הראנד יבקיע גול?

האטרקיטביות של הראנד בעל הריבית הגבוהה (6.5%) תקבל תמיכה נוספת מהמונדיאל

בסוף השבוע הבא תשמע שריקת הפתיחה של המונדיאל, שייערך לראשונה בתולדותיו ביבשת השחורה. אליפות העולם בכדורגל - אירוע ספורט בקנה מידה עולמי - אמורה להיות תרופת המרשם לכלכלת דרום אפריקה שהמשבר העולמי עשה בה שמות, והביאה לפתחו של מיתון ראשון ב-17 שנה. הצפי הוא שהמונדיאל יביא למדינה כ-350 אלף חובבי כדורגל מרחבי העולם, ויתרום לעלייה של 0.5% בתמ"ג של המדינה.

עם זאת, לא רק המומנטום שמייצר אירוח המונדיאל הופך את דרום אפריקה והמטבע המקומי שלה מעניינים בעבור המשקיעים, וההתאוששות הכלכלית העולמית הביאה את הבורסה המקומית לעלות ביותר מ-60% בשנת 2009.

בנוסף, כלכלת המדינה מבוססת באופן מהותי על ייצוא סחורות. לאור זאת, בשיא המשבר נפגעה דרום אפריקה מהירידה הגדולה בביקושים למחצבים העיקריים בהם היא עשירה. אולם עם התהפכות היוצרות, והעלייה המחודשת בביקוש לסחורות, חזרה ההשקעה בדרום אפריקה להיות אטרקטיבית. קצב ההתאוששות הכלכלית במדינה תלוי לא מעט בעוצמת המטבע שלה, הראנד. בינתיים הוא מקשה עליה להישאר תחרותית, אך לעיתים מה שרע לכלכלה המקומית הוא בשורה לסוחרי המטבע ולמשקיעים הזרים.

במציאות כלכלית של ריביות אפסיות ברחבי העולם, הריבית הגבוהה (6.5%) על הראנד הפכה אותו פופולארי, והמטבע הדרום אפריקני התחזק מאז שיאו של המשבר בסוף 2008 ביותר מ-30% מול הדולר. בשנת 2009 היה המטבע הדרום אפריקני ההשקעה הטובה ביותר מבין 16 המטבעות הנסחרים בעולם.

הכותב הוא מנכ"ל איזיפורקס ישראל