ארדואן מלבה את האש: "ישראל היא מדינת טרור"; נתניהו: "מצטערים על כל מוות, החיילים נאלצו להתגונן"

(עדכונים שוטפים) - צפו בהשתלטות חיל הים על המשט ■ ההסתבכות: חלק מלוחמי השייטת קפצו למים כדי להינצל מלינץ' ■ ברק: "בעזה אין רעב ואין משבר אלא ארגון טרור" ■ שר החוץ: "כוונת אותם פעילי טרור הייתה להתעמת ולשפוך דמים" ■ רה"מ נתניהו קטע ביקורו בארה"ב ■ אל על ואטלס ג'ט החליטו להקפיא את תחילת הפעילות לאיסטנבול ■ המשט לעזה - כל הידיעות

השתלטות בלב ים: כ-10 הרוגים ועשרות פצועים היום (ב') בעת שלוחמי חיל הים הישראלי עלו על ספינות המשט לעזה והשתלטו עליהן. אין הרוגים בקרב כוחות צה"ל. הספינות הגיעו לנמל אשדוד בצהריים והפעילים סירבו לרדת מהן. כוחות של יס"מ מורידים בכוח את הפעילים מהאוניות, אשר מועברים לתשאול. 15 מהם כבר נעצרו.

מצה"ל נמסר כי נשקו של אחד החיילים נחטף ונורו יריות לעבר החיילים, מה שגרם לחיילי צה"ל להשיב אש. בצה"ל מדברים על כ-10 הרוגים אך ברשתות תקשורת טורקיות מדווחים על כ-19 הרוגים. יש לציין כי הדיווחים הזרים מתבססים על דברים שפרסם ארגון "Free Gaza", ממארגני המשט לעזה. בגלי צה"ל דווח כי 2 לוחמי חיל הים נפצעו קשה.

התגובות בעולם סוערות. בעקבות ההשתלטות, טורקיה פירסמה את תגובתה הרשמית והחריפה להשתלטות - ובה היא "מזהירה את ישראל מפני תוצאות חמורות שיבואו בעקבות 'משט החירות', שלא ניתן יהיה לתקן. ישראל הראתה שוב שהיא מזלזלת בערך חיי האדם והסיוע ההומניטרי. זוהי הפרה של החוק הבינלאומי". הבית הלבן אמר בתגובה ראשונה מצד גורם שאינו בכיר: "אני מצרים על אובדן חיי אדם".

ועוד הערב: ראש הממשלה הטורקי רג'ב טאיפ ארדואן טען כי ההסתערות הישראלית על ספינות הסיוע היא "פעולה של מדינת טרור". "הפעולה הזו מנוגדת לחלוטין לחוק הבינלאומי", אמר ארדואן והוסיף כי "היא בלתי אנושית, איש לא יכול להישאר אדיש לנוכח האירועים".

בתגובה למשט, החליטו חברות התעופה אל על ואטלס ג'ט, מתוך הסכמה הדדית ולאור המצב, להקפיא את תחילת הפעילות לאיסטנבול שהיתה מתוכננת לסוף חודש יוני.

רה"מ נתניהו: "אנחנו מצטערים על כל מוות"

במסיבת עיתונאים מיוחדת אמר נתניהו כי ישראל נמצאת תחת איום טרור מעזה בעידוד איראן, ולכן ביקשה שהסחורות שמגיעות במשט יעברו בדיקה ישראלית. "היינו חייבים לבדוק אם יש נשק על הספינות כדי להגן על אזרחינו", אמר נתניהו. לדברי נתניהו הפעילים לא שיתפו פעולה ותקפו את לוחמי השייטת. "החיילים נדקרו וחטפו מכות, היה אפילו ירי", אמר נתניהו. "אנו מצטערים על כל מוות, אך החיילים נאלצו להגן על עצמם".

נתניהו המשיך ואמר כי "אנו נעביר כל סיוע הומניטרי לעזה, אחרי שהוא יעבור את בדיקתנו. אנחנו חייבים לשמר את המצב בו אנו מונעים מאיראן ומהחמאס להעביר חומרי גלם שישמשו לפצצות בתוך רצועת עזה".

