אייס דיפו, בלוקבסטר וטאואר רקורדס עדיין לא יצאו מהמיתון

חברות הקמעונאות שאינן בתחומי המזון והאופנה מתקשות לצאת מהמשבר: ב-NMC המשך פעילות החברה תלוי במימון מצד הבנקים ובעל השליטה ■ אייס דיפו הגדילה הפסדים ונאלצה להתמודד עם תחרות מחירים קשה

למרות שרשתות המזון והאופנה המקומיות סיפקו בשבועות האחרונים עדויות להתאוששות בפעילותן (לא מעט בזכות עיתוי חג הפסח) בתוצאות הרבעון הראשון של 2010, מתקשות לא מעט מחברות ה"ריטייל" המקומיות להתאושש מההאטה במשק.

בסוף השבוע פורסמו דו"חות של שתיים מאותן קמעונאיות שאינן עוסקות במזון או באופנה - רשת אייס דיפו וחברת NMC (החברה-האם של רשתות "טאואר רקורדס" ו"בלוקבסטר"), אשר מניתוחם ניתן ללמוד על השלכות המשבר הכלכלי האחרון.

למרות ששתי החברות מציגות שיפור בפעילות השוטפת ועלייה בהיקפי ההכנסות, הרווח הגולמי שלהן נשחק באופן בולט, ובעקבות עלייה בהוצאות הן מציגות הפסד בשורה התחתונה.

המגמה השלילית ב-NMC הובילה את רואי החשבון של החברה לציין כי "המשך פעילותה ויכולה לעמוד בהתחייבויותיה תלוי בהמשך מימון על-ידי הבנקים, ובהתחייבות בעל השליטה להעמיד לרשות הקבוצה מקורות מימון". עוד מציינים רואי החשבון גירעונות בהון ובהון החוזר של החברה בסכומים של 10.7 ו-48.4 מיליון שקל, בהתאמה.

NMC של האחים משה וליאון אדרי (הבעלים של יונייטד קינג, בעלת עסקי הקולנוע) מחזיקה כיום בשתי זרועות פעילות עיקריות - פעילות הפקת והפצת תכני מוזיקה, וידיאו ומולטימדיה וייצוג אומנים, ופעילות קמעונאות להשכרת ומכירת סרטים, מוזיקה ומוצרי פנאי.

נזכיר כי לפני קצת יותר משנתיים ביצעה NMC שתי רכישות משמעותיות עם כניסתה לתחום הקמעונאות, כשהשקיעה כ-15 מיליון שקל ברכישת חברת הד ארצי - בעלת רשת טאואר רקורדס - מידיו של חנני רויכמן, ועוד קרוב ל-7 מיליון שקל ברכישת חברת התפעול של רשת בלוקבסטר.

הכללת פעילות טאואר רקורדס בדו"חות הניבה לה עלייה של יותר מ-55% בסך ההכנסות, שהגיעו ל-31.5 מיליון שקל, אולם הגדילה את הפסדיה של NMC ברבעון ל-2.9 מיליון שקל. בהתייחס לתוצאות מסבירים ב-NMC כי "ההפסד התפעולי נגרם רובו ככולו כתוצאה מהפסדי פעילות הרשת הקמעונאית".

רשת טאואר רקורדס כוללת 25 חנויות, והחברה שוקלת הקטנת שטחים או סגירת חלק מהחנויות המפסידות, וכן איחוד חלק מהחנויות של שתי הרשתות. בלוקבסטר כוללת 15 ספריות ו-65 וידיאומטים, והחברה מתכננת סגירת 4 ספריות, לאחר שסגרה 3 ספריות ברבעון הראשון.

אייס דיפו, שבשליטת קבוצת גאון ושלמה זבידה, עברה ברבעון להפסד של 7.6 מיליון שקל, וזאת תוך שהיא מציינת כי במהלך התקופה "החברה נאלצה להתמודד עם תחרות מחירים קשה בשוק ועם העמקת מבצעי מכירות למימוש מלאים".

בעוד שקמעונאיות המזון והאופנה נהנו משיפור ברווח בעקבות מכירות הפסח, אלה דווקא פגעו באייס דיפו, ובחברה מייחסים חלק מהשחיקה בתוצאות ל"משקלן הגבוה של המכירות באמצעות תווי קנייה ורמות מלאי גבוהות לקראת החג".

פתיחת סניפים חדשים ומכירות הפסח סייעו לאייס להציג עלייה של 4.3% במכירות, שהגיעו ל-197.1 מיליון שקל. כאמור, שחיקה ברווחיות ועלייה בהוצאות הובילו אותה להפסד רבעוני.

אייס עוסקת בהפעלת רשתות לממכר מוצרי "עשה זאת בעצמך" וכן מוצרים לרכב. בנוסף, היא מחזיקה בפעילות סיטונאית באמצעות רשת היפר רוזנפלד ואת המותג "נרות בשנקין".

נזכיר כי על רקע ההרעה בתוצאות הכספיות אשתקד, הודיעה אייס על החלפת המנכ"ל קובי מויסה. במקומו של מויסה נכנס לתפקיד בפברואר האחרון ליעד כהן, מנכ"ל תנובה לשעבר. מאז כניסתו, החל כהן בבחינת מנועי הצמיחה העיקריים של החברה, לצד "ריענון השורות" בהנהלתה. בחודש האחרון הוחלפו 3 בכירים ברשת.

בראש המשימות של כהן תעמוד בחינת הפעילות המרכזית של החברה - תחום המוצרים לבית, שהסב לה את ההפסד התפעולי הגדול ביותר - 13.4 מיליון שקל.

אייס דיפו הונפקה לפני כשנתיים לפי שווי של כ-240 מיליון שקל, והיא נסחרת היום בשווי של כ-83 מיליון שקל בלבד.