חשד לקרטל של יצרניות הלחם; בין החשודות - מאפיית אנג'ל

(עדכון) - רשות ההגבלים חושדת כי 3 המאפיות השולטות בשוק הלחם - אנג'ל, ברמן ודוידוביץ - פעלו בתיאום ■ "מדובר בקרטל המשלב את העבירות הקשות ביותר בתחום ההגבלים העסקיים, שנעשו על גבם של חלשים"

רשות ההגבלים העסקיים חוקרת חשד לקיום קרטל בין 3 החברות השולטות בשוק הלחם: אנג'ל, ברמן ודוידוביץ.

חוקרי הרשות, בראשות חיים ארביב, פשטו הבוקר (ב') על משרדי 3 החברות, ערכו חיפושים ועצרו דרגים בכירים בהן. בין השאר נעצר מנכ"ל החברה הציבורית מבין השלוש, ירון אנג'ל, ושני עובדים נוספים.

חקירת הרשות התנהלה עד כה באופן סמוי, והיום החל השלב הגלוי של החקירה. בימים הקרובים צפויים להיעצר גורמים נוספים בחברות הפועלות בענף הלחם.

3 החברות - אנג'ל, ברמן ודוידוביץ - שולטות ביותר מ-90% משוק הלחם. על-פי החשד, במשך תקופה ממושכת ביצעו גורמים בחברות תיאומי מחירים והנחות, תיאמו חלוקה של השוק ביניהם ותיאמו מכרזים.

ככל הידוע, החשד לקרטל מתייחס לא רק ללחם אחיד, המצוי תחת פיקוח מחירים, אלא גם לסוגים אחרים.

על-פי סקירות שנעשו בעבר בענף הלחם, כ-45%-40% משוק הלחם מצוי תחת פיקוח מחירים. מדובר בלחם אחיד וחלה רגילה. פיקוח מחירים קובע מחיר מרבי שלגביו לא ניתן לבצע תיאום. עם זאת, באופן תיאורטי ניתן לבצע תיאום לגבי מחיר המינימום.

שוק הלחם הוא שוק המגלגל יותר מ-2 מיליארד שקל בשנה. הצרכנים העיקריים של הלחם, ובמיוחד של לחם אחיד, הן משפחות מרובות ילדים ומעוטות יכולת. הציפייה היא לראות תחרות גדולה עזה יותר בין החברות. בפועל, נצפתה תחרות מועטה בלבד.

מלחמת מחירים

בנובמבר 2009 החלה מלחמת מחירים בין המאפיות אנג'ל וברמן ובין מאפיית דוידוביץ בשכונות החרדיות בירושלים. המלחמה החלה כשדוידוביץ מכרה לחם פרוס במחיר נמוך מהמחיר המפוקח. כתוצאה מכך, חנויות וישיבות רבות נטשו את אנג'ל וברמן ועברו לקבל הזמנות מדוידוביץ.

לבסוף נאלצה ברמן לרדת למחיר של 4 שקלים ליחידת לחם. לאחר מכן המשיכה למכירת 3 יחידות ב-10 שקלים. דוידוביץ בתגובה הורידה את המחיר ל-4 יחידות ב-10 שקלים.

"מהקרטלים החחמורים שנחקרו"

בבקשה להארכת המעצר של החשודים טענה רשות ההגבלים הערב כי מדובר בקרטל מהחמורים שנחקרו על-ידי הרשות, הן בשל מאפייניו הייחודיים והן בשל המוצר הבסיסי והחיוני שכלפיו הוא מכוון.

לטענת הרשות, מדובר בקרטל מאורגן היטב המנוהל על-ידי בכירים בחברות החשודות, המשלב בתוכו את העבירות הקשות ביותר בתחום ההגבלים העסקיים, שנעשו על גבם של חלשים.

על-פי הטענה, החשודים כיוונו את ההסדרים ביניהם כך שיפגעו באוכלוסיות הצורכות כמויות לחם גדולות באופן יחסי בשל היותן חלשות יותר או ברוכות ילדים.

החוקרים טוענים כי בידיהם תשתית ראייתית רחבה ומוצקה, שיש בה כדי לבסס את החשדות נגד החשודים.

בין החשודים שהובאו להארכות מעצר: ירון אנג'ל, מנכ"ל אנג'ל; מוטי חסין, אף הוא מאנג'ל; יוחנן אהרונסון ממאפיית דוידוביץ, ושנידמן, בכיר במאפיית ברמן.

מחברת אנג'ל נמסר בתגובה: "בשלב זה החברה לומדת עדיין את פרטי המקרה. לא ידוע לחברה על שום דבר שאינו חוקי. חברת אנג'ל תשתף פעולה עם גורמי החקירה ככל שתידרש".

בתום הדיון בהארכת המעצר של חשודי קרטל הלחם, הוארך בהסכמה מעצרו של מנכ"ל אנג'ל, ירון אנג'ל, ביומיים נוספים; הוארך ביום מעצרו של מוטי חסין, מנהל המכירות; ומנהל מכירות נוסף, ערן שפיגל, שוחרר למעצר-בית.

פרקליטו של ירון אנג'ל, עו"ד יוסי אשכנזי ממשרד הרצוג, פוקס, נאמן, מסר בתגובה: "הבקשה להארכת מעצר מיותרת לחלוטין, וניתן היה להימנע מכך. ירון אנג'ל ועובדי החברה משתפים פעולה עם צוות החקירה ועונים על כל השאלות. מיום היווסדה, מאפיית אנג'ל וההנהלה העומדת בראשה פעלה על-פי חוק, והחברה משוכנעת כי לא הופרו בשום שלב הוראות הדין".