כרגיל, היבואנים נהנים: המכוניות הקומפקטיות החדשות בישראל

בחודשים הקרובים יציפו את ישראל מכוניות שכולן מתמקדות בפלחים קטנים וזולים יותר ממשפחתיות הסדאן הקלאסיות - אשר תופסות היום קרוב ל-75% מהמכירות

אחת הסטיגמות השיווקיות העתיקות והחסינות ביותר בשוק הרכב הישראלי קובעת שהלקוח הישראלי "לא חוזר לאחור". במילים אחרות, מי שהתרגל למכונית בגודל ובסטטוס מסוימים ישאף תמיד להתקדם כלפי מעלה. הוא עשוי להחליף דגם באותה קטגוריה, או לעבור לרכב נישה באותה קטגוריה - כמו רכב שטח או מוביל נוסעים - אך לעולם לא יעבור לרכב קטן יותר מבחירה.

אבל בקיץ 2010, לראשונה, מסתמן שינוי ממשי במגמה. בחודשים הקרובים תציף את השוק ארמדה של מכוניות חדשות וקומפקטיות, שכולן מתמקדות בפלחים קטנים וזולים יותר ממשפחתיות הסדאן הקלאסיות (קטגוריה C), שתופסות קרוב ל-75% מהמכירות.

מאחורי המגמה החדשה ניצב "המיסוי הירוק", אבל אם מישהו סבור שהתרחש שינוי בעמדה המסורתית של יבואני הרכב ושל הנהג הישראלי כלפי סוגיית הפליטה ואיכות הסביבה (כלומר, אדישות מוחלטת), ואולי אפילו "יישור קו" אוטומוטיבי-חברתי עם מערב אירופה, הוא טועה בגדול. הסיבה לפריחה היא שהמיסוי הירוק הפך את יבוא המכוניות מופחתות הפליטה לרווחי הרבה יותר מאשר בעבר ליבואנים, ואת המכוניות המיובאות לאטרקטיביות (מעט) יותר ב"לוקש" של מקבלי הרכב הצמוד. השינוי אולי לא יהיה דרמטי בשלב הראשון, אבל הוא צעד ראשון מבורך. הנה מדגם.

אאודי A1: לשבור את הנוסחה

אאודי A1
 אאודי A1

בפני משווקי אאודי בישראל ניצב כיום אתגר שיווקי רציני: לשבור את הנוסחה "קטן הוא זול", ולשכנע את הלקוחות שמכונית שלוש דלתות באורך 3.93 מטרים (קצת פחות מפולו), עם בסיס גלגלים צנוע של 2.47 מטרים, היא אאודי-פרימיום אמיתית.

חלק מהעבודה השיווקית תעשה המכונית עצמה. למרות ממדיה הזערוריים יש לה חרטום מפואר, שלדה עם כמות נכבדה של הנדסה גרמנית מסורתית, תא נוסעים איכותי ומשודרג על-פי המסורת של אאודי, ובטיחות פסיבית של מכונית גדולה.

יש לה גם רשימת אופציות שלא הייתה מביישת A6, החל בריפודי עור במגוון שילובים וכלה בגלגלי 18 אינץ' (!) ומערכת קול של "בוס". המנועים יכללו את ההיצע המוכר של קבוצת פולקסווגן פלוס אופציה לתיבה כפולת מצמדים עם שבע מהירויות, והדגש בכולם הוא על חיסכון: עד 22 קילומטרים לליטר בדגמי הבסיס.

כמה תעלה? באירופה מתחיל מחיר ה-A1 הבסיסית (1.2 ליטרים TSI) בכ-15% פחות ממחירי הגולף, ואילו הדגם החזק ביותר, עם 122 כוחות סוס ועם תיבת DSG עולה בדיוק כמו הגולף עם מנוע מקביל. בארץ, עם מינוף ראוי של שער האירו נמוך, זה יכול להתבטא בטווח מחיר של כ-125 עד 145 אלף שקלים. יקר עבור מכונית שלוש דלתות בגודל פולו, אבל כרטיס כניסה זול מאוד לשוק היוקרה.

