חזון בן-גוריון, גירסת ההיי-טק: חממת קלינטק ו-IT בירוחם

ההיי-טק הישראלי פרח עד היום בעיקר בין גדרה וחדרה - קבוצת גרין רוצה לשנות זאת ■ ניר הינדי, סמנכ"ל בקבוצה: "המטרה היא לעשות כסף. אם גם נצליח לייצר משרות וחברות בנגב - מה טוב"

חגיגת ההיי-טק בישראל התרכזה בשני העשורים האחרונים בעיקר בין גדרה לחדרה. צפון הארץ ודרומה כמעט שלא נהנו מהחגיגה. עכשיו יש מי שרוצה לשנות את זה.

קבוצת גרין, שנוסדה לאחרונה, עומדת להקים בירוחם חממה טכנולוגית. 20 מיליון שקלים כבר הובטחו על-ידי משקיעים פרטיים ויזמי היי-טק לשעבר, כדי שיושקעו בחברות באזור הדרום. ב-14 ביוני הקבוצה עומדת לערוך כנס בירוחם, שמיועד ליזמים פוטנציאלים, במטרה לגייס הון ולצרף חברות ולהתחיל לעבוד.

את קבוצת גרין הקימו שני אנשי קבע לשעבר - אל"מ במיל' יורם מויאל, ששימש כמפקד בה"ד 15 ולאחר פרישתו מצה"ל עבר להתגורר בנגב ממניעים אידיאולוגיים; ואל"מ במיל' רוני מרום, לשעבר ראש מחלקת הבקרה במטה הכללי וראש מערך הנשק המונחה בצה"ל.

לחברה שלוש זרועות: ניהול פרויקטים וייעוץ עסקי והדרכות, שתיהן במיוחד בתחום הנדל"ן, מתוך כוונה להתכונן לפרויקט העצום של בניית עיר הבה"דים הצבאית ולהיות שם במטרה להעניק שירותים. הזרוע השלישית היא החממה הטכנולוגית בירוחם.

פיל לבן בירוחם

ניר הינדי, סמנכ"ל הכספים והפיתוח העסקי של קבוצת גרין, מסביר: "בירוחם, שעוברת מהפכה, יש 'פיל לבן' - מבנה שהוקם לפני 8 שנים והוא ישמש את החברות שיוקמו. לגרין יש אג'נדה עסקית. גם אם היא הוקמה ממניעים אידיאולוגיים, מטרתה היא לעשות כסף. אם תוך כדי נצליח לייצר משרות וחברות בנגב, מה טוב".

* למה יש למיזם הזה מקום? יש מספיק חממות בישראל, גם בקרית גת.

הינדי: "40% מהסטודנטים באוניברסיטת בן גוריון הם הנדסאים, 95% מכלל הסטודנטים שמסיימים את הלימודים באוניברסיטת בן גוריון, עוזבים את האזור ועוברים לגור במרכז. זה חבל".

* באיזה מודל תעבדו?

"במודל של חממה. אספנו התחייבויות משורה של משקיעים פרטיים, שהם אנשי עסקים מהדרום, או אנשי היי-טק שבמקור היו דרומיים. הכסף מיועד להשקעות בלפחות 10 מיזמים.

"יש כבר מקום לפחות לשש חברות"

"בנוסף, אנחנו מקימים מנהלת חממה, שתספק שירותים מלאים לחברות העתידיות. בשיתוף עם מועצת ירוחם, אנחנו נציע חבילה של הטבות עבור החברות. מנהלת החברה תעניק שירותי פיתוח עסקי ושירותים מקצועיים, כמו עורכי דין ורואי חשבון. כיום יש ארבעה אולמות שיוכלו לאכלס בנוחות לפחות שש חברות".

לדברי הינדי, המטרה היא לחפש מיזמים שיתחילו לעבוד ובמקביל להביא עוד משקיעים: "אנחנו שואפים להגדיל ולבסס את קבוצת המשקיעים. לכן אנחנו עורכים את הכנס, בשיתוף עם מכללת סמי שמעון בבאר שבע. בכנס ישתתפו דוברים ובפאנל מיוחד תפורט התמיכה למשפחות שיגיעו לדרום ובכלל מעטפת התמיכה בחברות".

* ליווי חברות מהשלבים הראשונים, הפך להיות מומחיות. איזה ניסיון אתם מביאים אתכם?

"בוועדת ההיגוי יש קבוצה של יזמים לשעבר. נצמיד חונכים מקצועיים לכל חברה ונעבוד במשותף עם זרוע המסחור של אוניברסיטת בן גוריון".

* איזה מיזמים מעניינים אתכם?

"בשני תחומים עיקריים: הקלינטק, כי במועצה האזורית רמת הנגב יש את המכונים לחקר המדבר, מכונים למחקר מים, מכוני התפלות, חקלאות וסביבה תומכת לחברות בתחום.

"התחום השני הוא שוק ה-IT, שאנחנו מכוונים אליו בעיקר על רקע פרויקט עיר הבה"דים בדרום, שיעשה בשיטה של BOT (תכנון, התקנה, הפעלה ואחזקה - ב.פ), ואנחנו נרצה שחלק מהחברות יהיו מעורבות.

"זה פוטנציאל גדול. אנחנו שואפים לממן יזמים מהדרום. אנחנו רוצים קבוצות שלא יגיעו לשנתיים כדי לקבל את המימון ואז יעברו למרכז. לא לשם אנחנו חותרים, אלא לחברות שיתחילו ויגדלו כאן ויספקו עבודה לתושבי הדרום.

"צריך לזכור שבדרום המדינה מציעה שורה של הטבות משמעותיות לעובדים ולחברות. יש כאן מעטפת שנבנית ותוכל לסייע לחברות שיפעלו מהחממה".