רוני חזקיהו מזהיר את רוכשי הדירות: "אם לא נעשה משהו מהר - המחירים יכפילו עצמם בשנים הקרובות"

המפקח על הבנקים התייחס ב"פגוש את העיתונות" בערוץ 2 להנחייה הדרמטית לבנקים להקשיח תנאי הלוואות המשכנתא: "המחירים התייקרו ב-20% בשנה וחצי - והם ימשיכו לעלות" ■ על הדחת דני דנקנר: "איבדנו אמון ביו"ר הפועלים - לא נפחד מצעדים דרסטיים כדי לשמור על יציבות"

"אם לא נעשה משהו ומהר, מחירי הדירות יכפילו עצמם בשנים הקרובות", כך אמר היום (שבת) רוני חזקיהו, המפקח על הבנקים, ב"פגוש את העיתונות" בערוץ 2. חזקיהו התייחס להנחייה הדרמטית שלו לבנקים להקשיח את תנאי מתן הלוואות המשכנתא מתוך מגמה, לדבריו, להביא לירידה בביקושים לדירות ובסופו של דבר לירידת מחיריהן.

"ההנחייה שלי באה כדי ליצור מודעות לנושא של מחירי הדירות, אני מנסה להצביע על בעיה - המחירים התייקרו ב-20% בשנה וחצי האחרונות והם ימשיכו לעלות, ולכן אני חושב שיש לעשות משהו ומהר. אני לא מנסה להוריד את המחירים, אני פשוט מראה את הבעיה", אמר חזקיהו.

לגבי ההשפעה השלילית של ההנחייה על הצרכנים- הזוגות הצעירים שרוצים לרכוש דירה, חזקיהו אמר כי "מי שרוצה לרכוש דירה אולי יתקשה לקחת עכשיו משכנתא, והצעד שלי אכן ייקר את המשכנתאות, אבל אותם קונים וזוגות צעירים צריכים להיזהר ממחירי הדירות ולא רק מעלות המשכנתא, אני בפירוש מזהיר אותם מהבעיה הזו.

חזקיהו נשאל באשר לניסיון האפשרי של שר השיכון אריאל אטיאס למנוע את ההנחייה, ואמר כי "ההחלטה שלנו עומדת במקומה, אני אפגש עם שר השיכון ואשכנע אותו שיש כאן בעיה. כל אחד עושה את העבודה שלו, ואני שומר על המערכת הבנקאית והפיננסית וגם על מחירי הדירות. בגדול יש לטפל בבעיית היצע הדירות, אבל כעת אנחנו מתחילים לטפל בביקושים הגואים", אמר המפקח על הבנקים.

המראיינת שאלה את חזקיהו לגבי אותה מערכת פיננסית עליה הוא מפקח, ובכיריה שמושכים סכומי עתק בשכר. לדבריו, "הבעיה מטרידה אותי - שכר הבכירים אכן מופרז ויש לטפל בזה. זוהי בעיה חברתית אבל גם מערכתית, אני אפעל לוודא שהתגמול העודף הזה לא ימריץ את הבנקים לקחת סיכונים לא רצויים. אני חושב שלא צריך לעשות זאת בחקיקה - כרגע זה על שולחן הדיונים, אם לא יהיו תוצאות אני אתחיל לפעול", אמר.

חזקיהו גם נשאל לסוגיית הדחתו של דני דנקנר מתפקיד יו"ר בנק הפועלים, ואמר כי "איבדנו אמון ביו"ר הבנק בגלל שורת אירועים בקדנציה שלו. לא היינו מרוצים מהתפקוד שלו כיו"ר הבנק והשמירה על היציבות של הבנק, ומתוקף זה הדחנו אותו".

חזקיהו הוסיף כי בנק ישראל לא התעסק בצד הפלילי של החשדות נגד דני דנקנר בעבירות על טהרת המידות, ואמר כי "יכול להיות שזה יוכח, אבל בשביל זה יש משטרה. לא היו לנו חיים קלים במהלך ההדחה, אבל השגנו את מה שרצינו - הבאנו לחילופי היו"ר. היה לנו חשוב להראות שלא נפחד לקחת צעדים דרסטיים כדי לשמור על יציבות המערכת הבנקאית, וזה אכן יצר מערכת חדשה שמאוזנת בין המפקח למפוקח", לדבריו.