מנהלי התיקים רשמו חודש שלילי ראשון מאז דצמבר 2008

רשמו ירידות של עד 3.5% באפריל ■ אחת הבשורות החיוביות - בעוד ששוק המניות המקומי ירד בכ-5% באפריל, מנהלי התיקים הצליחו למזער את הנזק בתיקים אותם הם מנהלים

הירידות בשווקים בחודש אפריל פגעו באפיקי ההשקעה השונים ובכללם במנהלי התיקים בבתי ההשקעות, כך עולה ממדד מנהלי התיקים של קלי שוקי הון. לראשונה מאז דצמבר 2008, הניבו התיקים המנוהלים תשואות שליליות שנעו בטווח של 0%-3.5% במסלולים השונים, על פי חשיפתם למניות. המדד של קלי שוקי הון, אותה מנהל אבי מנדה, בוחן את ביצועיהם של שבעה ממנהלי התיקים הגדולים בישראל ומקיף כ-80% מהתעשייה.

אחת הבשורות החיוביות שעולות מנתוני המדד היא שבעוד שוק המניות המקומי ירד בכ-5% באפריל, מנהלי התיקים הצליחו למזער את הנזק בתיקים אותם הם מנהלים. במסלולים הפופולאריים בקרב המשקיעים, המאפשרים חשיפה של עד 20% ועד 30% מניות, הניבו התיקים המנוהלים תשואות שליליות של 0.8% ו-1.2% בהתאמה. במסלול שאינו מאפשר חשיפה למניות לא חל שינוי בשווי התיקים, כשמדד האג"ח הכללי ירד בשיעור קל של 0.06%.

בבחינת התשואות מתחילת השנה, המסלולים הרווחיים ביותר למשקיעים הם אלו המאפשרים חשיפה מלאה למניות (עד 100%) ומסלול ההשקעה עד 10% במניות. שני המסלולים הניבו תשואה של 2.6% בארבעת החודשים הראשונים של השנה. ההבדל הגדול בין השניים הוא בסטיית התקן, שבמסלול המסוכן ביותר עומדת על 3.28 לעומת 0.65 בלבד במסלול של עד 10% מניות.

מהנתונים של קלי עולה עוד כי החשיפה למניות בתיקים עומדת על כ-85% מהיקף החשיפה המותר. בחלק הסולידי של התיק מנהלי התיקים ממשיכים להיפטר מאיגרות חוב ממשלתיות צמודות מדד, שמשקלן ירד לפחות מ-20% ומנגד הם מגדילים את ההשקעה באפיק השקלי לכ-40%. שיעור איגרות החוב הקונצרניות בחלק האג"חי של התיקים עומד בממוצע על 40%.

"המשקיעים למדו את הלקח"

מנדה מציין כי אחת המגמות הבולטות היא המשך היציאה של מנהלי התיקים לשווקים הזרים, כשמורגש גידול משמעותי בהשקעה בחו"ל, "בין היתר תחת הסברה שההזדמנויות הקיימות שם גדולות יותר מאשר בארץ". חשיפה זו, לדבריו, נעשית ברובה באמצעות קרנות הנאמנות או תעודות הסל המנוהלות בבתי ההשקעות של מנהלי התיקים.

למרות הירידות באפריל והמשכן במאי, שהעלו את החששות בקרב המשקיעים מפני גל ירידות נוסף, מנדה מציין כי "עדיין לא מרגישים היסטריה ברמות של 2008". לדבריו, "המשקיעים למדו את הלקח ואינם עושים פעולות פזיזות של העברת מסלול או משיכת כספים ממנהלי התיקים".

"למי שהצטרף להשקעה במניות ובאג"ח קונצרניות בזמן, יש מספיק בשר בשביל לשבת ולהמתין עד יעבור זעם", אומר מנדה. "דווקא המשקיעים הטריים, שהצטרפו לאחר העליות החדות של 2010, נותרו כעת מאוכזבים קמעה".

22
 22