לאחר שצללה כמעט 40% בכמה ימים והתרחקה 95% משיאה: האם הגיע הזמן לחזור למניית אפריקה ישראל?

יובל בן זאב מכלל פיננסים: "עדיין מדובר בהשקעה בסיכון גבוה" ■ אלון גלזר, לידר שוקי הון: "המניה מתקרבת לרמה סבירה" ■ מוטי ברלינר, מנהל תחום ישראל במחלקת המחקר של אלטשולר שחם: "על כל שקל בשורט על מניית אפריקה, להשקיע שני שקלים בלונג על האג"ח"

ביצוע הסדר החוב באפריקה ישראל בשבוע שעבר, טילטל את המניה החבוטה במילא ושלח אותה בסוף השבוע לרמת שפל של 22 שקל למניה - ירידה של יותר מ-90% לעומת מחיר השיא בו היא נסחרה במאי 2007.

המחיר הנוכחי משקף לאפריקה ישראל שווי של כ-2.3 מיליארד שקל, לעומת קרוב ל-30 מיליארד שקל בימי תפארתה. זהו שפל אליו לא התדרדרה המניה גם בשיאו של המשבר הכלכלי הקודם: בדצמבר 2008 היא נסחרה בשער של 26 שקל.

למרות הזדמנות הקנייה שמזהים כעת חלק מהמשקיעים בבורסה, האנליסטים עדיין שומרים על זהירות ביחס לחברת ההשקעות של לב לבייב. הללו אינם רואים ברמות המחירים הנוכחיות הזדמנות קנייה וממליצים להמתין לחדשות מהחברה ובעיקר משוקי הנדל"ן שבהם היא פעילה.

בשבוע שעבר הדהימה המנייה עם ירידה של כמעט 40% בימי מסחר בודדים, תוך שהיא מרכזת מחזורי מסחר גדולים מהרגיל. הירידות החדות והעניין הרב שמרכזת המניה נרשמים כאמור על רקע הסדר החוב, שיצא לפועל בתחילת השבוע שעבר, עם הנפקת שתי סדרות אג"ח חדשות (כ"ה וכ"ו).

שניים מהאנליסטים הבכירים בשוק ההון המקומי, יובל בן זאב, מנהל המחקר בכלל פיננסים, ואלון גלזר, סמנכ"ל המחקר בלידר שוקי הון, פרסמו כבר באפריל 2009 המלצת "מכירה" למניה, וזאת לאור סימני השאלה שעלו לגבי מצבה הפיננסי והתחייבויותיה העצומות.

גם היום, לאחר הירידות המשמעותיות, השניים לא סבורים כי השווי הנוכחי מהווה בהכרח הזדמנות למשקיעים. "ודאי שבמחיר שלה היום המניה יותר אטרקטיבית מבשבוע שעבר", אומר בן זאב, "אבל היא עדיין השקעה בסיכון גבוה. כרגע כוחות השוק משפיעים יותר מהניתוח האנליטי של שווי הנכסים. היינו בהמלצת 'מכירה' על המניה לתקופה ארוכה עם העדפה לאג"ח ואנחנו עדיין בוחנים את ההמלצה שלנו לגביה".

בן זאב מוסיף ואומר כי "משוואת הסיכון-סיכוי באג"ח יותר נמוכה ויש שם יותר הזדמנויות גם באג"ח הארוכות וגם בקצרות - תלוי בתפיסת הסיכון של המשקיע. האג"ח הקצרות בסיכון נמוך יותר וכך גם הסיכוי לרווח. החברה תדווח בקרוב על התפתחויות הפעילות שלה, תמשיך לממש נכסים כדי לשלם את חובה, ובכל מקרה צריך לבדוק את ההתקדמות שלה".

גלזר, מלידר שוקי הון, מזכיר כי כבר באוקטובר הורידו בבית ההשקעות את מחיר היעד למניה ל-20 שקל ואומר כי "מחיר היעד שקבענו נראה די נכון, המניה עדיין לא זולה גם ברמות האלה, אבל בלי ספק אם לפני כמה שבועות חשבנו שהשווי של המניה גבוה משמעותית מזה שבו היא צריכה להיסחר, היום היא כבר מתקרבת לרמת מחירים סבירה.

