פנייה אל רמטכ"ל צולע

אני לא רוצה להיות דרמטי, אך כל רגע שאשכנזי מחזיק בתפקידו, גורם נזק, ואולי אפילו קשה

אדוני הרמטכ"ל, במצב שנוצר, מה יש לך לחפש עדיין בצה"ל? מה שעשה לך שר הבטחון הוא באמת בלתי נסלח -סליחה, ודאי שזה נסלח, הכל אצלנו נסלח בסופו של דבר, ואם לא נסלח אז בוודאי נשכח. אהוד ברק הרי חי, מבחינה ציבורית, מאדישותם וזכרונם הקצר של אזרחי המדינה.

וגם מהמיתוס של ביטחוניסט שאין לו תחליף,ואפילו לא מחליף. מבחינה זו הוא בהחלט ראוי להערצה, היכולת לדרדר מפלגה גדולה ל- 12 מנדטים, ובכל זאת לקבל מעמד על בממשלה. אין ספק, תחמן גדול, ואני אומר זאת בהתפעלות גדולה, לא בזלזול.

האיש ברק הודיע שאתה, גבי אשכנזי, לא תקבל שנה נוספת - שזה, כלשעצמו, בסדר, זו זכותו. אלא שהוא הודיע את זה לא סמוך לסיום כהונתך, אלא כאשר נשארה לך יותר משנה. בינתיים חלפו כמה חודשים, והיום נותרו לך כתשעה חודשים, עד לפברואר בשנה הבאה.

יש תחומים ותפקידים שלגביהם מספר חודשים כזה הוא תקופה לא ארוכה. אבל במקרה שלך מדובר בפיקוד על הצבא הכי לחוץ בעולם, צבא שלא מפסיק להיות במצב מלחמה כזאת או אחרת. צבא שמדינתו תלויה בו לקיומה.

הייתי רוצה להאמין שאתה יודע טוב ממני כמה חשוב שהפיקוד העליון הוא דבר שחשוב מאין כמותו בלצבא כזה, בתנאים כאלה, מסוג הדברים שאפשר לומר שהם כמעט ענין של חיים ומוות. כלומר, אם יש בעיה פיקודית בצמרת, זה משליך על כל הצבא, על תפקודו, על איכות פעולותיו, על תחכומו, על מידת מוכנותו, על רמת ערנותו. הכל מתחיל מלמעלה. מה שאומר שלמעלה הכל צריך להיות יציב, ברור, ואולי בעיקר - סמכותי.

למה אתה עדיין שם?

כאמור, הייתי רוצה להאמין שאתה מבין זאת, אלא שזה לא קל. כי אם אתה מבין, זה מביא אותי לשאלתי המקורית: למה אתה עדיין שם? כלומר, אתה יודע - שוב, טוב ממני ומכולם -שהמצב אינו כזה. כלומר, אתה מודע לכך שלמפקד הראשי העכשווי, כלומר לך, אין היציבות הפיקודית, הבהירות, ובוודאי כבר לא הסמכותיות. אין ולא יכול להיות, כי לא הרי מי שנמצא בדרכו החוצה, כהרי מי שיושב איתן על כסאו.

אני מקווה שאתה לא חושב במושגים של "יש לי עוד כמה דברים לעשות" או "כמה פרויקטים לסיים". לא התרשמתי שאתה מסוג האנשים הנאחזים בתרוצים שקופים, שלא לומר עלובים, המתאימים לעסקנים פוליטיים. אין שום דבר שהתחלת, שמחליפך לא יוכל לסיים. ואם נוכחותך לפרויקט כלשהו חשובה, אפשר להמשיך לעבוד עליו כאיש מילואים.

אתה נראה לי אדם הגון, גבי אשכנזי. גם איכפתי ובעל אינטגריטי. עשית עבודה טובה כרמטכ"ל, היית מפקד טוב וחשוב במבצע עופרת יצוקה. יש לך כל הסיבות להביט אחורה בסיפוק. אז אם אני צודק בתחושותי לגביך, רצוי מאד שתגיד יפה שלום.

ההליכה של מפקד לא צריכה להעשות על פי תאריך שרירותי, אלא בהתאם לצורך. אני לא רוצה להיות דרמטי, אבל כל רגע שאתה ממשיך בתפקידך, כל שניה שמפקד צולע עומד בראש צה"ל, גורם נזק, אולי אפילו קשה.