הבנקים: "עצבנות גבוהה בבורסה; תתקשה להשתחרר מחו"ל"

הפועלים ולאומי מזהירים מפני המשך התנודתיות החריפה בטווח הקצר בבורסה, אך ממשיכים לשמור על אופטימיות לטווח הארוך ■ וגם: מה חושבים הבנקים על השדרוג ב-MSCI?

הבנקים הגדולים, לאומי והפועלים , ממשיכים להזהיר מפני "תנודתיות חריפה" בטווח הקצר בבורסה עקב משבר החובות באירופה, אולם במקביל ממשיכים להחזיק בדעה כי השוק יחזור לעליות בטווח הארוך יותר. כך טוענים האנליסטים במחלקות המחקר של הבנקים, בסקירות השבועיות על שוק ההון שפרסמו.

מדד המעו"ף עלה אמנם השבוע ב-0.2%, אולם מתחילת השנה הוא רשם תשואה שלילית של 3.6%. מדד הבנקים והיתר-120 הניבו מתחילת השנה את התשואות הגרועות ביותר בבורסה ואיבדו כ-12% כל אחד.

"בטווח הקצר יושפע השוק ממשבר האמון בתוכנית האירופית והמסחר יתנהל תוך תנודתיות חריפה; בטווח הארוך ישוב הסנטימנט החיובי לשווקים", טוענים כלכלני בנק לאומי בסקירתם, בהמשך לאמירות דומות בשבועות האחרונים.

גם בבנק הפועלים מזהירים מפני "העצבנות הגבוהה בשוק המניות" בגלל המשבר באירופה ומדגישים ש"רמת הסיכון גבוהה". להערכת האנליסטים, "שוק המניות המקומי יתקשה להשתחרר מהאווירה הגלובלית, ואם זו תמשיך להיות שלילית - צפויה פגיעה גם בבורסה בת"א". הם ממליצים להתמקד במניות גדולות ואיתנות כדוגמת בזק , שופרסל , דלק רכב , רבוע כחול , אסם ושטראוס .

לא מתעוררים, מפותחים

2 הבנקים הגדולים לא מתעלמים, כמובן, מהאירוע המשמעותי ביותר של השבוע - שדרוג ישראל לסטאטוס "משק מפותח" במדדי ה-MSCI, מה שהביא למחזור שיא של 16.3 מיליארד שקל שלשום (ד'). בבנקים מביעים דעות מנוגדות בטווח הקצר: בעוד שלאומי צופה הקטנת משקלם של הזרים בשוק, הפועלים רואה במהלך זה "הסרת משקולת" מעל הבורסה. בטווח הארוך, כמובן, מסכימים הבנקים שיהיה טוב.

"בטווח הקצר, ייתכן וסך השקעתם של משקיעים זרים בשוק הישראלי קטן (בעיקר במניות טבע, כי"ל פועלים ולאומי)", אומרים בלאומי. "בטווח הארוך צפוי המהלך להביא לגידול בהשקעות של זרים. נציין כי בשל כך שמשקלה של ישראל ברשימה החדשה (0.4%) נמוך מטעות המעקב של המכשירים הפיננסיים הרלבנטיים (שעומד על 0.5%) ובשל כך ששיטת המעקב שלהם היא סקטוריאלית ולא מנייתית, תיתכן לגופים המנהלים גמישות מסוימת, כך שלא הכרחי מצידם לבצע את ההתאמות באופן מלא".

בבנק הפועלים טוענים, כאמור, כי השדרוג של ישראל ב-MSCI הוא בבחינת "הסרת משקולת כבדה למדי משוק המניות". האנליסטים מסבירים שתהליך יציאת הקרנות העוקבות אחר השווקים המתעוררים מישראל מוצה ברובו, כך שלחץ המכירות מכיוון זה קטן. יתרה מזאת - האנליסטים מציינים כי כעת יתחיל תהליך הפוך: כניסתם של המשקיעים ממשפחת השווקים המפותחים לישראל.

"יש לזכור כי היקף ההשקעות הגלובליות בשווקים המפותחים גדול פי 10 לפחות מהיקף ההשקעות בשווקים המתעוררים", אומרים בבנק הפועלים. "עם זאת, חשוב לסייג, כי בניגוד למכירות, שבאופן מסורתי נעשות בקצב מהיר, הרי שרכישות נעשות באופן איטי ומדוד יותר, ולכן תהליך כניסת ההשקעות הזרות כאמור לעיל עשוי להימשך על פני מספר חודשים, ולכן השפעתו תהיה מתונה ברמה היום-יומית".