שר החוץ אביגדור ליברמן הגיב הערב למשט ואמר כי הוא מעריך את חיילי צה"ל שפעלו באומץ רב ובאיפוק מול התקפה ברוטאלית של פעילי טרור. כמו נתניהו, גם ליברמן הביע צער על אובדן חיי האדם. "מדינת ישראל היא מדינה ריבונית ולא יכולה להסכים לפגיעה בריבונותה. כל מדינה רשאית לבדוק אוניה שמגיעה לתחומה. ברגע שכוונת האוניה הייתה ברורה, פעלנו בהתאם לכל כללי החוק הבינלאומי. מלכתחילה, כוונת אותם אנשים, פעילי טרור ולא פעילי זכויות אדם, הייתה להתעמת ולשפוך דמים ולא לבצע מחווה הומניטרית לתושבי עזה".

לוחמי השייטת חומשו ברובי צבע

ערוץ 2 דיווח על אופן ההתנגדות של הפעילים על אוניית "מרמרה", שם התרחשו האירועים האלימים. לפי הדיווח, לוחמי השייטת עלו על האוניה כשהם חמושים ברובי צבע ומתחת לאפוד שלהם היו רובים אמיתיים, בהם לא הייתה כוונה לעשות שימוש אלא אם תהיה התנגדות. הפעילים על האוניה ניסו לבצע לינץ' בלוחמים ו-4-5 פעילים הסתערו על כל לוחם.

אחד מלוחמי השייטת נגרר לתוך בטן האוניה והופשט מאפוד המגן שלו, כאשר בשלב זה הוא החל לירות באמצעות האקדח שברשותו ברגלי הפעילים על מנת להרתיעם. במקרה אחר, הפעילים זרקו לוחם שייטת מגג האוניה לקומה שמתחת - והכל מול עיניו של מפקד חיל הים ששהה באירוע. הפעילים החלו לדקור ולהכות את לוחמי השייטת.

בשלב זה החליט מפקד חיל הים להורות על הפעלת עוצמה נגד ההתנגדות על האוניה, מה שהוביל להרוגים ופצועים בקרב הפעילים. הלוחמים מהמסוק זרקו רימוני הלם על ההמון באוניה על מנת לפזר אותו, אך דבר זה לא צלח. באחד המקרים, כאמור, הצליחו הפעילים לגנוב את האקדח של אחד הלוחמים ולאחר מכן נמצא הנשק זרוק עם מחסנית ריקה, מה שמוכיח כי "פעילי השלום" ירו לעבר הלוחמים מאותו אקדח.

מעדות נוספת של הלוחמים עולה, כי חלק מהחיילים קפצו למים על מנת להינצל מלינץ'. בסרטון ששחרר דובר צה"ל אחר הצהריים נראית ההתפרעות של "פעילי השלום" בבירור: הסתערות על חיילים, הכאתם במכות נמרצות, זריקת רימון הלם ובקבוקי תבערה לעבר החיילים וכיוצא בזה.

אחד הלוחמים שנפצע סיפר כי לאחר שירד מהגג לכיוון אחד המסדרונות הוא ראה את סאלח מציץ לעברו מאחד החדרים, כאשר מעבר לכתפו מכוון אליו נשק. אותו חייל נפצע מהירי בבטנו ובברכו. ראאד סאלח, לדברי חיילים שהיו על הסיפון, לא נפגע באירוע, אך בהחלט סייע לאלה שלחמו.

גורם בכיר בחיל הים אמר לערוץ 2, כי הצבא לא היה ערוך להתנגדות כה עזה.

גינויים בעולם

עשרות ניסו לפרוץ לבניין השגרירות הישראלית בבירה אנקרה ויידו אבנים לעבר השגרירות, כאשר מנגד מאות שוטרים טורקים מנסים לעצור בעדם. בנוסף, השגריר הישראלי נקרא לשיחת הבהרה דחופה במשרד החוץ הטורקי. טורקיה לוחצת בכל הכוח והודיעה על החזרת השגריר שלה בישראל לאנקרה, כאשר במקביל היא קוראת לכינוס מועצת הביטחון של האו"ם.

עדיין בטורקיה - ראש הממשלה רג'פ-טאיפ ארדואן קיצר את ביקורו בצ'ילה והוא חוזר לאנקרה. במקביל, טורקיה הורתה לרמטכ"ל שלה לשוב מקהיר בדחיפות. יוון החליטה להפסיק את התמרונים המשותפים עם צה"ל וזימנה לשיחת בירור את שגריר ישראל באתונה.

במדינות אחרות בעולם נשמעים גם כן גינויים לפעולה של ישראל. משרד החוץ הגרמני הודיעה שהוא מזועזע מהאירוע וטען כי אם לא היה נשק על הספינה - קשה יהיה לתמוך בפעולה של ישראל. מצרים זימנה את שגריר ישראל בקהיר לשיחת הבהרה. שגרירי האיחוד האירופי מתכוונים להתכנס בבריסל לישיבה מיוחדת. הם צפויים לקרוא לחקירת האירוע.

