ארזים של מאיר גורביץ' עלולה לאבד את רוב נכסיה בגרמניה

בנק לו חייבת חברת הנדל"ן 261 מיליון שקל, מאיים במימוש שעבוד על 2,119 דירות במדינה

בעוד מחזיקי האג"ח של ארזים מתקוטטים בניהם על רקע השאלה האם לקבל את הסדר החוב שהציעה להם החברה או לא - מאיים בנק מלווה בגרמניה בחילוט הנכסים המשועבדים לו, אשר מהווים את רוב פעילות החברה במדינה זו.

ארזים הנמצאת בשליטת מאיר גורביץ' אמורה הייתה לפרוע 261 מיליון שקל לבנק עוד בסוף חודש מארס, אך לא עשתה זאת ואף דיווחה לפני חודשיים כי "במידה שהמגעים עם הבנק המממן לא יבשילו לכדי הסכם, אין בכוונת החברה לפרוע את ההלוואות הנ"ל במועדן".

כעת מדווחת החברה כי "מו"מ ממושך שנוהל עם הבנק המממן במהלך סוף השבוע האחרון, שעניינו הארכת מועד פירעון קרן ההלוואה, לא צלח והצדדים לא הגיעו להסכמות כלשהן בקשר להארכת מועד פירעון קרן ההלוואה. מאחר שאין בכוונת החברה לפרוע את ההלוואות, ובמידה שבמהלך הימים הקרובים לא יושגו הסכמות עם הבנק המממן, עולה חשש מהותי כי הבנק המממן יעמיד את ההלוואות לפירעון מיידי ובמקרה כזה הוא עלול לממש את השעבוד על 2,119 דירות שהובטחו במסגרת ההלוואות (מתוך סך כולל של 2,681 דירות בגרמניה)".

כלל הדירות של ארזים, באזור העיר דורטמונד בגרמניה, הוערכו בדו"חות הכספיים שלה בשווי גבוה של 471 מיליון שקל. ההכנסות של ארזים מדירות למגורים בגרמניה הסתכמו אשתקד ב-62 מיליון שקל - 26% מהכנסות החברה. השטח הכולל של הדירות הוא 159 אלף מ"ר, ומדובר בדירות זולות במיוחד עם דמי שכירות ממוצעים של כ-250 אירו לחודש. הדירות בתפוסה לא גבוהה של 84%, והחברה דיווחה על עלייה בהוצאות התפעוליות בגינן.

מכה קשה במיוחד

עבור חברה במצב קשה כמו ארזים מדובר במכה קשה במיוחד. רואי החשבון של החברה צירפו לדו"חות האחרונים הערה לפיה "במידה ותוכניות ההנהלה לא יתממשו, הרי שעולים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של החברה כעסק חי".

העסק החי בקושי הזה עלול להתכווץ אם בנקים יתחילו לחלט נכסים ואם החברה לא תצליח להגיע בהקדם להסדר עם מחזיקי האג"ח בישראל, להם היא חייבת כ-350 מיליון שקל.

ארזים עוסקת בתחום הנדל"ן המניב כאשר עיקר נכסיה, בשווי של 1.8 מיליארד שקל, מרוכזים באנגליה, והיתרה בגרמניה ובישראל. בכל שנת 2009, הסתכמו הכנסות ארזים ב-260.6 מיליון שקל, עלייה של 10.1% לעומת ההכנסות ב-2008. החברה סיימה את השנה החולפת ברווח של 167.6 מיליון שקל, לעומת הפסד עתק של 670.6 מיליון שקל ב-2008. למרות הרווח ב-2009, ארזים נמצאת עדיין עם גירעון בהון העצמי של 151.4 מיליון שקל. הצרה עם הבנק בגרמניה מצטרפת לצרה עם הבנק באנגליה, שם הודיע בנק RBS בחודש שעבר על פירעון מיידי של חוב של 140 מיליון ליש"ט לאחר שארזים לא עמדה בתנאי האשראי.