יונדאי אקסנט 2011: כיוון חדש

יונדאי אקסנט 2011
 יונדאי אקסנט 2011

התחרות מכיוון המאזדה 2 סדאן עשויה להאיץ את מועד ההגעה המתוכנן של האקסנט החדשה, שכרגע מתוכנן ל-2011. כאשר היא תגיע היא עתידה לתת "פייט" רציני למתחרותיה. לצד העיצוב החיצוני האטרקטיבי והמגובש, שנראה כמו גרסה מוקטנת של הסונטה החדשה, היתרון המרכזי שלה הוא ממדים שכמעט נושקים לאלה של משפחתיות גדולות.

היא נמתחת לאורך 4.34 מטרים ולרוחב 1.75מטרים, וניצבת על בסיס גלגלים באורך 2.57 מטרים. גם תא המטען שלה מציע נפח נכבד של 454 ליטרים. את החבילה משלימים תא נוסעים מודרני ואיכותי ומנועים חדשים וחזקים: 1.4 ליטרים בהספק 105 כוחות סוס, ו-1.6 ליטרים בהספק 122 כוחות סוס. עדיין לא ברור מהיכן תגיע המכונית החדשה, אולם אחד המועמדים המרכזיים הוא המפעל של יונדאי בטורקיה, שבו מיוצרת האקסנט ובקרוב תיוצר גם ה-I20.

כמה תעלה? התשובה תלויה כנראה במאזדה 2 סדאן (ראו בהמשך), שכמו במקרה של ה-3 צפויה להפוך ל"סמן הימני" של התמחור בפלח הזה. אבל בהתחשב בממדיה של האקסנט החדשה, ובעובדה שליונדאי אין בהיצע בישראל משפחתית סדאן, היא עשויה להיות מתומחרת כמשפחתית לכל דבר.

ניסן מיקרה: מכנה משותף רחב

ניסן מיקרה
 ניסן מיקרה

בתוך חודשים מספר תנחת בישראל המיקרה החדשה של ניסן, שמוגדרת בחברה בתור "מכונית עולמית". התואר המרשים נועד רק לציין שזוהי מכונית שמיועדת לייצור ולשיווק ברחבי העולם, עם דגש על מדינות מתפתחות. עם שינוי הייעוד בא גם שינוי הקונספט: המכונית הקודמת והעגלגלה הייתה פריט אופנה יפני טיפוסי, שתוכנן מבראשית עבור קהל הנשים של יפן, ששוחר מכוניות "חמודות".

המיקרה החדשה פונה למכנה משותף רחב יותר, עם מרכב גבוה, עם זנב סולידי ועם תא נוסעים מרווח. זכר לאופנתיות נותר רק בעיצוב החרטום ובתא הנוסעים. המיקרה 2011 תגיע אלינו כנראה עם מנוע 1.2 ליטרים סופר-חסכוני, בהספק 94 כוחות סוס, ועם שלל גדג'טים כמו מסך מגע, מפתח חכם, ואפילו מערכת סיוע בחניה, שמתאימה את עצמה לרמת המיומנות של הנוסעים. ניסן מבטיחה מרווח פנים רציני ויכולת תמרון עירונית רצינית, כולל רדיוס סיבוב של 4.5 מטרים בלבד.

כמה תעלה? למשווקים בפלח הזה אין הרבה ברירות; מי שרוצה לשמור על נוכחות צריך לכוון את עצמו אל מחיר המאזדה 2 - ומטה.

