הרמטכ"ל אשכנזי נגד שר האוצר שטייניץ: גיל הפרישה לא יעלה

לפני כחודשיים הציע הרמטכ"ל גבי אשכנזי למשרד האוצר להעלות את גיל הפרישה ל-49, אך האוצר דרש כי גיל המינימום לא יפחת מ-50

"הצעת האוצר להעלאת גיל הפרישה ל-57 לא רק שלא חוסכת ולא תחסוך כסף, אלא תעלה הרבה יותר כסף, גם לתקציב הצבא וגם למשק" - כך עולה מנתונים שהציגו היום (ד') גורמים בצה"ל.

תגובת צה"ל להצעת האוצר היא המשך ליחסים העכורים בין האוצר למשרד הביטחון, שהגיעו באחרונה לשפל חסר תקדים. לפני כשנה, במאי 2009, סיכמו שר האוצר והרמטכ''ל כי שני הגופים ינהלו מו''מ לגיבוש תוכנית משותפת בעניין גיל הפרישה בצה''ל, מאחר שלצבא אין ועד עובדים. הצדדים לא הגיעו להסכמה והסוגיה הועברה להכרעת ראש הממשלה.

ל"גלובס" נודע כי הרמטכ"ל גבי אשכנזי הגיע לפני חודשיים למשרד האוצר עם הצעה לפיה גיל הפרישה הממוצע יעלה ל-49. האוצר סירב ודרש שגיל המינימום לא יפחת מ-50.

ההחלטה בעניין גיל הפרישה צריכה ליפול עד גיבוש התקציב הדו-שנתי לשנת 2011 בשבועות הקרובים. ממשרד רה"מ נמסר כי המו"מ נמשך.

עובדים יקרים

טיעוני צה"ל מבוססים על ההפרדה שנעשית זה מספר שנים בין שני סוגים של שירות קבע: "קבע ראשוני": אנשי הצבא שיישארו בצה"ל כשבע שנים ולא יגיעו לגיל פרישה; ו"קבע מובהק"- אנשי קבע שיישארו עד גיל פרישה, העומד היום על ממוצע של 43-45.

מאחר שעובדי קבע מובהק יקרים יותר, בעיקר בשל תנאי הפנסיה הקבועים היום, פעל צה"ל בשנים האחרונות לשינוי התמהיל בין שני מסלולי הקבע - הגדלת מספר אנשי הקבע הראשוני והפחתה גוברת בקבע מובהק. השנה הגיע היחס בין קבע מובהק לקבע ראשוני ל-50-50.

בצה''ל טוענים כי העלאת גיל הפרישה תגרום לגידול משמעותי במספרם של אנשי הקבע המובהק בתוך המערכת - שכן הם יהיו מחויבים להישאר בשירות יותר שנים ולהגיע לגיל מבוגר משמעותית מהיום. לטענת הצבא, ככל שהאוכלוסייה תהיה מבוגרת יותר, היא תהיה יקרה יותר. יתרה מזו, לדברי גורם בכיר בצה''ל, משרד האוצר בדק את התרחישים הללו ויודע כי העלאת גיל פרישה עלולה להגדיל עלויות ולבטח לא תגרום חיסכון, אולם האוצר מטעמיו מסתיר זאת.

בנוסף, טוענים בצה''ל, כי העלאת גיל פרישה כרוכה בנזק למשק, שכן ברור כי מי שפורש באמצע שנות ה-40 לחייו יוכל להשתלב במעגל העבודה, ולעומת זאת פרישה בשנות ה-50 שלהם לא תאפשר לפורשים להשתלב במשק.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "לאור עמדת הצבא ישקול משרד האוצר להוריד את גיל הפרישה בכל המגזר הציבורי לגיל 45".