נציין כי מהתאחדות התעשיינים נמסר כי היקף הסחר בין ישראל לטורקיה, בשליש הראשון של שנת 2010, הסתכם ב-1 מיליארד דולר. הייצוא לטורקיה הסתכם בחודשים ינואר-אפריל 2010 ב-404.3 מיליון דולר, עלייה של 15% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הייבוא מטורקיה הסתכם ב-599.5 מיליון דולר, עלייה של 36%, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

ברק: "בעזה אין משבר הומניטרי"

בצהריים כינסו שר הביטחון אהוד ברק, הרמטכ"ל גבי אשכנזי ומפקד חיל הים אליעזר "צ'ייני" מרום. המסע"ת נדחתה בשעה וחצי מהמועד המקורי שתוכנן.

"הקבינט המצומצם - ראש הממשלה ואני - אישרנו לצה"ל לבצע את הפעולה", אמר ברק. "באחת משש הספינות יזמו המשתתפים התנגשות אלימה. אנו מביעים צער על הנפגעים אך האחריות כולה מוטלת על מארגני המשט ואלה שיזמו את הפעילות האלימה. מדינת ישראל פנתה למארגני המשט בקריאה ובהזמנה להגיע לנמל אשדוד ולהעביר את מטען הסיוע המיועד לעזה, לנמל אשדוד. כל הקריאות הללו נענו בשלילה. בעלייה לאחת הספינות הותקפו החיילים באלימות.

"בעזה אין רעב ואין משבר הומניטרי אלא ארגון טרור שמתעצם ויורה רקטות ומחזיק בחייל ישראלי בניגוד לכל אמנה בינלאומית. לפיכך יש לישראל הזכות לבדוק כל מטען הנכנס לעזה. הארגון שעמד מאחורי הספינה המתפרעת הוא ארגון קיצוני שתומך בטרור תחת כיסוי של פעילות הומניטרית.

"זוהי עת לאחריות ואני קורא לנהוג באיפוק ולא לתת לקיצונים לנצל את האירוע המצער הזה לעימות. יהיו המחלוקות אשר יהיו, ישראל תגן על עצמה בכל מקום בכל ובכל דרך. האחריות על המצב בעזה מוטלת כולה על שלטון החמאס. ידינו מושטת לשלום. אני קורא לכל מדינות ערב לא להסיט את תשומת הלב מהעיקר".

אשכנזי הוסיף, כי "מה שהתרחש באוניה 'מרמרה' שעליה היו פעילי הארגון הקיצוני IHH, לא התרחש באוניות האחרות. הייתה שם אלימות קיצונית מהרגע הראשון שכוחותינו הגיעו לאוניה. הייתה שם העירכות מוקדמת עם אמצעים קרים - ברזלים, מוטות, סכינים - ובשלב מסוים היה שימוש בירי. האלימות הזו חייבה להפעיל נשק והחיילים פעלו כמתבקש בסיטואציה הזו".

מרום ציין במסע"ת, כי "ערכנו הכנה מסודרת. במהלך השבועות שקדמו הזהרנו את המארגנים. משהם סירבו והחליטו שהם מפליגים לעזה, יצאנו לים לבצע את המשימה תוך שאנו מזהירים את האוניות שלא יוכלו להיכנס לעזה. הועברו מספר מסרים, בין אם בניבולי פה או בין אם בדברים שאיני רוצה לחזור אליה. בעת עצירת האוניה הותקפו הלוחמים באלימות יוצאת דופן. כתוצאה מכך שנשקפה להם סכנת חיים וכדי להגן על חייהם, הם נדרשו להפעיל נשק כדי למנוע מהאנשים להרוג אותם".

דובר צה"ל: "פיגוע בלב ים"

דובר צה"ל שחרר הודעת הבהרה, לפיה לעבר החיילים נפתחה אש מנשק חם במהלך ההשתלטות. מקור הירי - נשק של אחד הלוחמים נחטף ואלה שחטפו פתחו לעבר החיילים באש. בישראל אישרו כי ישנם 4 פצועים בקרב חיילי צה"ל, במצב קל-בינוני. בישראל ממשיכים להיערך לקבלת הפצועים בבתי החולים.

