עו"ד אילן שביט: ביטול הזמנה מטורקיה כמוהו כהפרת חוזה

שביט, מומחה לעסקאות בינלאומיות: "אם הביטול אינו מוסדר בחוזה - ניתן לתבוע פיצויים מהחברה הטורקית בפורום ההידיינות שהוסכם בחוזה. בהיעדר הסכמה ניתן יהיה לתבוע את החברה הטורקית בבית משפט טורקי"

הטורקים ביטלו הזמנה בעקבות משבר המשט לעזה? דעו שהם מפרים חוזה, על כל המשתמע מכך, כך טוען היום (ג') עו"ד אילן שביט ממשרד עו"ד שביט בר-און גלאון צין יגור ושות', המתמחה בעסקאות בינלאומיות.

"אם יצואן ישראלי לטורקיה שיש בידיו הזמנות או התחייבות מחברות טורקיות מקבל הודעת ביטול בעקבות המשבר המדיני, מדובר בהפרת חוזה על כל המשתמע מכך", אומר שביט. "במקרה כזה, ואם הביטול אינו מוסדר בחוזה, ניתן יהיה לתבוע פיצויים מהחברה הטורקית בפורום ההידיינות שעליו הוסכם בחוזה שבין הצדדים. בהיעדר הסכמה, ניתן יהיה לתבוע את החברה הטורקית בבית משפט טורקי במקום מושבה, או במקרים מסוימים בבית משפט ישראלי".

באשר לסיטואציה המדינית הסבורה אומר שביט כי קשה להאמין שהטורקים יוכלו להצדיק ביטול הסכמים בעילה של כוח עליון (פורס מז'ור). לדבריו, "היחסים בין המערכת העסקית בישראל לבין המערכת בטורקיה דומים ליחסים עם מדינות אירופה ועם ארצות-הברית".

האם היחסים הכלכליים עם טורקיה ישרדו במשבר? לדברי שביט, הדבר תלוי במגזר העסקי.

"תיירות נפגעת בקלות, וטורקיה צפויה להימחק ממפת התיירות הישראלית לחודשים רבים, אולי אפילו לשנים", הוא אומר, "וגם אספקת מוצרים קמעונאיים-צרכניים יכולה להיפגע מחרמות צרכנים מאורגנים, אך אספקת מוצרים תעשייתיים, חומרי גלם וכימיקלים, כמעט שלא תיפגע כל עוד יהיו תשתיות הובלה".

שביט צופה כי בטווח הארוך השלטונות באנקרה ובירושלים לא יאפשרו הידרדרות ביחסים הכלכליים, אך בינתיים, הוא מזהיר, "חייבים לפעול בטורקיה עם ייעוץ משפטי צמוד, לתחזק הסכמים משפטיים, לקבל ביטחונות לתשלום ואספקה ולהיערך להידרדרות אפשרית עד כדי ניתוק יחסים כלכליים.