שנה לבינג: לגוגל עדיין אין ממה לחשוש

ענקית החיפוש שולטת בשוק, אך עסקת החיפוש בין מיקרוסופט ליאהו, הסכם מתגבש בין מיקרוסופט לאפל והאינטרסים של תעשיית הפרסום עשויים לשנות את התמונה

שנה עברה מאז שמיקרוסופט השיקה את מנוע החיפוש החדש שלה Bing, ונדמה כי לענקית החיפוש גוגל אין עדיין ממה לחשוש. על-פי נתוני חברת המדידה והמחקר ComScore, גוגל עדיין שולטת בשוק מנועי החיפוש בארה"ב, עם נתח של 64.4% ממנו, לעומת 17.7% ליאהו, ו-11.8% לבינג.

בראייה שנתית ניתן לראות כי גוגל שמרה על נתח השוק שלה, בעוד שמיקרוסופט התחזקה מ-8.2% בתחילת 2010. השינויים בשוק הם עדיין מינוריים. עסקת החיפוש בין מיקרוסופט ויאהו טרם יצאה לפועל, ויתכן שמנוע החיפוש שיתבסס על הטכנולוגיה של השתיים ישנה את התמונה בשנים הבאות.

לשחקניות ענק נוספות יש חלק בתמונה. אתמול (ב') דווח בבלוגוספירה כי אפל עשויה להגיע להסכם עם מיקרוסופט, שבמסגרתו בינג יהיה ברירת המחדל של מנוע החיפוש באייפון. ברירת המחדל עד כה הייתה גוגל. בהתחשב באיבה השוררת לאחרונה בין אפל לבין גוגל, צעד כזה עשוי להיות צעד משמעותי שיזרז את שבירת המונופול הגוגלי בתחום החיפוש.

גם תעשיית הפרסום היא בעלת עניין כאן. מעניין לבחון את דבריו של ג'רמי לוקהורן, סמנכ"ל למדיה חדשנית בחברת Razorfish, סוכנות הפרסום הדיגיטלית שרכשה ענקית הפרסום פובליסיס ממיקרוסופט בשנה שעברה תמורת 530 מיליון דולר. לוקהורן צופה כי "השילוב בין בינג של מיקרוסופט לבין יאהו עשוי לאתגר את הדומיננטיות של גוגל".

והוא יודע על מה הוא מדבר. מרכיב חשוב בעסקת רייזורפיש כולל שיתוף פעולה אסטרטגי ל-5 שנים, המקנה לסוכנויות של פובליסיס עדיפות בכל הנוגע לרכישת מודעות דיספליי ופרסומות צמודות חיפוש בבינג. מדובר במאות מיליוני דולרים שיופנו לבינג על חשבון גוגל, סכום לא מבוטל, אפילו עבור ענקית בסדר גודל שלה.

יתרון בפרסום מפולח

בינג מתבסס על היכולות של Powerset, מנוע חיפוש סמנטי אותו רכשה מיקרוסופט תמורת 100 מיליון דולר, לצד יכולות של Farecast, חברה שבין יזמה היה פרופ' אורן עציוני הישראלי. בכך טמונה הייחודיות שלו. מנוע החיפוש המשודרג מציע יכולות חיפוש שמתיימרות להיות מדויקות יותר בכל הנוגע לחיפוש קטגורי, ובפרט בתחום התיירות והקמעונאות המקוונת.

על-פי מומחים בתעשייה, העובדה שבינג מציע אלטרנטיבה ראויה בחיפוש בקטגוריות מסוימות יכולה להשפיע על מפרסמים בתחומים אלו, שעשויים להפנות אליו יותר משאבים. חברת המחקר צ'יטיקה מצאה כי הסבירות שמשתמשי בינג ילחצו על פרסומת גבוהה ב-50% מאשר משתמשי גוגל, ממצא שתומך בבינג כפלטפורמת פרסום מפולחת טובה יותר מגוגל.

כשבינג הושק הבטיח סטיב באלמר, מנכ"ל מיקרוסופט, כי "המנוע יאפשר לאנשים למצוא מידע ביתר קלות, ולהשתמש במידע שמצאו על מנת להשלים מטלות ולקבל החלטות חכמות יותר". שנה אחרי, ברור שהדרך עוד ארוכה, וכן ברור שמיקרוסופט נמצאת בצומת דרכים מכריעה, שמחייבת הפניית משאבים נוספים לשדרוג בינג. האם מיקרוסופט תעשה זאת? נאלץ להמתין ולראות. מה שבטוח - כסף לכך יש לה, וגם מוכנות לא קטנה בקרב תעשיית הפרסום, שסלידתה מהדומיננטיות של גוגל רק הולכת וגדלה.

גוגל מפסיקה להשתמש בחלונות בגלל בעיות אבטחה

ענקית החיפוש גוגל נמצאת בתהליך הדרגתי של הפסקת השימוש במערכת ההפעלה חלונות של מיקרוסופט במשרדיה, בגלל בעיות אבטחה. על כך מסרו מספר עובדים בחברה.

לפי דיווחי העובדים, יישום ההנחיה לעבור למערכות הפעלה אחרות בחברה התחיל בינואר 2010, אחרי הפריצה לפעילות גוגל בסין, שהובילה בסופו של דבר ליציאת החברה מפעילות במדינה.

עובד גוגל אמר ל"פייננשל טיימס" כי "אנחנו לא משתמשים יותר בחלונות. זהו מאמץ בתחום האבטחה". עובד אחר אמר כי "אנשים רבים הפסיקו להשתמש בחלונות, ועברו בעיקר מערכת ההפעלה של מקינטוש, בעקבות התקפות ההאקרים בסין". עוד דיווחו עובדים כי מי שרוצה להמשיך ולהשתמש בחלונות צריך לקבל אישור מבכיר בחברה, עד לרמת סמנכ"ל.

גוגל מעסיקה יותר מ-10,000 איש בעולם. החברה מציעה כעת לעובדים חדשים אופציה להשתמש במקינטוש או ב-PC עם לינוקס. אחד העובדים אמר כי "לינוקס היא מערכת קוד פתוח, ואנחנו מרגישים טוב איתה. עם מיקרוסופט אנחנו לא מרגישים כל כך טוב".

עובדים אמרו כי הצעד הוא חלק מאסטרטגיה של החברה לעבור לשימוש במוצרי גוגל, כולל מערכת ההפעלה המתוכננת כרום OS, והתקפות ההאקרים בסין רק האיצו את המהלך. החברה סירבה להגיב על מדיניותה בנושא.