חברת מועצת הרשות השנייה: התנשאות גזענית ב"כוכב נולד"

ד"ר מירב אלוש-לברון הגישה בקשה לדיון דחוף במועצה סביב הדרישה של צדי צרפתי מהמתמודד הדרוזי לירן לשיר שיר "ישראלי", כלומר לא מזרחי ■ קשת: "לירן זכה ליחס מצוין ושוויוני מצד ההפקה"

חברת מועצת הרשות השנייה, ד"ר מירב אלוש-לברון, הגישה בקשה לקיים דיון במועצה בעניין התוכנית "כוכב נולד". הבקשה הוגשה בעקבות דרישת שופטי התוכנית מהמועמד הדרוזי לשיר שיר "ישראלי", כלומר לא מזרחי.

במכתב שכתבה אלוש-לברון ליתר חברי המועצה, אשר הגיע לידי "גלובס", היא כותבת כי "עטיפת הרב-תרבותיות של 'כוכב נולד' מתבהרת כריקה מכל תוכן ממשי ואף יותר מכך, כשיח 'רב-תרבותי' מספח ולא שוויוני".

במכתבה היא מביאה כדוגמה את ההתרחשות בתוכנית ששודרה ביום רביעי האחרון, בה אולץ המתמודד הדרוזי לירן לשיר שיר "ישראלי" של דוד דאור במהלך דואט שביצע עם מתמודדת עולה מצרפת.

לדברי אלוש-לברון, "הביצוע של לירן וססיל לא ערב לאוזניו של צדי צרפתי. עובדה זו הינה כמובן לגיטימית. אולם, מה שאינו לגיטימי כלל וככלל ומעיד על התנשאות גזענית היא הנימוק שלו". בתוכנית הסביר צרפתי: "...לירן, הפעם התמודדת עם שיר ישראלי חדש. זה היה המבחן האמיתי, והיה לך קשה עם זה... היה לך מאד מאד קשה".

לדבריה, "המבחן האמיתי לבחינת היכולות המוזיקליות של לירן לא קשור במקרה הזה לאיכות קולו ולאופן שבו הוא שר, אלא הוא על-פי דעתו של צרפתי - שיר ישראלי. ומהו שיר ישראלי תקני? שיר עברי בנוסח שיריו של דוד דאור, ולא כל מה שלירן אוהב ומכיר. אמור מעתה - דרוזי לא יכול להיות ישראלי, ושיר ישראלי לא יכול להיות שיר ערבי או 'אקסטרה אקסטרה מזרחי'".

אלוש-לברון גם שואלת: "אם כך, האמנם מצטיינת התוכנית 'כוכב נולד' בייצוג רב-תרבותי - או שמא מדובר בפסאדה של רב-תרבותיות?".

מזכיינית ערוץ 2 קשת ומהפקת "כוכב נולד" נמסר: "לירן זכה ליחס מצוין ושוויוני מצד ההפקה. נדגיש כי ההחלטה על בחירת השירים היא של המתמודדים בלבד. ההפקה אינה מתערבת, והשופטים יכולים רק להמליץ על סגנון שירה. לכן, הטענה כי לירן נדרש לבצע שיר ישראלי אינה נכונה ואינה רלוונטית.

"עוד נציין כי דווקא מפגש תרבויות כדוגמת זה שמדברת עליו ד"ר אלוש, נוצר כאשר לירן נבחר לבצע דואט עם עולה חדשה מצרפת. ככל הנראה, ד"ר אלוש-לברון החמיצה עובדות אלה בזמן שהיתה עסוקה בניסיון להוכיח כי התוכנית אינה עונה על ההגדרות תוכנית מועדפת".