יום בלתי נשכח: הברוקרים רשמו ביום אחד רווחים של שבוע וחצי

לפי הערכות, שיעור העמלה הממוצע בכל עסקה עמד אתמול על 0.18% ומכיוון שמחזור המסחר עמד על 16.3 מיליארד שקל, הרי שסך העמלות שגרפו הברוקרים השונים הגיע לכ-30 מיליון שקל, יותר מפי 10 מהממוצע היומי

יום כמו שהיה אתמול בבורסה בת"א, אפילו ותיקי השוק לא זוכרים. שינוי טכני כביכול של מעבר ישראל ממדד השווקים המתפתחים ב-MSCI למדד השווקים המפותחים, גרר שורה של עסקאות ענק, בעיקר של משקיעים זרים שהתאימו את חשיפתם לשוק הישראלי בעקבות המעבר.

התוצאה הייתה שאתמול הסתכם מחזור המסחר בבורסה ב-16.3 מיליארד שקל - שיא שספק אם יישבר בשנים הקרובות. לשם השוואה, השיא הקודם הושג בסוף שנת 2007 ועמד על 5.4 מיליארד שקל בלבד.

מאחורי המספרים האדירים הללו ניצבים הסוחרים, שכנראה לא ישכחו בקרוב את יום המסחר. "היה לי קשה מאוד, יותר ממה שהערכתי. כבר כמעט נשברו לי האצבעות מרוב פקודות שהקשתי. כל האנשים בחדר המסחר כבר תשושים ומחכים לסוף השבוע", סיפר אחד הסוחרים. "זה היה יום מטורף, אנשים דיברו בו זמנית בשני טלפונים והתכתבו תוך כדי במייל", סיפר גורם אחר בשוק ההון.

לפי הערכות, לא צפוי לנו בקרוב עוד יום לחוץ כמו אתמול, אך ההתאמות של המשקיעים הזרים ככל הנראה עדיין לא הסתיימו, והקרנות השונות, שמנהלות השקעות ולא מבצעות התאמה אוטומטית ביום השינוי, צפויות עוד לשנות את החזקותיהן בתקופה הקרובה.

"רווח של שבוע וחצי ביום אחד"

לעבודה הקשה יש גם תגמול. מחזור המסחר הענק הביא לזינוק חד בהכנסות של חדרי המסחר, וכתוצאה מכך גם לגידול בבונוסים שיקבלו הסוחרים.

לפי הערכות, שיעור העמלה הממוצע בכל עסקה עמד אתמול על 0.18% (0.09% מהצד המוכר, ו-0.09% מהצד הקונה), ומכיוון שמחזור המסחר עמד על 16.3 מיליארד שקל, הרי שסך העמלות שגרפו הברוקרים השונים הגיע לכ-30 מיליון שקל, יותר מפי 10 מהממוצע היומי.

גורמים בשוק ההון מעריכים כי את עיקר הסכום גרפו חדרי המסחר של הבנקים הגדולים והבנקים הזרים. "מדובר בסכומים שחדרי המסחר מרוויחים בשבוע וחצי של עבודה, והם קיבלו אותו כמעט במתנה תוך יום אחד", ציין גורם בשוק.

יחד עם זאת, גורם אחר ציין כי התחרות בין הברוקרים הייתה אתמול חריפה במיוחד. "הברוקרים הישראלים עשו לא מעט כסף, אבל הם לא עבדו בעמלות הרגילות שלהם. זה אירוע מאוד תחרותי, ולחלק מהשחקנים היה כדאי להפחית עמלות בהסתכלות לעתיד, כדי שיראו שהם שחקנים מרכזיים בבורסה".

את עיקר הקופה גרף על פי הערכות דויטשה בנק, שריכז מחזור של כ-11 מיליארד שקל, כ-65% ממחזור המסחר. עוד בלט סיטי, שסחר בכ-800 מיליון דולר שהם כ-20% ממחזור המסחר.

משקיעי השווקים המפותחים כבר כאן

אולם לא רק הברוקרים נהנו מגידול חד בהכנסות, גם הבורסה בת"א נהנתה מהיקף מוגדל של העמלות. ההערכות הן כי הכנסות הבורסה מעמלות על העסקאות אתמול הסתכמו בכ-827 אלף שקל. במסגרת אותו יום לחוץ, החליטה הבורסה בצעד נדיר להאריך את יום המסחר בשעה וחצי עד ל-18:00 בערב.

מנכ"לית הבורסה, אסתר לבנון, סיפרה ל"גלובס" על השיקולים מאחורי ההחלטה: "אתמול בצהריים צלצל אחד מחברי הבורסה ואמר שיש כמות אדירה של פקודות בשווי של מיליארדי דולרים שלא יצליחו להכניס בחצי שעה למערכת, אז החלטנו על ההארכה", היא מספרת. "אחרי 40 דקות התחלנו להיות מוצפים בטלפונים של חברי בורסה רבים שאמרו שהם לא עומדים בלחץ הפקודות שיש להם, וזה מסר לא בריא למשקיעים בחו"ל שלא יצליחו להיכנס, לכן הוספנו עוד חצי שעה. חלק מהחברים ביקשו הארכה נוספת, אבל לזה כבר לא הסכמנו".

מה להערכתך צפוי בהמשך?

לבנון: "התחזיות היו שמשקיעי השווקים המפותחים לא ייכנסו ישר לישראל, וראינו שהם כן נכנסו. צריך עכשיו לעבוד הרבה כי משקיעים של שווקים מפותחים שונים מאלה בשווקים מתפתחים, וכבר בתחילת יולי נקיים כנס עם הנגיד סטנלי פישר בלונדון, כדי לשווק את ישראל למשקיעים החדשים.

"החברות הבורסאיות הגדולות כבר עושות זאת תקופה ארוכה, ויש חברות גדולות דוגמת כי"ל שכבר מכירים טוב, כי הן השקיעו הרבה מאוד משאבים להביא אותן לידיעת המשקיעים החדשים".