הפעם זה לא ניסוי: יש דם

התקפה בוטה שכזו אינה נתונה לפרשנות והיא פגעה בבטן הרכה ובכבודם של הדרום-קוריאנים

המתח בין הקוריאות, שמדי פעם מתפרץ בעוצמות שונות, אולי נשמע לנו מוכר - אבל בסרט הזה עוד לא היינו. הסיטואציה הנוכחית נראית כרגע נפיצה יותר מבעבר, וכשהאצבע על ההדק שממול שייכת למנהיג הכי לא צפוי בעולם, קים ג'ונג-איל, אי אפשר הפעם להיות בטוחים ששוב מדובר רק ברטוריקה.

שתי עובדות ייחודיות דווקא למשבר הנוכחי: הראשונה - הפעם יש דם, דמעות וזעם. ספינת המלחמה הדרום-קוריאנית שהוטבעה פתחה את כל מהדורות החדשות בדרום באפריל, 46 לוויות המלחים סוקרו בהרחבה, והתחושה ברחוב היתה שאם יוכח שצפון-קוריאה אכן אחראית לטרגדיה - זו חציית קו אדום.

להבדיל מניסוי פרובוקטיבי בטילים, או אפילו ניסוי גרעיני - התקפה בוטה שכזו אינה נתונה לפרשנות והיא פגעה בבטן הרכה ובכבודם של הדרום-קוריאנים.

עובדה שנייה היא שנשיא דרום-קוריאה, לי מיונג-באק, בא ממפלגת הימין השמרנית ונבחר ב-2008 בין היתר בשל חוסר שביעות הרצון מעשר שנות שלטון המפלגה הליברלית, שדגלה במדיניות פייסנית כלפי הצפון (Sunshine Policy) מבלי להגיע להישגים של ממש. הלחץ הציבורי על הנשיא לי הוא להקשיח עמדות, להפסיק להתרפס בפני הצפון ולהגיב בנחישות לפרובוקציות.

והלחץ עשה את שלו: לי נשא ביום ב' נאום בו אמר כי דרום-קוריאה "תשנה את מדיניותה הצבאית ממגננה פסיבית להרתעה אקטיבית. צפון-קוריאה תשלם מחיר על הפרובוקציה. מרגע זה, אוניות צפון-קוריאניות לא יורשו לעבור במים שבשליטתנו. המסחר בין שתי המדינות יושעה. זה הזמן להחלפת השלטון בצפון-קוריאה, חצי האי הקוריאני חייב להשתנות בעקבות התקרית הימית".

חידוש מלחמת התעמולה

שר ההגנה הדרום קוריאני, קים טה-יונג, אמר כי ארצו תחדש את המלחמה הפסיכולוגית נגד הצפון באמצעות שידורי תעמולה של "קול החופש". השידורים בוקעים מעשרות רמקולים הפזורים לאורך הגבול, הנשמעים למרחק של 25 ק"מ. שידורים אלה, שהושמעו משני צידי הגבול לאורך עשרות שנים, בוטלו ב-2004 בהסכמה.

מפקד בצבא הצפון כבר הגיב להחלטה ואמר כי ארצו תשמיד כל ציוד תעמולה לכשיופעל, והוסיף כי "אם קבוצת הבוגדים תגיב על השמדת הציוד, אנו נגיב באמצעים קשים יותר". שר ההגנה קים השיב ש"אם הצפון יתקוף את הרמקולים, לא תהיה ברירה אלא להשיב מהלומה". למרות שטונים אלו לא נשמעו בעשור האחרון, הירייה הראשונה לא תיפתח מדרום, שבינתיים מתמקד בגיוס תמיכה בינ"ל.

השאלה היא, האם קים ג'ונג-איל החולה ישתמש במשבר כדי לבסס את כוחו של בנו הצעיר שמונה ליורשו, קים ג'ונג-און (26): תיאוריה בדרום קוריאה גורסת, כי אין כמו התגוששות צבאית מוגבלת כדי לבסס את שלטונה של שושלת קים, המפיצה מבוקר עד ערב תעמולה בדבר תוקפנות העולם המנסה לגזול את גן העדן שהקימה פיונגיאנג.