחכות לשר החדש" כאשר מצא ניסה להכניס 2-3 מינויים.

‏‎‎פגיעה בעבודה השוטפת

‏‎‎על-פי עדותה של דוברת הרשות עדית לב-זרחיה, "היתה תחושה שיש לחצים למנות את יגאל סער לתפקיד סמנכ"ל, ומאחר שג'קי מצא לא העריך אותו כמי שמתאים לתפקיד, הוא סירב לעשות את זה".

לדבריה, "התחושה היתה שזה פוגע בעבודה השוטפת, ביכולת לקדם מהלכים. התחושה היתה שג'קי מתכוון ללכת עד הסוף. הוא אמר שהוא מאוד לא רוצה לעשות את זה, אך מצד שני זה פוגע בקשר שלו מול לשכת השר ופוגע בקשר השוטף שלו מול הלשכה".‏‎‎‏

עו"ד פטמן עימת את לב-זרחיה עם דברים שאמרה בחקירתה במשטרה, מהם עולה כי למצא יש מוניטין של אדם שלא יודע לקבל החלטות. לב-זרחיה אמרה בעניין זה: "אני לא יודעת אם מצא לא יודע לקבל החלטות, אך הוא לא שש אלי קרב, לא שש לצאת למאבקים".

"מצא רצה 'להחזיר את המפתחות'"

בהמשך העיד היועץ המשפטי של רשות המסים, עו"ד משה מזרחי, והתייחס ללחצים שהופעלו על מצא בעניין מינויו של יגאל סער לסמנכ"ל חקירות ברשות. לדבריו, "אני זוכר שג'קי אמר כחלק מההתלבטות שלו שמופעלים לחצים למנות אותו. הוא דיבר על לחצים במשרד האוצר, והאמת, בסוף זה לא הגיע לכדי זה, כי היה גמור ומנוי איתו שלא למנות את יגאל סער. אני זוכר שבהתלבטות אם למנותו או לא הוא אמר: גם לוחצים עליי למנות אותו. ההתלבטות היתה קצרה, כי הוא תיכף החליט שלא למנות אותו".

לשאלת התובעת, עו"ד מיכל רוזן-עוזר, בדבר מקור הלחצים, השיב: "אני לא יודע אילו לחצים. זה היה ברור שזה במשרד האוצר".

לשאלה, איך התמודד מצא עם הלחצים הללו, אמר מזרחי: "זה לא עבר עליו בקלות. הוא היה בתחילת דרכו, אך תיכף ומיד הגיע להחלטה שלא למנות את סער. הוא אמר שהוא יחזיר את המפתחות אם יצטרך למנות אותו. הבנתי מזה שהוא נחוש בדעתו שלא למנות אותו.

"להחזיר את המפתחות זה ביטוי של 'אני אתפטר'. זה לא פעם ראשונה שג'קי אומר את זה. זה סוג של ביטוי. שמעתי אותו אומר את זה לפחות פעמיים. כשהיו בינינו חילוקי דעות פעם, הוא אמר: אחד מאיתנו יחזיר את המפתחות. חילוקי הדעות היו על מי יאשר את הרולינגים ברשות המסים".

לדברי מזרחי, הוא סבר כי מאחר שמופעלים לחצים למנות את סער לסמנכ"ל חקירות, זה כשלעצמו פוסל אותו מלקבל את התפקיד. זאת מאחר שסמנכ"ל חקירות הוא תפקיד רגיש ביותר, שעובד מול גורמים רבים.

עוד העיד מזרחי כי בתחילת דרכו של מצא, היו ביניהם שיחות רבות לגבי האופן שבו יבסס את מעמדו בלשכת שר האוצר. לדברי מזרחי, "מנהל רשות המסים הוא תפקיד מאוד מסובך, עתיר לחצים. כשאתה מנהל רשות מסים יש לך לחצים מוועדת הכספים, לשכת רואי החשבון ולשכת עורכי הדין. זה תפקיד מאוד עתיר לחצים, ותוסיף לזה את כל השמועות שיש כל הזמן..."