חברות המעו"ף מסכמות רבעון חיובי עם שיפור של 37% ברווח

הרווח הנקי המצרפי של חברות המעו"ף הסתכם בכמעט 10 מיליארד שקל ■ בולטות בתרומתן לשיפור: טבע, דסק"ש וחברות הביטוח והפיננסים ■ התחזית לרבעון השני ורודה פחות

הרווח הנקי של חברות המעו"ף ברבעון הראשון של 2010 רשם שיפור משמעותי של יותר מ-37%, והתקרב לרף של 10 מיליארד שקל. כך עולה מבדיקת "גלובס" ביום האחרון לפרסום הדו"חות. בין החברות הבולטות בתרומתן לרווח נמנות טבע , עם שיפור של כ-40% בשורה התחתונה שמסתכמת בכ-2.7 מיליארד שקל (714 מיליון דולר), ומהווה כ-27% מהרווח הכולל.

עוד בולטת בתרומה לרווח המצרפי דסק"ש מקבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר (רווח רבעוני של 1.55 מיליארד שקל, שהגיע ברובו מהגדלת החזקותיה בשופרסל), וכן חברות סקטור הביטוח והפיננסים שנהנה מהגאות בשוק ההון. סקטור זה כולל חמש חברות - ארבעה בנקים וחברת הביטוח הראל - המציגות רווח רבעוני מצרפי דומה לזה של דסק"ש (שעיקרו תרומת לאומי והפועלים).

נזכיר, כי בסיכום הרבעון הראשון רשם מדד המעו"ף עלייה של יותר מ-7%, כשבסיום הרבעון היה רחוק בפחות מ-1% מהשיא ששבר במהלך אפריל.

אלמנט בולט נוסף בדו"חות לרבעון הוא היחלשות של יותר מ-11% בשער הדולר מאז סוף הרבעון הראשון אשתקד, מה שפגע בשורה התחתונה הכוללת.

בנטרול השפעות הדולר ותרגומו לשקלים, השיפור ברווחיות החברות, ש-11 מהן מציגות את תוצאותיהן בדולרים, משמעותי אף יותר.

רק חמש מבין החברות המדוברות הציגו מגמה שלילית בשורה התחתונה, ומספר דומה של חברות הציג ירידה בשורת ההכנסות. החברה היחידה במדד שסיכמה את הרבעון הראשון עם הפסד רבעוני הייתה בז"ן (כ-13.5 מיליון שקל).

השיפור ברווחיותן של חברות המעו"ף נתמך בעלייה של 12% בסך ההכנסות שהציגו 25 החברות - לכ-82 מיליארד שקל, כשגם שם בולטת טבע עם תרומה של כ-17% לסך ההכנסות.

חולשת מטבעות ואיומים מאירופה

לעומת חולשת הדולר, שהשפיעה לרעה על תוצאות הרבעון הראשון, בהסתכל קדימה לדו"חות הרבעון הבא בולטת החולשה שנרשמת בשבועות האחרונים במטבע האירו, וצפויה להימשך לפחות בזמן הקרוב, לנוכח חוסר הוודאות לגבי משבר החובות באירופה.

בעוד הדולר נחלש ביחס לשקל ביותר מ-3% בשנה האחרונה, ערך האירו אל מול השקל נשחק בתקופה זו בכ-13%, כשבחודשיים האחרונים ירד האירו קרוב ל-5% ואילו הדולר דווקא התחזק בכ-3%. בבחינת ביצועי שוק ההון, כששני שלישים מהרבעון השני כבר מאחורינו, המעו"ף מציג תשואה שלילית של כ-12%.

כך, למרות האופטימיות העולה מתוצאות שלושת החודשים הראשונים של השנה, בשלב זה קיים ספק לגבי יכולת החברות להמשיך במגמת השיפור שהן מציגות, כשברקע מעיב משבר החובות באירופה וחוסר היציבות שהוא גורר עימו.

אלון גלזר, סמנכ"ל המחקר בלידר שוקי הון, אמר היום כי "תוצאות הרבעון הראשון טובות, גם בגלל ששוק ההון נראה טוב מאוד ומשפיע לחיוב על החברות הפיננסיות, וגם בגלל שראינו ברבעון את המשק חוזר לפסים של צמיחה".

לגבי הרבעון השני אומר גלזר, כי "צריך לציין שהרבעון השני נראה יותר מפחיד, ונכון להיום תוצאותיו ייראו פחות טוב. אם רואים התעוררות של משבר בעולם, זה אומר שחברות המושפעות מהשווקים נפגעות, וגם לאירו יש השפעה על שורה של חברות".

החברות יודעות להגן על עצמן

לדברי גלזר עוד, "במצב ששערי מטבעות יורדים, גם הפעילויות בחו"ל שוות פחות. ברור שחברות יודעות בחלק מהמקרים להגן על עצמן ולומדות להסתגל למצב של ירידות מטבע. אבל, בסך הכול שקל חזק ברוב המקרים יפגע בחברות, כי גם הפעילויות שלהן בחו"ל שוות כך פחות, וגם יצואניות שמוכרות במטבע זר וחלק מהעלויות שלהן בשקלים נפגעות".

22
 22