מאזדה 2 סדאן: הליסינג מתכווץ

מאזדה 2 סדאן
 מאזדה 2 סדאן

בימים אלה יורדות מפס הייצור של פורד מאזדה בתאילנד מכוניות המאזדה 2 סדאן הראשונות שמיועדות לישראל. גרסת הסדאן, ששיווקה יתחיל ברבעון השלישי, פונה היישר אל לבו של סגמנט B הקומפקטי-משפחתי בישראל, שבו שלטה עד היום באופן כמעט בלעדי יונדאי אקסנט. ה-2 סדאן נמתחת לאורך 4.25 מטרים, כמעט שלושים סנטימטרים יותר מגרסת החמש דלתות, והאורך מנוצל היטב לטובת תא מטען בנפח רציני של 450 ליטרים.

פרט לכך, זוהי המאזדה 2 המוכרת: אותו בסיס גלגלים, אותו מנוע 1.5 ליטרים בנזין נשכני, ואותה שלדה הדוקה שאמורה לשמר את היכולות הדינמיות של ה-2 האצ'בק. גם תא הנוסעים לא אמור להיות שונה משמעותית.

מכיוון שמדובר במאזדה, אפשר לשער שגורלה של ה-2 סדאן לא יהיה דומה לזה של מתמודדות אחרות שניסו לקרוא תגר על האקסנט (ע"ע רנו סימבול), והיא תהפוך למראה מוכר מאוד בציי הרכב.

כמה תעלה? מכיוון שמדובר במאזדה, אפשר להניח ברמה גבוהה של דיוק שהמחיר יהיה בין ה-2 האצ'בק ל-3 סדאן - משהו בין 110 ל-115 אלף שקלים, בכפוף לרמת הגימור. המחיר הזה יציב אותה כחלופת "מיסוי ירוק" לעובדים, שיוותרו על משפחתיות רגילות לטובת חיסכון בשווי השימוש החודשי.

ועוד כמה שנמצאות על הכוונת של היבואנים בארץ:

קיה Venga

קיה נמצאת בארץ בתהליך התעוררות, שבמסגרתו מתוכננת גם ה-Venga החדשה להגיע אלינו. המכונית, שתוכננה ועוצבה עבור אירופה, מציעה מבנה של "מיני מיניוואן" עירוני, עם אורך טיפוסי לקבוצה (4 מטרים), אבל גם עם בסיס גלגלים מרשים של 2.61 מטרים, תא מטען בנפח 440 ליטרים, ושפע של מרחב בתא הנוסעים המודולרי.

שברולט ספארק

"המכונית העולמית" החדשה של שברולט כבר נמכרת ברחבי העולם, ותגיע אלינו בעוד כמה חודשים, כשתהיה לה תיבה אוטומטית. בתוך מרכב באורך 3.64 מטרים בלבד הצליחו מהנדסי החברה לדחוס מראה אתלטי ושרירי, תא נוסעים מרווח מאוד, ועיצוב פנים צעיר ומתוחכם. להנעה אחראים כיום מנועי 1 ליטר ו-1.2 ליטרים סופר חסכניים ויעילים, שיציבו את המכונית בקבוצת מס אטרקטיבית.

ניסן פיקסו

עד שתגיע המיקרה החדשה, עשויה להגיע אלינו ה-Pixo, שכבר נמכרת באירופה זה כשנה. ממדיה מציבים אותה מול הסוזוקי אלטו, אם כי יש לה תא נוסעים משודרג ומראה בוגר יותר. להנעה אחראי מנוע 1 ליטר חסכני, שקיים עם אופציה לתיבה אוטומטית אמיתית. היא מיוצרת בהודו, ומחירה עשוי להיות אטרקטיבי מאוד.

פיאט 500 אבארט

פיאט 500 אבארט
 פיאט 500 אבארט

פיאט, כמו אאודי, מכוונת לפלח של "מכוניות קטנות בגודל וגדולות בסטטוס", והיא תבצע זאת עם גרסאות האבארט הספורטיביות של ה-500 הקטנטנה. המתכון נראה מעורר תיאבון: מנוע טורבו 140 כוחות סוס על משקל זעיר, אפס ל-100 בפחות משמונה שניות, מתלים משודרגים ונוצות קרב בולטות. עכשיו צריך רק מחיר הגיוני.