האוצר מתכנן להפחית מס קנייה לרכב ב-22% על פני 6 שנים

כמו כן כוללת התוכנית העלאת אגרות רישוי והצמדתן לקבוצות המיסוי הירוק ■ האוצר: "אין תוכנית אופרטיבית בנושא" ■ התוכנית גובשה כמענה לביקורת שמתח ה-OECD על המיסוי הגבוה והלא מוצדק, לטענתו, שמוטל בישראל על רכישת רכב

משרד האוצר גיבש תוכנית להורדה מדורגת של מס הקנייה על רכב על פני שש שנים, מתחילת 2012, במטרה להגיע לשיעור מס קנייה של 61% בלבד בתום התקופה. התוכנית גובשה כמענה לביקורת שמתח ארגון ה-OECD על המיסוי הגבוה והלא מוצדק, לטענתו, שמוטל בישראל על רכישת רכב.

התוכנית מוגדרת בתור "השלב השני של המיסוי הירוק", והיא כוללת הורדת מס הקנייה בשיעור של כ-3% עד 4% בשנה בין השנים 2012 ל-2016, כולל, ובמקביל העלאה של אגרות הרישוי השנתיות של רכב חדש ודירוגן על פי 15 רמות הזיהום של כלי הרכב ("קבוצות ירוקות"), שנקבעו במיסוי הירוק.

בדרך זו יינתן ללקוחות תמריץ נוסף לרכישת כלי רכב "ירוקים" בעלי זיהום מופחת. התוכנית תואמת את מדיניות ה-OECD כי יש להעביר את משקל המיסוי על רכב מרכישתו לשימוש בו.

על פי התוכנית, האגרות השנתיות יהיו קבועות לאורך חיי הרכב ולא יפחתו בהדרגה לאורך גיל הרכב כמו במצב הנוכחי, שבו נקבע גובה האגרה על פי שבע קבוצות גיל. השינוי במתווה אגרות הרישוי יתייחס רק לכלי רכב חדשים, אולם תיבחן גם העלאה של כלל אגרות הרישוי השנתיות של כלי הרכב הקיימים, שנרכשו לפני תחילת הרפורמה, כחלק מהמהלך למימון רפורמת הפחתת מס הקנייה. כיום עומדת האגרה השנתית הממוצעת לרכב פרטי בישראל על כ-1,000 שקל.

גירעון תקציבי

היעד הסופי הוא מס קנייה 61% על רכב פרטי, לעומת 83% כיום. אולם הפחתת מס הקנייה תתבצע במקביל להמשך יישום מתווה "המס הירוק" הנוכחי, שכולל מנגנון זיכוי במס הקנייה, עד 15 אלף שקל, בהתאם לרמת הזיהום של הרכב. לפיכך שיעור מס הקנייה הריאלי של המשפחתיות הממוצעות, ששייכות כיום לקבוצה ירוקה 8, ינוע לאחר שקלול הזיכוי "הירוק" בתום התקופה סביב 50% בלבד.

התוכנית אמורה להשיג איזון תקציבי בתום התקופה ואף עודף הכנסות לאחריה, אולם בשלבים הראשונים היא עשויה ליצור גירעון תקציבי של מאות מיליוני שקלים בשנה בשל המשקל הרב של מס הקנייה על רכב בהכנסות המדינה. באוצר נבחנות אפשרויות שונות למימון הגירעון ובהן העלאה זמנית של הבלו על בנזין במהלך התוכנית, ייקור האגרות של כלל כלי הרכב ועוד.

בענף הרכב מעריכים כי קצב יישום התוכנית עשוי להשתנות בהתאם למציאת מקורות המימון וכי אם יהיו עודפי תקציב או שהתוכנית תזכה לתמיכה פוליטית רחבה, קצב יישומה עשוי להיות מואץ לארבע שנים. בענף מעריכים כי על פי המתווה הנוכחי ההשפעה על ירידת מחירי הרכב בשנים הראשונות תהיה שולית ותתקזז מול גורמים משפיעים אחרים דוגמת שערי המטבעות.

תמריץ לרפורמות

מקורות במשרד התחבורה אמרו ל"גלובס" כי התוכנית תואמת היטב את מדיניות המשרד להרחבת התחרות בשוק הרכב וכוללת בין השאר את פתיחת היבוא המקביל ואת הסדרת היבוא האישי. המקורות אמרו כי הורדת המס תעניק תמריץ לרפורמות הללו, תהפוך את כלי הרכב החדשים והבטוחים לנגישים יותר לשכבות רחבות יותר של האוכלוסייה ובמקביל תוריד את הגיל הממוצע של כלי הרכב על כבישי הארץ. יצוין כי שר התחבורה, ישראל כץ, אמר השנה כי "קיימות הבנות עם ראש הממשלה נתניהו על הורדת מס הקנייה לרכב".

מהאוצר נמסר בתגובה כי "אין כל תוכנית אופרטיבית בנושא".