נגמר המומנטום? תשואות שליליות בביטוחי המנהלים ובפנסיה

באפריל הייתה התשואה החודשית הממוצעת בביטוחי המנהלים 0.2%-, ובקרנות הפנסיה החדשות כ-0.3%- ■ מנורה מובילה בתשואה ל-12 חודשים בפוליסות המשתתפות ברווחים - כ-24%

לאחר 16 חודשים חיוביים בתשואות, שבו הפוליסות המשתתפות ברווחים של חברות הביטוח וקרנות הפנסיה המקיפות החדשות בחודש אפריל 2010 לנוף המוכר היטב מהעבר של תשואות שליליות. כך, כשנה וחצי לאחר שוך המשבר הכלכלי הגדול שנסק בסופה של 2008, בחודש החולף הלחצים והחששות בשוקי ההון בארץ ובעולם חלחלו לכספי החיסכון של המבוטחים בביטוחי המנהלים, והניבו להם תשואה חודשית ממוצעת של מינוס 0.2%, כשקרנות הפנסיה החדשות המקיפות רשמו תשואה חודשית שלילית ממוצעת של כ-0.3%. כעת, על רקע החשש ממצב כלכלת האיחוד האירופי, ייתכן שהמומנטום החיובי שנרשם בתשואות האפיקים הפנסיוניים בשנה ושליש שקדמו לאפריל, נפסק.

בדומה למגמה שנרשמת מאז 2009, גם בסוף אפריל 2010 מנורה היא מובילת דירוג התשואות ל-12 החודשים האחרונים בפוליסות המשתתפות ברווחים (קרן י'). החברה, בעלת התיק החמישי בגודלו בענף, רשמה בתקופה זו תשואה מצטברת של כ-24%. במרחק קל אחריה ניצבת כלל, המחזיקה בתיק השני בגודלו בענף, עם תשואה של 23.1%. כלל, בניהול שי טלמון, בולטת לחיוב מעל למתחרותיה לא רק בשל התשואות הטובות בשנה החולפת, אלא בעיקר בגלל הצטיינותה בתשואות בשלוש ובחמש השנים האחרונות - בהן היא תופסת את המקום הראשון והשני, בהתאמה.

שלא בדומה למגמה בחודשים הקודמים, באפריל חלו שינויים בשלישייה המובילה בדירוג התשואות, כשמגדל עלתה מהמקום החמישי בדירוג מארס למקום השלישי, על חשבון הראל ואיילון. כן בולטת מגדל, המחזיקה בתיק הגדול בענף, בהסתכלות לטווח ארוך יותר, כשהיא מובילה את דירוג התשואות ל-5 השנים האחרונות וניצבת במקום השלישי בדירוג ל-3 השנים האחרונות.

כלל ראשונה גם בפנסיה

כלל ביטוח מובילה את דירוג התשואות גם בדירוג קרנות הפנסיה החדשות המקיפות הגדולות (המנהלות מעל מיליארד שקל בנכסים), לאחר שב-12 החודשים האחרונים רשמה תשואה כוללת מצטברת של כ-21.4%. במקום השני ניצבת הראל, שקרן הפנסיה הגדולה שלה - הראל גילעד פנסיה - מובילה בפער נאה את דירוג התשואות ל-3 ו-5 השנים האחרונות. בהקשר זה, נציין כי כלל ניצבת במקום השני בדירוג התשואות לטווחים ארוכים בקרב קרנות הפנסיה הגדולות.

בתחתית טבלת התשואות ל-12 החודשים האחרונים ניצבות שתי הקרנות הגדולות בשוק - מבטחים החדשה של מנורה ומגדל-מקפת של מגדל, שהציגו תשואות של 18.1% ו-16%, בהתאמה. בדירוג התשואות לחמש השנים האחרונות התמונה משתנה עם זאת, כשמקפת ניצבת במקום השלישי בענף - הרבה לפני מבטחים החדשה והפניקס פנסיה.

בקרב קרנות הפנסיה הבינוניות, המנהלות נכסים תלת ספרתיים (מאות מיליוני שקלים כל אחת), בולטת קרן מנוף. הקרן הקטנה של הראל מובילה את דירוג התשואות בקרנות הבינוניות בכל שלושת טווחי הזמן הנבחנים.

22
 22