אקזיט? מדטרוניק עשויה לרכוש את ביוקונטרול ב-550 מיליון דולר

ענקית המכשור הרפואי תשקיע בחברה הישראלית 70 מיליון דולר ■ גם אם ביוקונטרול לא תשלים את הניסויים הקליניים ולא תקבל אישורים מה-FDA, מדטרוניק תוכל לרכוש אותה ב-350 מיליון דולר

עסקת ענק לחברת ביוקונטרול (לשעבר מדאימפולס) הישראלית. ענקית המכשור הרפואי מדטרוניק תשקיע בחברה 70 מיליון דולר, ובתמורה תקבל אחזקות ואופציה לרכישת החברה ב-550 מיליון דולר, עם קבלת אישור לשיווק בארה"ב מהרשות האמריקנית למזון ותרופות (FDA) - כך נודע ל"גלובס".

מדטרוניק הבטיחה לעצמה אופציה חריגה בעסקאות מהסוג הזה: גם אם ביוקונטרול לא תשלים את הניסויים הקליניים ולא תקבל אישורים מה-FDA, מדטרוניק תוכל לרכוש אותה ב-350 מיליון דולר. ההסכם האסטרטגי בין שתי החברות נחתם בימים האחרונים, אחרי חודשים ארוכים של משא-ומתן.

ביוקונטרול מפתחת מוצרים שמאפשרים שליטה בשרירים באמצעות גירוי עצבי. סיפור ההצלחה שלה הוא כפול, שכן ב-2006 נמכר המוצר שלה לתחום האורולוגי ל-American Medical Systems תמורת 50 מיליון דולר.

בזכות האקזיט המוקדם

הנהלת החברה לא ניצלה את כספי האקזיט לשדרוג איכות החיים, צי הרכב ונכסי הנדל"ן, אלא השקיעה אותו במוצר חדש, ה-CardioFit, שמקבל כעתהבעת אמון מרשימה.

ביוקונטרול הוקמה ב-1999 על-ידי היזם פרופ' יוסי גרוס והאחים איל ובועז ליפשיץ. על בסיס המצאה של גרוס, הצוות החל בפיתוח מוצרים וגייס הון ממשקיעים, בהם קרנות הון סיכון אקליפטוס (היום תמיר פישמן), פיטנגו, ויטהלייף, גלנרוק, וביומדיקל (כיום כת"ב) והקרן הון סיכון השוויצרית HBM.

מאז 2006 החברה מתמקדת בפיתוח מכשור לטיפול בכשלי לב. זהו המכשיר הרפואי הראשון בעולם שמטפל בכשלי לב באמצעות גירוי עצבי, ולא באמצעות קיצוב ישירות ללב. המכשיר מעביר אותות חשמליים ללב באמצעות עצב הוואגוס. המחקרים הפרה-קליניים הראשונים מצביעים כי גירוי הוואגוס עשוי לצמצם את הסימפטומים ולשפר את ביצועי הלב. הטכנולוגיה מאפשרת למכשיר לחוש את מצב השריר ולהגיב בגירויים חשמליים לעצבים המובילים אליו, כדי לתקן את ההפרעה. כך נעשה במוצר שנמכר ל-AMS בתחום האורולוגיה.

כיום, רוב החולים שמטופלים בקוצבי לב מטופלים גם בתרופות כרוניות יקרות שיש להן תופעות לוואי. בביוקונטרול מקווים שהקוצב שהם מפתחים יאפשר להקל על חולי הלב ועל חברות הביטוח, שמממנות את התרופות. מאחר והמוצר עובד דרך עצב הוואגוס, להערכתם יהיה ניתן גם להמעיט בכמות התרופות.

מסמנת את ישראל

דרכה של החברה הלאה אינה קצרה. צפויות לה לפחות שלוש שנים של ניסויים קליניים ארוכים ויקרים. המימון של מדטרוניק אמור לסייע לה לערוך את הניסויים הללו בפחות לחץ ואי-ודאות.

הנהלת החברה התלבטה אם לקשור את עצמה למדטרוניק או לצאת לגיוס הון. בימים בהם קשה מאוד גם לחברה מבטיחה לגייס הון ממשקיעים חדשים, החליטה הנהלת ביוקונטרול לבחור בעסקה אסטרטגית עם מדטרוניק.

לפני כשנה, ד"ר סטיב אוסטרליץ, סגן נשיא בכיר לרפואה וטכנולוגיה במדטרוניק, התראיין ל"גלובס" לאחר השקעה בקרן הון סיכון TriVentures הישראלית. בראיון זה הוא ציין כי "ביוקונטרול חביבה עליי במיוחד". היום החיבה הזו מיתרגמת לכסף.

ההשקעה בביוקונטרול היא המהלך המשמעותי השני של מדטרוניק בארץ, ונראה שענקית המכשור הרפואי סימנה את ישראל כיעד מועדף. לפני כשנה רכשה את ונטור הישראלית תמורת 325 מיליון דולר, והקימה בישראל מרכז חדשנות, שמטרתו לאתר טכנולוגיות מעניינות עבורה.

מדטרוניק, שנסחרת לפי שווי שוק של 44 מיליארד דולר, ביצעה עוד רכישה קטנה בישראל, של אודין מדיקל, תמורת 9 מיליון דולר. החברה השקיעה בחברות מדעי החיים איתמר מדיקל, PVT שנרכשה בידי אדוארדס, ונטור, ובשתי חברות שהפסיקו את פעילותן - כרמל ביוסנסור ומיינדגארד.

ביוקונטרול

תחום פעילות: אי ספיקת לב

שנת הקמה: 1999

מייסדים: בועז ליפשיץ, אייל ליפשיץ, פרופ' יוסי גרוס

מנכ"ל: ד"ר אהוד כהן

מספר עובדים: 24

משקיעים: HBM BioVentures AG, Biomedical Investments Ltd., כת"ב, גלנרוק, פיטנגו, מדיסון ונצ'רס, NMT, אקליפטוס ונצ'רס, ויטהלייף, בועז ואייל ליפשיץ

גיוסי הון: כ-23 מיליון ד'

מקור: IVC-Online

22
 22