"המחירים הנוכחיים כבר יותר הגיוניים, אבל אפריקה היא עדיין לא מההחזקות המועדפות עלינו בענף הנדל"ן. צריך לחזור ולהסתכל עליה כמו חברה שעדיין יש לה הרבה מאוד אתגרים גם אחרי ההסדר, והיא תלויה מאוד בהתאוששות שוקי הנדל"ן".

לגבי המשך המסחר במניה בן זאב מעריך כי "היא תמשיך לרכז הרבה עניין בזמן הקרוב כי יש עוד ספיחים של ביצוע הסדר החוב שיגרמו להרבה תנודתיות במניה. יש המון מוכרים פוטנציאליים שקיבלו מניות ורצו למכור וחלקם עוד לא הספיקו לעשות זאת, ויש במסחר גם מרכיב ספקולטיבי לטווח קצר - מחזיקי מניות שרכשו מניות ב-23 שקל ויתחילו למכור ב-25, כאלה שקנו ב-25 וימכרו ב-28 וכו'. לעומתם, יש כרגע מחזיקי מניות מעטים מדי שרוצים ללכת איתה חמש שנים".

גלזר מעריך כי "אחרי שראינו מאסה של מכירות ממוסדיים שביצעו את הפעילויות המשמעותיות שרצו לבצע במניה, תוך מספר ימים נראה ירידה בנפחי המסחר. הירידות שראינו במניה היו די צפויות לאור העובדה שהמוסדיים קיבלו את המניות החדשות, ובעוד כמה ימים תנודתיים נגיע לרמה של שיווי משקל. אבל צריך לזכור שמניית אפריקה ישראל הייתה וכנראה שהיא עדיין אחת המניות היותר סחירות, והיא עדיין אהובה על הספקולנטים למיניהם".

האסטרטגיה הפופולרית: המניה בשורט, האג"ח בלונג

אחת האסטרטגיות הפופולריות בחודשים האחרונים על ניירות הערך של אפריקה ישראל הייתה רכישה של איגרות החוב של החברה (לונג), ומנגד מכירה בחסר (שורט) של מניותיה.

מוטי ברלינר, מנהל תחום ישראל במחלקת המחקר של אלטשולר שחם, מסביר כי מניית אפריקה קרסה בכ-30% מהיום שבו איגרות החוב שלה הפסיקו להיסחר. מניית החברה פתחה את השבוע במחיר של 21.95 שקל בלבד.

"החברה נמצאת לאחר הסדר חוב, שבמסגרתו ניתנו מניות לגופים המוסדיים אשר בוחנים את החזקותיהם על פי ניתוח אנליטי של ההשקעה והאלטרנטיבות", אומר ברלינר. "כאשר אלה קיבלו את המניות, שנסחרות גבוה מערכן הכלכלי, הם מיהרו להיפטר מהן, תהליך שנמצא בעיצומו ומוביל לירידות החדות לאחרונה".

כאשר בוחנים את הערך הכלכלי של החברה, המתבסס על מחירי המניות של החברות הבנות אליהן יכולים המשקיעים להיחשף ישירות, ניתן לראות שעדיין קיים פער משמעותי בין השווי שמתקבל למניית אפריקה למול התיק הווירטואלי המייצג את מניות החברות הבנות ביחסים המתאימים, טוען ברלינר. בנוסף, "אפריקה ניצבת בפני תקופה שתצריך מימוש נכסים לטובת שירות החוב", הוא אומר.

כנגד פוזיציית שורט במניית החברה, ממליץ ברלינר להחזיק בפוזיציית לונג כפולה באג"ח הארוכות שלה. "החזקה באיגרות החוב נראית מעניינת ברמות המחיר הנוכחיות המניבות תשואה של 14%, שמשקפת סיכון לא מבוטל", הוא אומר. "החזקה זו עשויה להגן עלינו במידה שתחול עלייה בערך הנכסים, שתוביל לעלייה בשווי המניה בד בבד עם ירידה בסיכון החוב ולעלייה בערכו".

כנגד השורט, ברלינר מציין כי ניתן להחזיק גם במניות אפריקה פיתוח ואפריקה נכסים כחלופה לחלק מהפוזיציה האג"חית, וזאת על מנת לגדר את הסיכונים המרכזיים מבחינת עליית ערך החברות המוחזקות.

ברלינר מסכם, כי על כל שקל בשורט על מניית אפריקה ישראל מומלץ להשקיע שני שקלים בלונג על איגרות החוב, כשאפשר להמיר 25%-50% מהפוזיציה במניות החברות הבנות המרכזיות.