המזל של מנכ"ל אלווריון

למנכ"לים שפורשים רגע לפני שהחברה נופלת, יש נטייה לשכוח את תרומתם לנפילה

למנכ"לים שפורשים מתפקידם רגע לפני שהחברה שהובילו עוברת את רגעיה הקשים ביותר, יש נטייה לשכוח את תרומתם לנפילתה, וצבי סלונימסקי הוא אחד מהם. סלונימסקי, שכיהן כמנכ"ל אלווריון בין השנים 2002 עד 2005, התראיין בסוף השבוע החולף לאחד המגזינים הכלכליים, ואנחנו בחרנו להיצמד לחלק מתשובותיו ולתת להן פירוש משלנו.

"אם אני מסתכל מהפרספקטיבה של שנת 1999, כשבבריזקום היו מאה וחמישים עובדים וחוב בנקאי של 5 מיליון דולר, והיום אלווריון מפרנסת יותר מחמש מאות משפחות בישראל - אז אני חושב שהיא עשתה יפה. אני גאה ומבסוט"

תתעלמו מתנועת האקורדיון שליוותה את מספר עובדי החברה בעשור האחרון. אלווריון פיטרה עשרות עובדים, אם לא מאות, במהלך השנים, וגרמה לעשרות משפחות בישראל, אם לא מאות, לאבד חלק מפרנסתן, אך זה לא משנה. מה שקובע הוא העובדה כי היום החברה מעסיקה יותר עובדים מלפני 11 שנה, וזה המדד להצלחתה ולהצלחתי שלי.

"בטח שלא היה לי ספק שאלווריון תגיע למכירות של מיליארד דולר. היה לנו חוסר מזל"

לי כמנכ"ל לא הייתה השפעה על עתיד החברה. גם לחברה עצמה לא הייתה, וכך גם לשאר מנהליה וחברי הדירקטוריון, המתחרות ואופי הענף שבו פעלה. זה היה גדול מאיתנו. משהו שאינו בשליטתנו. משהו משמיים. משהו כמו גורל או יד אלוהים. לא יכולנו לעשות דבר.

"היה פה חוסר מזל בזה שהשוק של אלווריון - Wimax - מקיים פחות ממה שהבטיח"

אני חוזר ואומר - זו לא אשמתי כמנכ"ל. המזל לא קפץ לביקור במסדרונות החברה במהלך שנות כהונתי. יותר מזה, מישהו הבטיח לנו הבטחות ולא קיים אותן. אני את שלי עשיתי.

"אלווריון כן הייתה יכולה להשפיע טוב יותר על הכוחות מסביב כדי שהם ישחקו נכונה בקלפים, ואז מצבה היה טוב יותר"

זו החברה שלא עשתה מספיק, לא אני.

"ברמה הטכנית אין הבדל בין Wimax לבין LTE (Long Term Evolution - הטכנולוגיה המתחרה). זה ממש אותו הדבר. LTE גבר על Wimax בגלל פוליטיקה. אינטל הובילה את מחנה Wimax שעשה שגיאות טקטיות, ובשל כך הפסיד במלחמה למחנה LTE"

הראל סקעת והאירוויזיון לא לבד. זה הכול פוליטיקה ואל תבלבלו אותי. אינטל, חברה צעירה ללא הרבה ניסיון, הרסה לי הכול. זה לא אני, זה הם, ולעזאזל הדוז פואה של LTE.

"עזבתי את אלווריון כי הגעתי למסקנה שההר היה מספיק גבוה, ואין טעם שאכבוש הר גבוה יותר"

טיפוסי הרים זה לא בשבילי. אני סולד במיוחד מהדרך חזרה - מהפסגה ומטה. זו הסיבה שעזבתי את אלווריון.

"זה מאוד נחמד שמישהו אומר שהוא רוצה לבנות חברה גדולה שתישאר כזו. אז הוא אמר"

זו הסיבה שאמרתי משהו דומה בראיון ל"גלובס" מספר חודשים לפני פרישתי. "אנחנו לא בונים חברה למטרת מכירה, כי אם כדי להגדיל את דריסת הרגל שלנו בשוק במידה שתאפשר לנו להתחרות מול השחקנים הגדולים". אז אמרתי.

ולסיום - הערה נוספת שלנו. סלונימסקי צבר במשך שנות כהונתו משהו כמו 50 מיליון שקל (רובם כתוצאה ממכירת מניות). צבירת הון בהיקף שכזה לא יכולה להיות תוצאה של חוסר מזל.