"בשעות הלילה יצאו לוחמינו לעבר המשט לאחר שבימים האחרונים הם לא שעו לאזהרות שלנו ונתנו למשט לצאת", אמר דובר צה"ל לערוץ 2. "גם בלילה המשכנו בפעילות הדיפלומטית וקראנו לאוניות לחזור על עקבותיהן על פי הדין הבינלאומי. הצענו להם לקחת את ציוד הסיוע ולהעביר אותו לנמל אשדוד והתחייבנו להעביר אותו לעזה, אך הם סירבו. נתקלנו באלימות במהלך העלייה לכלי השיט - במיוחד באוניה 'מרמרה'.

"ב-5 האוניות האחרות היתה התנגדות קלה אך באוניה 'מרמרה' נתקלנו בהתנגדות פיזית קשה ביותר שבינה לבין פעילות שלום אין דבר וחצי דבר. ירי מאש חיה הופנה לעבר חיילינו. הם שתמשו בסכינים והיכו את חיילינו מכות רצח. אחד המפקדים תיאר זאת כלינץ' בחיילים. מצאנו ששניים מההרוגים השתמשו באקדח שהמחסניות שלו כבר רוקנו, מה שמעיד על השימוש שלהם בנשק חם. על האוניה הזו היו 600 איש מצוידים בנשק, סכינים ואלות ברזל. זה לא משט הומניטרי למטרות שלום. זה פיגוע בלב ים".

"הלוחמים צילמו את ההשתלטות באמצעות מצלמות ראש, ואנחנו נראה את התמונות. האקדחים נחטפו מלוחמי השייטת ונעשה בהם שימוש", אמר בניהו לערוץ 1.

פינוי פצועים בעקבות המשט לעזה / צלם: יוסי זליגר
 פינוי פצועים בעקבות המשט לעזה / צלם: יוסי זליגר

דני איילון: "המטרה שלהם הייתה שבירת המצור"

"השיטות היו אלימות וכך גם התוצאות, לצערנו", אמר דני איילון, סגר שר החוץ. "חזרנו שוב ושוב בערוצים הדיפלומטים לעצור את הפרובוקציה הזו. ביקשנו פעמים רבות שיעבירו את הציוד ההומניטרי בערוצים המקובלים, אך למעשה הם אמרו שהכוונה שלהם היא לשבור את המצור הימי על עזה. אם היינו מאפשרים למשט זה היה פותח מסדרון הברחות של נשק ואמצעי לחימה אחרים לתוך רצועת עזה.

"אמרנו למארגני המשט שהם לא יוכלו לשבור את המצור וכי יש לנו את הזכות לכת בהתאם לחוק הבינלאומי. לצערנו, מארגני המשט לא שעו לאזהרתנו. שום מדינה ריבונית תסבול כזו אלימות נגד ריבונותה ופגיעה באזרחיה. אנו קוראים לכל המדינות הרלוונטיות לעזור במציאת פתרון לסוגיה זו.

"אני לא פסימי. המארגנים הם ידועים. המארגנים זה ארגון לא-ממשלתי, תומך טרור, שיש עליו נתונים קשים על שימוש בטרור והברחות נשק. ברור לנו שהיה כאן שיתוף פעולה מאוד קרוב בין החמאז לבין אותו ארגון חיצוני".

שר ההסברה והתפוצות יולי אדלשטיין: כל העם צבא הסברה!

שר ההסברה והתפוצות, יולי אדלשטיין, הנמצא עם ראש הממשלה בקנדה, הנחה את מנכ"ל משרדו, רונן פלוט, ליצור קשר עם יהודי התפוצות על מנת לחזק את מערך ההסברה הישראלי בנוגע למשט לעזה.

השר ויו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי, הורו לכנס את הפורום להיערכות למצבי חירום בקהילות היהודיות ברחבי העולם לדיון דחוף. השר החל בפגישות עם קהילות יהודיות על מנת לדון עימם על אירועי היממה האחרונה ולחזק את התפוצות.

אדלשטיין אמר: "ברגעים אלה - כל העם צבא הסברה! מדינת ישראל נפלה היום קורבן למלכודת של פרובוקטורים אלימים במסווה של פעילי שלום ועל כולנו להתגייס כדי לא ליפול למלכודת שקרית בזירת ההסברה שכל מטרתה הינה הפניית אצבעה מאשימה כנגד ישראל והפיכתה ללא לגיטימית בעולם".

העלאת כוננות ברחבי הארץ

בעקבות ההתרחשויות שר הבטחון, אהוד ברק, כינס הערכת מצב ביטחונית. חמאס קרא הבוקר ל"יום זעם" בשטחים ובמקביל המשטרה העלתה את רמת הכוננות בכל רחבי הארץ. הרשות הפלסטינית הכריזה על 3 ימי אבל. ועדת המעקב של ערביי ישראל מתכנסת היום וחבר הכנסת ג'מאל זחאלקה קורא לשביתה כללית של הציבור הערבי מחר (ג') ולהפגנות ברחבי הארץ היום ומחר.

