רוב בעלי העסקים לא מודעים לחובת הדיווח המקוון בחתימה אלקטרונית

מ-1 ביוני לא ניתן להגיש דו"חות למע"מ בדיווח מקוון ללא כרטיס חכם ■ סקר חדש מגלה כי 85% מבעלי העסקים בארץ לא מודעים לכך

חוק ההתייעלות הכלכלית 2009-2010 מחייב את העוסקים המורשים במשק לעבור לשימוש בחשבוניות מס מקוונות, בנוסף לדיווח מקוון למע"מ מדי חודש או חודשיים. לפי החוק החדש יועבר דיווח מקוון היישר למחשבי רשות המסים על כל עסקה ועסקה. בנוסף, בכל דיווח תקופתי יחוייב המדווח להמציא לרשות המסים פירוט מלא באמצעות כרטיס חכם החתום בחתימה אלקטרונית, לכל חשבוניות המס שקיבל במהלך תקופת הדיווח.

החוק נכנס לתוקף בהדרגה בהתאם לגודל העסק: עסקים בעלי מחזור של למעלה מ-4 מיליון שקל בשנה, ואשר מנהלים הנהלת חשבונות בשיטת החשבונאות הכפולה - חויבו במעבר לחשבוניות ממוכנות כבר ב-1.1.2010. עסקים שאינם מנהלים הנהלת חשבונות בשיטה הכפולה ידחו את יישום השיטה בשנה. עסקים בעלי מחזור של בין מיליון שקל ל-4 מיליון שקל יחויבו במעבר החל מ-1.1.2011. כמו כן יחויבו לעבור לשיטה החדשה במועד זה עסקים המנהלים הנהלת חשבונות בשיטת החשבונאות הכפולה שמחזורם נמוך ממיליון שקל.

כדי להקל על הטמעת המהלך, רשות המסים החליטה לדחות את חובת השימוש בכרטיס חכם לשם הזדהות וחתימה בעבור הדו"ח המפורט עד ל-1 ביוני (הדיווח שייעשה בעבור חודש מאי). החל ממועד זה, עוסק לא יוכל להזדהות במערכת ללא הכרטיס החכם ולא יוכל להגיש דו"ח מפורט למע"מ על-פי חוק.

חובת דיווח מקוון

"הכרטיס החכם" מכיל את נתוניו האישיים של הנישום ומספק את חתימתו האלקטרונית. מחיר הכרטיס 300 שקל, והוא מחייב הגעה אישית וזיהוי על-ידי 6 אנשים שונים.

למרות זאת, מסתבר כי הרוב המוחלט של בעלי עסקים (85%) לא מודעים לכך שהחל מראשית יוני לא ניתן יהיה להגיש דו"חות חודשיים למע"מ ללא חתימה אלקטרונית - כך עולה מסקר שערך מכון מאגר מוחות, בראשות פרופ' איציק כץ, עבור חברת קומסיין בקרב מדגם מייצג של 314 עסקים עם מחזור של מעל 4 מיליון שקל בשנה, המחוייבים בדיווח למע"מ בחתימה אלקטרונית על-פי החוק.

עוד עולה מהסקר כי 24% מבעלי העסקים שמעו על המושג חתימה אלקטרונית אך לא יודעים במה מדובר. 34% כלל לא שמע על המושג, ואילו 42% שמעו על המושג חתימה אלקטרונית וטוענים כי הם יודעים במה מדובר.

מקרב המכירים את החתימה האלקטרונית - 52% לא משתמשים בה, 22% מתכוונים להשתמש בה בעתיד, ו-12% טוענים כי הם משתמשים בה כיום. בנוסף, 34% סבורים כי התרומה העיקרית של חתימה אלקטרונית לעסק היא חיסכון בזמן, ו-36% סבורים כי התרומה העיקרית לעסק היא חיסכון בזמן ובכסף ושמירה על הסביבה.

"החל מחודש ינואר 2010 חלה חובת דיווח למע"מ באמצעות חתימה אלקטרונית מאושרת, והעובדה שהרבה עסקים כלל לא מודעים לכך מעוררת מחשבה", אומר זאב שטח, מנכ"ל חברת קומסיין המספקת חתימה אלקטרונית מאושרת לעסקים (מוסמכת ע"י משרד המשפטים).

"רשות המסים עשתה הרבה כדי ליידע את הציבור, כ-18 אלף כבר דיווחו למע"מ במסגרת הרפורמה, וכ-15 אלף בעלי עסקים קיבלו חתימה אלקטרונית לצרכי דיווח למע"מ. עוד 12 אלף בעלי עסקים קיבלו חתימה לצרכים אחרים, כמו עבודה מול משרד הביטחון, משרד האוצר, רשות ניירות ערך, עורכי דין מול בית המשפט ועוד. מצד שני, לכל חידוש טכנולוגי לוקח זמן עד שהוא מאומץ ומקובל על-ידי הציבור. אנו צופים כי עד סוף השנה יגדל מספר המשתמשים לכ-100 אלף".

בתוך כך, משרד המשפטים מתכוון להעלות לקריאה שנייה ושלישית הצעה לתיקון חוק החתימה האלקטרונית. על-פי התיקון המוצע, המדינה תפעל במקביל לשוק הפרטי ותספק חתימה אלקטרונית לעסקים ולאזרחים פרטיים.

בשנים הקרובות המדינה עתידה להנפיק תעודות זהות אלקטרוניות ומעוניינת שאלה ישמשו גם כחתימה אלקטרונית לאזרח שתהיה מוכרת על-ידי מוסדותיה.