אירופה חגגה את התמיכה הסינית; הדאקס זינק ב-3.1%

ה-IBEX עלה ב-3.2% לאחר שתוכנית הצנע בספרד עברה על חודו של קול ■ סין הכחישה כי בכוונתה למכור אג"ח ממשלתיות של אירופה - והקפיצה את השווקים ■ שר האוצר של ארה"ב: בין אירופה וארה"ב קיימת הסכמה רחבה

המסחר בבורסות של אירופה הסתיים בעליות חדות של יותר מ-3% במדדים המובילים שאליהם הצטרפה גם וול סטריט. זאת, בין השאר, בעקבות ההכחשה הרשמית של סין לידיעות כי היא מתכננת למכור אג"ח אירופיות "אירופה הייתה ותמשיך להיות גם בעתיד שוק חשוב ומהותי להשקעת רזרבות המט"ח של סין", נאמר בתגובה שפורסמה באתר האינטרנט של הסוכנות לניהול רזרבות המט"ח בסין. גם לאחר שבארה"ב פורסמו נתוני מאקרו חלשים המעידים על כך שהצמיחה שם ברבעון הראשון היתה נמוכה מהציפיות ועל פי האומדן השני הסתכמה ב-3% לעומת צפי כי תעלה ל-3.3%, אמנם התמתנו מעט העליות אך המגמה נותרה חיובית.

בספרד אישר הפרלמנט את תוכנית הצנע על חודו של קול, התוכנית צפויה לקצץ 15 מיליארד אירו מהוצאותיה של ספרד ולהביא לקיצוץ במשכורות, בפנסיות, להטיל מיסוי ולצמצם את הוצאות הממשלה כך שהגירעון יצטמצם. הניצחון של ספטרו היום צפוי להתמודד עם התנגדויות נוספות שעלולות לגרור את ספרד עוד השנה למערכת בחירות.

הקשר בין משבר החוב האירופי למצבה של ארה"ב הביא את שר האוצר האמריקני לאירופה השבוע, היום סיכם גייתנר את פגישותיו באירופה עם בכירי הממשל הגרמני והבריטי ואמר כי "בין אירופה וארה"ב שוררת הסכמה רחבה ביחס לצורך בהגברת הרגולציה הפיננסית בעולם" וציין כי ארה"ב מחוייבת לתוכנית העמלות הבנקאיות. כשנשאל על קריאתה של גרמניה למיסוי עסקאות פיננסיות, אמר גייתנר כי ארה"ב מחוייבת לתוכניותיה ליישם את תוכנית העמלות על הגופים הגדולים ביותר, אך אמר כי הוא "מכיר בכך שיש דרכים נוספות לעשות זאת".

שוק המניות האמריקני נמצא במצב של "מכירת יתר" והוא עשוי להתחיל בזינוק חד כבר בימים הקרובים. כך טוען המשקיע ברטון ביגס, המנהל את קרן הגידור טרקסיס פרטנרס, לסוכנות בלומברג. "אני חושב שהשוק יתייצב ברמות האלה ואז נראה מהלך משמעותי מעלה", אמר ביגס, אשר הקרן שלו השיגה תשואה הגבוהה פי 3 מהממוצע בתעשייה בשנה החולפת.

המדדים המובילים בבורסות של מזרח אסיה סגרו יום תנודתי בעליות, לאחר שבשעות הבוקר נרשמו ירידות לאחר החולשה בוול סטריט. המסחר בבורסה של טוקיו הסתיים בעלייה של 1.2% במדד הניקיי ובבורסה של סיאול רשם מדד הקוספי עלייה של 1.6%.

על הסוחרים בוול סטריט עבר יום דרמטי אתמול. הבורסות של ניו-יורק, שנסחרו מאז הפתיחה בעליות שערים שבשיא שלהן היו בשיעור 1.4%, עברו כחצי שעה לפני הסיום לטריטוריה השלילית. הסיבה: דיווחים מדאיגים לפיהם סין שוקלת מחדש את אחזקותיה באג"ח ממשלתיות אירופאיות, על רקע משבר החובות בגוש האירו. בתגובה, המדדים בוול סטריט עברו לירידות של עד 0.8%, ולבסוף סגרו בירידה מירבית של 0.7%. בסיבוב הפרסה הזה, מדד הנאסד"ק ביצע מהלך של ירידה תוך-יומית של יותר מ-2%, והדאו ג'ונס סיים מתחת ל-10,000 נק' לראשונה מאז חודש פברואר. אך היום הכחישה סין באופן רישמי את הדיווחים והביאה לראלי שלווה באנחת רווחה בשווקים המפותחים.

בחזרה לאסיה. "המניות עברו תיקון מאוד משמעותי לאחרונה ורואים כעת שמנהלי השקעות וקרנות חוזרים לשוק בקניות", אמר לאתר מארקטווטץ' מנהל השקעות בסינגפור. מניות הכרייה והמחצבים דוחפות את הבורסה של אוסטרליה ואילו מניות דפנסיביות ממגזרי המזון והקמעונאות הובילו את המגמה בטוקיו ובסיאול. מניית GrainCorp זינקה 4.4% באוסטרליה לאחר שהחברה דיווחה על זינוק של 63% ברווחים.