ענת סגל, מנכ"לית קסניה: "אקזיטים זה העולם הישן"

קסניה, פעם חממה והיום חברת השקעות, מציעה פתרון למחסור בהשקעות בהיי-טק לדברי המנכ"לית, ענת סגל, המודל שלה שואף גם לרווח מדיבידנדים: "לכן ננסה להביא חברות לשוק מהר ככל האפשר"

בימים היגעים האלה, בהם קרנות ההון סיכון מדשדשות, מהססות לפני כל השקעה ומתפללות לאקזיט שיציל אותן, חברת ההשקעות קסניה רואה עצמה כאלטרנטיבה למחסור בהון ולמשבר בענף.

לדברי ענת סגל, מנכ"לית קסניה, "אקזיטים זה העולם הישן. אנחנו יכולים להציע לבעלי המניות רווחים מדיבידנדים. לכן אנחנו עושים הכל כדי לסייע לחברות להגיע לשוק מהר ככל האפשר.

"הפלטפורמה שלנו היא ציבורית ויכולה להרוויח מאקזיטים, או מעלייה בערך המניה בגלל עלייה בשווי האחזקות. גם וורן באפט התחיל כך - כשהכניס את הפעילות שלו לשלד בורסאי". היא מוסיפה בחיוך.

קסניה, שהחלה לפעול בשנת 2003 כחממה מופרטת, מתמקדת בהשקעות בחברות בתחומי מדעי החיים, בעיקר מכשור רפואי, וכן בחברות IT ותקשורת. בין המשקיעים בחממה אפשר למצוא את משרד עורכי הדין שיבולת ושות', רוני עינב, ערן בנדולי, אקי רטנר, ארנה ברי, חיים מר, אבי ליאור, דן פאלק, מנורה וסגל עצמה. כ-70% מהמשקיעים בקסניה הם אמריקנים.

קסניה נסחרת בבורסה המקומית לפי שווי של 46 מיליון שקל. סגל מעריכה שמדובר בדיסקאונט של 50% מהערך האמיתי. לדבריה, "שווי הפורטפוליו נקבע לפי מכפיל המכירות של החברות, או שווי החברה בעת סבב הגיוס האחרון, אם נעשה לאחרונה. בחישוב הזה למדים שהמניה נסחרת בפחות משוויה האמיתי".

על השינוי בהגדרת הפעילות, אומרת סגל ש"לפני שש שנים התחלנו כחממה. זה היה המנדט. גם היום אנחנו מתמקדים בהשקעות Pre-Seed. זו ההתמחות שלנו. אבל אנחנו בעלי אחזקות משמעותיות ומלווים גם חברות בשלות יותר, חלקן אף קיבלו הצעות רכש מחברות זרות גדולות. אמרנו 'לא' מהסיבות הנכונות".

נשמע שלמרות שהענף כולו בקשיים, אתם שבעי רצון.

"עבורנו המודל עובד. אחת הדרכים לבחון את זה, היא שלמרות המשבר, בשנתיים האחרונות החברות שלנו גייסו יותר מ-20 מיליון דולר ממשקיעים זרים ומקומיים.

"החברות מתפתחות, חלקן מציגות מכירות ויש גם שתי חברות שהן רווחיות - ארקוס, שפועלת בתחום התקשורת והמוצרים שלה מותקנים אצל ספקי תקשורת כבלים גדולים בארה"ב; ואינטוויו, שמפתחת תוכנה לגורמי ביטחון, והצליחה להציג הכנסות של מיליוני דולרים בשנה שחלפה".

אתם לא יכולים לתמוך בחברות בשלבים המאוחרים. מה יעלה בגורלן אחרי שהן יפרשו כנפיים?

"לקסניה יש הסכם האסטרטגי עם VLSI, קרן הון סיכון לתחום הרפואי מווירג'יניה, איתה אנחנו עובדים יחד כבר בשלוש חברות. ההסכם הזה, שנחתם בינואר 2008, מאפשר לנו קשר בלתי אמצעי עם משקיע אמריקני גדול. רק לפני מספר שבועות חברת הפורטפוליו ניטסטיץ' חתמה על הסכם אסטרטגי בסיוע של VLSI. בנוסף, אנחנו מחפשים ביחד השקעות עם חברות טכנולוגיה למטרות ספין-אוף, או פרויקט פיתוח משותף".

"נבצע השנה עוד 8-9 השקעות"

אתם מחוץ למשבר?

"אין לנו תלות במצב השוק. המשקיעים בקסניה הם אסטרטגיים או פרטיים ואין לנו תלות בגורם כזה או אחר. אנחנו מכוונים גבוה ומגייסים הון מהגורמים הכי טובים.

"מהצד השני, אנחנו יודעים להקים חברות, להדביק את הרעיון לצוות הכי מתאים. שכללנו את המודל ואנחנו עובדים בצורה שיטתית. לא כל חברה תהיה שווה מאות מיליוני דולרים, אבל יש חברות שיצליחו יפה, כמו למשל קורלסנס, שהתחילה בקסניה".

מה התוכניות לעתיד?

"השנה ביצענו כבר 3-4 השקעות חדשות ונבצע עוד 8-9 השקעות נוספות. אנחנו מרגישים שיש אלטרנטיבה להון סיכון שנמצא בשפל. יש לנו כסף, יש פרויקטים ומשקיעים זרים ומקומיים מהשורה הראשונה".