יועמ"ש רשות המסים, משה מזרחי: "אתי לא גונבים סוסים"

מזרחי אישר בעדותו כי מנהל הרשות לשעבר, ג'קי מצא, וקודמו, איתן רוב, ביררו אצלו על תיקים פליליים שמתנהלים

"כולם יודעים שאתי לא גונבים סוסים" - כך אמר היום (ד') היועץ המשפטי של רשות המסים, עו"ד משה מזרחי, בעדותו בתיק המינויים ברשות המסים, בהתייחסו לשאלות התביעה על ניסיונות מצד מנהל הרשות לשעבר, ג'קי מצא, ומצד קודמו, איתן רוב, להתערב באמצעותו בתיקים פליליים מתנהלים.

לשאלת התובעת, מיכל רוזן-עוזר, על הניסיון של מצא בזמנו לברר באמצעות מזרחי פרטים על תיק פלילי במע"מ של נאשם בשם רפי טל, ענה מזרחי: "ג'קי שאל אותי מה הסטטוס. הוא אמר שקיבל פנייה מאשתו של רפי טל. אמרתי לו: 'למה אתה צריך להתערב בתיקים פליליים'? הוא אמר לי: 'מותר לי, ואני לא עושה את זה, אני בסך-הכול מברר מה המצב'. אמרתי לו: 'אם זה היה בפרקליטות היית מדבר עם פרקליטת המחוז'? הוא אמר לי: 'כן, בוודאי'. זה הפיס את דעתי. בדקתי, אמרתי לו שהתיק מתנהל. אמרתי לו שמדובר בנאשם שצריך למצות איתו את הדין, ושאני לא חושב שהוא צריך להסתיים בכופר או בהקלה".

בהמשך אישר מזרחי גם פנייה מצד קודמו של מצא, איתן רוב, בעניין תיק פלילי, לאחר שכבר פרש. "איתן רוב פנה אליי בקשר לאחד התיקים הפליליים", העיד, והוסיף: "איתן וג'קי הם שני עולמות שונים, כי איתן הוא לא איש מקצוע. כשאיתן פנה אליי אחרי שפרש, זה היה על בסיס אנושי. הוא אמר לי שאחד הנאשמים קיבל אירוע מוחי. אמרתי לו שלא יכול להיות שמנהלים תיק מול אדם שקיבל אירוע מוחי. ביררתי - והתובעת בתיק אמרה לי שזה לא נכון".

בשני המקרים העיד מזרחי כי לא נאמר לו כי הגורם האחראי לפניות הוא קובי בן-גור.

לחץ מלשכת האוצר

בין היתר התייחס מזרחי בעדותו ללחצים שהופעלו על מצא למנות את יגאל סער לתפקיד סמנכ"ל חקירות ברשות המסים. לדברי מזרחי, "הלחצים על ג'קי היו לא פשוטים, והוא חווה תקופת התלבטות. הלחצים הגיעו מכיוון לשכת שר האוצר".

לדבריו, הוא התנגד למינוי, ומצא התלבט. "היתה שאלה איך להדוף את הלחץ. תפקיד של מנהל הרשות הוא עתיר לחצים. אני לא יודע אם אני יכול לומר מה היה הלחץ הזה בסקאלה של 1 עד 10, אבל הוא התמודד עם זה והחליט מהר מאוד לא למנות את סער".

לדברי מזרחי, משנודע לו על הלחצים, הוא היה בדעה שיש להתנגד למינוי ביתר עוצמה. עוד הוסיף כי הקשר עם לשכת שר האוצר היה חשוב למצא, במיוחד לאור העובדה שהיה חדש בתפקיד.

על שולה זקן אמר מזרחי: "גם הוא אמר וגם אני ידעתי שלגביו היא אישה עם מעמד לא מבוטל".

"מהמפורסמות שבן-גור חבר של איתן רוב"

איריס עומר, סגנית פקיד שומה תל-אביב 5, העידה גם היא היום ואמרה כי "היה מהמפורסמות שקובי בן-גור חבר של איתן רוב (מנהל הרשות לשעבר - ה"מ)".

עם זאת, לאחר שעומתה עם הקלטה של שיחה בינה לבין שמואל בוברוב, לשעבר סמנכ"ל הרשות, שבה אמר לה בוברוב כי קובי בן-גור מתכנן להזיז אותה מכיסאה לטובת אדם אחר, אמרה: "הצחיק אותי שאדם חיצוני בכלל יכול להשפיע על התפקיד שלי".

לדברי עומר, היא ידעה רק משמועות על כוחו של בן-גור ועל השפעתו ברשות, ויותר מכך, "כשהתפוצצה הפרשה, הופתעתי איך לא ידעתי עד כמה קובי בן-גור מעורב ברשות המסים".

בחקירה נגדית לעו"ד נבות תל-צור, סניגורו של מצא, אישרה עומר כי המועמדות של מחליפה הצפוי מעולם לא עלתה כאופציה רצינית.