לבד נגד בועת הנדל"ן

בינתיים עושה רושם שחזקיהו הוא כאותו 'דון קישוט' הנלחם בגפו במחיר הדירות הגואה

המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, שוב עקף בסיבוב את מנהל רשות המסים יהודה נסרדישי ואת שר השיכון אריאל אטיאס.

בתחילת השבוע פרסם חזקיהו טיוטת הנחיות ולפיה יחייבו הבנקים למשכנתאות את הלקוחות להגדיל את ההון העצמי הנדרש לרכישת דירה מ-30% ל-40% בבואם ליטול משכנתא. מדובר בתוספת כסף בהיקף עשרות עד מאות אלפי שקלים.

הצעד עורר סערה בענף הנדל"ן, שכן הוא עשוי להוציא אלפי זוגות צעירים (לקוחותיהם הפוטנציאליים של הקבלנים) ממעגל רוכשי הדירות. אלה הם הזוגות צעירים שאותם מנסה שר הבינוי והשיכון להשאיר במעגל, בעיקר על ידי ניסיונות - שעד כה לא צלחו - להציף את המדינה בקרקעות זמינות לבנייה ולהוריד את מחירי הדירות.

אבל גם השבוע, בדומה לעיתוי בו הוריד את הגיליוטינה המימונית על ראשי קבוצות הרכישה לפני כשלושה חודשים, הקדים חזקיהו את שאר הרגולטורים. בערב יום רביעי, יומיים אחרי ההכרזה הדרמטית של חזקיהו וקריאתו של אטיאס להחילה רק על רוכשי דירות שניות, הזדרזו ברשות המסים והניחו על שולחנו של שר האוצר המלצה לפיה תבוטל מדרגת מס ומשקיעי הנדל"ן שרוכשים דירה שנייה יצטרכו לשלם מס רכישה בשיעור 5% החל מהשקל הראשון.

בינתיים - ועד אשר יעלה שוב נגיד בנק ישראל את הריבית במשק - נראה כי חזקיהו הוא 'דון קישוט' שמנסה לבדו, לפוצץ את בועת הנדל"ן הישראלית. אבל צריך לזכור שרוכשי הדירות ברובם המכריע אינם משקיעי נדל"ן ספקולטיביים שמחפשים לעשות רווח מהיר ובתוך כך מחממים את שוק הדיור. הם בסך הכל רוצים ארבעה קירות להם יוכלו לקרוא "בית".

אפשר ורצוי לווסת את השתוללות מחירי הדירות - בעזרת כלים מיסויים ובנקאיים - מבלי לפגוע בצרכן הפשוט, או כמו שאמר השבוע אטיאס ל"גלובס": אל תשפכו את התינוק עם המים.

משטרה
 משטרה