כלל ביטוח תאחד את קופות הגמל תחת תמר

לאחר המיזוג יעמדו נכסי תמר על 14 מיליארד ש' לגבי הקופות המסלוליות לא התקבלה החלטה

כלל ביטוח תאחד את קופות הגמל שבבעלותה - המתופעלות בבנק דיסקונט - תחת קופת תמר בינואר הקרוב. זאת, על פי הנחיות אגף שוק ההון באוצר, שלפיהן כל גוף מנהל יאחד עד סוף השנה את הקופות שברשותו, הנמצאות באותו מסלול השקעה ובאותו גוף מתפעל (בדרך כלל בנק). כלל ביטוח נמצאת בניהולו של שי טלמון, ואת קופות הגמל מנהל דן פנחסי.

תמר היא קופת הגמל השנייה בגודלה בישראל, ומנהלת 12 מיליארד שקל. לתוך תמר ימוזגו גפן (1.6 מיליארד שקל), שקמה ותואר (כ-250 מיליון שקל כל אחת). לאחר המיזוג יעמדו נכסי תמר על 14 מיליארד שקל. לגבי הקופות המסלוליות, אשכולות המנהלות ששה מסלולי השקעה מתמחים בהיקף של יותר מ-3 מיליארד שקל, עדיין לא התקבלה החלטה. המגמה בכלל ביטוח היא להותיר את המסלולים כמותג עצמאי תחת אשכולות.

בניגוד לעבר לא נתן האוצר לגופים המנהלים חופש פעולה בהחלטה איזו קופה תקלוט את כל הקופות, וקבע כי קופה קטנה תמוזג לתוך קופה גדולה ממנה. מדובר בעניין מהותי ביותר, משום שעל פי הכללים שקבע האוצר הקופה הקולטת מובילה את המיזוג. הקופה הקולטת תציג את התשואה שצברה באופן רציף - עד המיזוג, ולאחר המיזוג. השינוי היחיד הוא היקף הנכסים המתווסף לקופה מיום המיזוג; תשואות שאר הקופות נעלמות.

למה לבלבל?

לפני שנה, כאשר האוצר נתן יד חופשית לגופים המנהלים להחליט לאן יאוחדו הקופות, התברר כי לעתים קרובות בחרו החברות המנהלות למזג קופה עם ביצועים גרועים לתוך קופה בעלת ביצועים טובים, כדי למחוק את תשואותיה הגרועות. כך קרה למשל בפסגות, כאשר קופות פריזמה הגדולות מוזגו לתוך קופות פסגות, הקטנות מהן באופן משמעותי. כתוצאה מכך נמחקו התשואות הגרועות של פריזמה, ופסגות השתפרה בדירוגי התשואות של האוצר.

כיום פועלות 512 קופות גמל במסלול כללי, ועוד 304 קופות במסלולים שונים. כל בית השקעות מחזיק בממוצע 9 קופות גמל ועוד 5 קרנות השתלמות, המוגדרות כלליות. המהלך של האוצר לאחד את הקופות נובע מהתחושה כי מרוב קופות זהות באותו בית השקעות, הציבור מתקשה להבדיל ביניהן. על פי הערכות, לאחר המיזוג מספר הקופות יצטמצם בשליש.