אל תאמרו רמטכ"ל, אמרו מנכ"ל

האגדה מספרת שאריק שרון אהב אותו כל כך, עד שהבטיח לו תפקיד בכיר בחברת החשמל

גבי אשכנזי, רמטכ"ל שמדבר כלכלה. מכיר פרטים. יודע הוצאות. מנתח תקציב. אל תגידו מפקד - תגידו מנהל כללי. מהיום אל תגידו גולנצ'יק, אמרו: CEO. גם וגם. גם חאקי גם כסף. אוטוטו אפשר כבר לתפור חליפת מנהל. אפטרשייב יוקרתי במקום זיעת לוחם כריזמטית.

"אני עמוק בתוך הכסף, אנחנו לא חבורת גנרלים שנותנים פקודות ומחכים שהפריץ הגדול ישלם", אמר השבוע באירוע סגור. מדברים איתו התייעלות, לוחצים על המלצות מקינזי? "אני, יש לי תמריץ פנימי למצות את התקציב באופן הכי טוב שאפשר. לי לא צריך לתת שום תמריץ נוסף. זה התמריץ הגדול שלי. אני זה שיש לו הכי הרבה עניין להתייעל, ואני עושה את זה כל הזמן, כי אני יודע בדיוק מה אני יכול לעשות עם הכסף הזה, אני יודע בדיוק איך אני משתמש בכסף לדברים אחרים חשובים ביותר".

הוא מכיר את המספרים, הטיל, היירוט, המערכת, כדור, מתחם, אגף, שעת טיסה. גובה הארנונה בשדה דוב, וחשבון חשמל בפיקוד צפון. הוא שר שקלים ומזמר דולרים. רוצים פרטים על פנסיה צוברת? תמצאו אצל הרב אלוף. גיל פרישה? הכי נכון לא לשנות את המצב הקיים, גיל פרישה חוקי 42, גיל פרישה ממוצע 45. אבל, אם "האוצצצצר", מילה הנאמרת בנימת זלזול מאופקת, או כך לפחות נראה , מתעקש, אז בכל מקרה בשום אופן לא יותר מ-49, בממוצע.

הכול מסיבות של חיסכון בתקציב הביטחון וצורכי המשק כדי שבחורינו המצוינים יוכלו להשתלב בסיבוב שני. עכשיו נראה את ראש הממשלה מזיז אותו מדעתו.

וכך, שלוש שנים וחצי אחרי שנכנס לתפקיד, אמצע פברואר 2007 וקצת יותר מחצי שנה לפני הסיום, מתברר שיש לנו לא רק רמטכ"ל ששיקם את הצבא מחורבות הייאוש של מלחמת לבנון השנייה, לא רק אהוב העם, לא רק מפקד שהציב נורמות גבוהות ואחידות, תת-אלוף כטר"ש - אלא, ואת זה לא ידענו, ראש מטה כללי, כלכלי. בקיא בכסף. מביא בחשבון גם את השורה האחרונה במאזן. עם היד על המחשבון ועם השפה המקובלת "הכי חשוב שנהיה רלבנטיים, כל הזמן".

ואהוד ברק? שר הביטחון, שנראה כי ניסה לתפוס טרמפ ולשדר מנהיגות על הפופולריות העממית הגדולה של אשכנזי, ושבאחרונה גם סירב לאשר לו להיפגש עם שר החינוך גדעון סער, ממש לא בלקסיקון העכשווי. הם לא נפגשים בקוקטיילים, לא במסיבות שישי. בעצם אף פעם לא נפגשו שם. מילייה מסוג שונה.

השר והרמטכ"ל נפגשו לא מעט שעות השבוע. הם דיברו ביניהם במקצועיות אלגנטית מופגנת - על איראן, סוריה, חיזבאללה, חמאס עזה, גרעין, כיפת ברזל, תרגיל ארצי, מטוסי F-35 שחיל האוויר רוצה, צוללות שחיל הים צריך, גם על שבע אוניות המשא וספינת הטיולים הטורקית, העושים דרכם לעזה מלוות מצלמות וצוותי תקשורת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו? היחסים טובים, הוא מעריך וסומך על הרמטכ"ל שלו, הם מרבים להיפגש. לא, אשכנזי לא צריך אישור של ברק כדי להיפגש עם נתניהו.

פוליטיקה? מפלגות? ממש לא. לא ימין ולא שמאל. לא עבודה, לא ליכוד, לא קדימה ולא אחורה. מי שהתנגד או פחד או חשש מלובשי המדים ההופכים ללובשי חליפות בגיר או ורסאצ'ה כבר סגר את הדלת והשאיר את גבי בחוץ. הכנסת העבירה חוק צינון לאלופים ורמטכ"לים (המכונה "חוק חלוץ") וחסמה הדלת בפני אשכנזי. הוא יצטנן, יתקרר כמה שנים טובות.

גבי אשכנזי
 גבי אשכנזי

מוכן לסיבוב הבא

בקיצור, גבי אשכנזי מוכן ומזומן לסיבוב הבא. לעולם העסקי. רק שהפעם, זה לא יהיה כמו הפעם הקודמת. השנה המביכה ההיא.

אשכנזי היה סגן הרמטכ"ל והמועמד להחליף את משה בוגי יעלון. אבל רה"מ דאז, שני בניו ויועציו הצמודים בחרו באליל האוויר המיתולוגי דן חלוץ. אשכנזי, למרות לחץ של אריאל שרון ולמרות סוג של התנצלות שלו, עזב את הצבא. זה היה בתחילת 2005.

האגדה מספרת ששרון, שאהב את סגן הרמטכ"ל החיילי כל כך, הבטיח לו את תפקיד מנכ"ל חברת החשמל. אשכנזי עוד לא הבין איך העסק עובד באמת. השם הטוב שלו התגלגל בפיותיהם של אנשים לא ממש נקיי דעת. אחר כך דיברו בו נכבדות כמנכ"ל בזק. גם זה לא הלך.

הוא היה דירקטור אצל משפחת גרשון זלקינד באלקו, וגם אצל מאיר שמיר במבטח שמיר. היו אז דיבורים ששמיר מגבש קבוצה שתתמודד על הפרטת התעש ומעמיד בראשה את אשכנזי. אבל התעש, כידוע, המשיכה להיות ממשלתית. ביולי 2006 פנה אליו עמיר פרץ, אז שר הביטחון, וביקש שיתמנה למנכ"ל המשרד. חמישה חודשים אחרי כן, מינו פרץ ואהוד אולמרט את אשכנזי לרמטכ"ל. בתחילת פברואר 2011 יסיים ארבע שנים, כפי שנקבע מלכתחילה, ויצעד "לעשות לביתו".

stella-k@globes.co.il