חזר בעל כורחו: נתניהו תכנן להתחיל מתקפת הסברה נגדית מהבית הלבן - אך אובמה ביטל הביקור

במגעים הקדחתניים בין פמליית רה"מ באוטווה לבין ממשל אובמה, המסר האמריקני היה ברור: כדאי לדחות את הביקור ■ יועצי נתניהו רצו את הבמה הוושינגטונית כדי לתת מענה הולם למה שהם ראו כמתקפת תעמולה ■ ארה"ב משגרת משלחת נשיאותית לוועידת ההשקעות הפלסטינית

ממשל אובמה הוא שהחליט לבטל את ביקורו המתוכנן של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בבית הלבן, שעמד להתקיים היום (ג')- כך אומרים מקורות בוושינגטון ובירושלים.

בהתייעצויות קדחתניות שנערכו ביום ב' בין פמליית רה"מ, באוטווה, בירת קנדה, לבין מקבלי החלטות בבית הלבן, אחרי שהתבררו ממדי משבר המשט ביום התיכון, קיבלו הישראלים מסר אמריקני ברור: כדאי לדחות את הביקור.

לדברי מקורות, דווקא הפרופיל הגבוה שתוכנן לביקור הוא שעורר חששות בממשל אובמה. בניגוד לביקור האומלל הקודם של נתניהו בבית הלבן, שנערך בחשאי, הרחק מהתקשורת ובאופן משפיל, מבחינת רה"מ, תיכנן הממשל הפעם מה שמקור אמריקני הגדיר כ-whole shebang, כלומר "כל ההצגה", לפחות בהשוואה לביקור הקודם.

הפגישה היתה אמורה להיות שיאה של "מתקפת הקסם" הממשלית, שנועדה לאחות את הקרע שנבעה בין ממשל אובמה לממשלת נתניהו ולשכך חששות של הקהילה היהודית בארה"ב מפני שחיקת התמיכה האמריקנית בישראל. היו אפילו ניחושים שאובמה עמד לנצל את הזדמנות הפגישה ולהודיע על כוונתו לבקר בישראל לקראת סוף הקיץ, כנראה באוגוסט או תחילת ספטמבר.

ל"גלובס" נודע, כי דווקא הפומביות המתוכננת של פגישת אובמה נתניהו הפחידה את הממשל אחרי גל המחאות האדיר שחוללה פעולת צה"ל נגד משט האוניות בים התיכון. הבית הלבן ביקש לסוכך על הנשיא מפני הנזק התדמיתי של הופעה משותפת לפני העולם כולו עם אדם שמזוהה עתה, פחות או יותר בעולם כולו, עם התקפה על "שוחרי שלום" שניסו לנפק "סיוע הומניטרי" לעזה הנצורה. יועצי הנשיא חששו שהפגישה הזו, פחות מ-24 שעות לאחר התקרית, תתפרש כתמיכה אמריקנית עקיפה בפעולת ישראל ותפגע במאמצי ארה"ב להדק את הסנקציות הגלובליות נגד איראן ולקדם את המו"מ הישראלי פלסטיני.

יודגש, שגורמים ישראליים רשמיים מכחישים בתוקף שידה של ארה"ב בביטול הביקור. גם פקידים בכירים בבית הלבן, שצוטטו אתמול בוול סטריט ג'רנל,, אמרו שנתניהו, לא האמריקנים, הוא שהחליט לבטל את הפגישה.

בכל אופן, מקור בסביבת נתניהו אמר לגלובס, כי האמריקנים, לא הישראלים, רצו לדחות את הביקור. מידע דומה התקבל בוושינגטון. מבחינת פמלייתו של ראש המשלה, האיתות מוושינגטון היה אכזבה. זמן קצר קודם לכן, אמרו דוברים רשמיים, כי הביקור יתקיים כמתוכנן.

למעשה, יועצי נתניהו רצו לנצל את הבמה הוושינגטונית כדי לתת מענה הולם למה שהם ראו כמתקפת תעמולה גלובלית נגד ישראל ולהראות לעולם שארה"ב, לפחות, ניצבת לצד ישראל.

ארה"ב משגרת משלחת נשיאותית לוועידת ההשקעות הפלסטינית

הבית הלבן הודיע היום כי ישגר משלחת נשיאותית לוועידת ההשקעות הפלסטינית. הוועידה תיפתח מחר בבית-לחם ותימשך שלושה ימים. בראש המשלחת יעמוד ג'ורג' מיטשל, נציג ארה"ב למו"מ בין ישראל לפלסטינים.

חברי המשלחת יהיו ניל וולין, סגן שר האוצר האמריקני; דניאל רובינסטיין, הקונסול הכללי האמריקני בירושלים; אלפונסו פולהאם, סמנכ"ל USAID, זרוע סיוע החוץ של הממשל; מארה ראדמן, סגניתו של מיטשל; זיאד אסאלי, הנשיא והמייסד של כוח המשימה האמריקני לפלסטין, שדולה פלסטינית בוושינגטון; וסעיד נאשף, שותף בקרן הון הסיכון Middle East Venture Fund.