"בוצע טבח בספינות", אמר זחאלקה. "המבצע תוכנן כבר שבועות והתוצאה לא מקרית. נתניהו וברק נתנו הוראות למנוע את כניסת הספינות בכל מחיר. הבוקר התברר מהו המחיר. זהו פשע מלחמה ופעולה פיראטית שפיקדו עליה רב הפיראטים נתניהו וברק".

הפגנות מכל כיוון

ובזמן שבישראל מבצעים הערכות מצב וספינות המשט עושות דרכן לעבר חופי ישראל, תנועת "גוש שלום" הודיעה על "הפגנת תמיכה במשט שבירת המצור על עזה" שתתקיים היום הכניסה לנמל אשדוד. ההפגנה יצאה בשעה 11:00 מת"א לכיוון נמל אשדוד.

"בלב ים בוצע הלילה מעשה פשע בפקודת ממשלת ישראל ופיקוד צה"ל", אמר אורי אבנרי, ממייסדי גוש שלום. "התקפה מלחמתית על ספינות סיוע וירי קטלני על פעילי שלום וסיוע הומניטארי היא מעשה מטורף שרק ממשלה שעברה כל גבול מסוגלת לעשותו. התירוצים השקריים שמביאים דוברי הממשלה והצבא למעשה הזה לא ישכנעו איש בעולם".

הפגנת נגד שמתוכננת להערב (20:00) תתקיים מול שגרירות טורקיה בישראל, בהפגנה שכותרתה: "נגד משט הטרור הטורקי". מדובר בהתארגנות פרטית ומארגני ההפגנה מסרו, כי "אירועי הלילה מוכיחים כי המשט שהתחזה למשט של 'שוחרי שלום' היה משט זאבים בעור כבש. טורקיה תמכה וסייעה בארגון הפרובוקציה והעניקה לה תמיכה לוגיסטית מעיזה להמשיך ולהטיף מוסר לאומה היחידה השוחרת שלום באזורינו".

התנגשות ידועה מראש

המשט חידש אתמול בערב את מסעו לכיוון רצועת עזה, לאחר שהתעכב בקפריסין בגלל תקלות טכניות ואחרות. שש ספינות ועליהן מאות פעילים למען עזה ו-10,000 טון סיוע הומניטרי לרצועה שטו במהירות של 25 קמ"ש.

למרות זאת, הפעילים שעל הספינות נתקלו בחיל הים מוקדם משציפו: כבר אחרי חצות דיווחו הפעילים כי ספינת חיל הים יצרה קשר עם אחת הספינות במשט וביקשה מהקברניט להזדהות. הספינות ממשיכות בדרכן לישראל, אך הציפייה היא כי חיל הים יפריע להן במהלך הלילה וישבש את פעילותן, ללא הפעלת אלימות.

על ספינות חיל הים נמצאו לוחמי הקומנדו הימי וסוהרי יחידת "מצדה" של שירות בתי הסוהר. החיילים הונחו לנהוג באיפוק, אך לנקוט בכל האמצעים לעצור את המשט.

הפעילים על הספינות ידעו היטב את עבודת התעמולה התקשורתית: הם מדווחים כי הם רואים "ספינות מלחמה ישראליות" כלשונן ממתינות להם ואומרים "איננו יודעים מה הם מתכוונים לעשות לנו", ומצטלמים כשהם חגורים בחגורות הצלה ואף מסיכות אב"כ, שלא ברור כיצד הן אמורות לסייע להן.

בין משתתפי המשט ניתן למצוא גם את ח"כ חנין זועבי מבל"ד, עליה מתחה ביקורת ח"כ מירי רגב (הליכוד). "אם היא רוצה, שתעבור לחמאס", אמרה רגב בראיון לרשת ב'. "לא ייתכן שהיא תקבל משכורת ממדינת ישראל - ותפעל נגד המדינה".

מטבע הדברים, גם חמאס נערך להגעת המשט לרצועה, ובמסגרת המאבק על דעת הקהל העולמית ערכו שם תרגיל ימי הפגנתי - לקראת אפשרות של התנגשויות עם חיילי צה"ל. בחמאס, וכן במשט עצמו שאפו לתעד את המפגש עם הכוחות הישראליים באור יום, על מנת ששידור התמונות בעולם יהיה ברור יותר. המטרה ברורה: לעורר פרובוקציה גדולה ככל שניתן.