הפייסבוק של המקובלים

הלהיט החדש במדיה החברתית הוא רשתות חברתיות פרטיות המיועדות למינוף עסקים

המדיה החברתית המקוונת, שהפכה לחלק בלתי נפרד מחייהם של מאות מיליוני בני אדם בכל רחבי העולם, חודרת בתקופה האחרונה גם לעולם העסקי - ארגונים ותאגידים מאמצים אותה כחלק בלתי נפרד מליבת האסטרטגיה השיווקית והעסקית שלהם.

חברות שידעו לפתח אסטרטגיות הנשענות על מדיה חברתית כדי לתת מענה טוב יותר לצרכים של ציבור הצרכנים, מפתחות עתה בפייסבוק, בטוויטר ובלינקד-אין אסטרטגיות המיועדות ליצור קשרי גומלין חברתיים עם תאגידים אחרים.

3 האתרים החברתיים, שהצליחו להגיע במצטבר ל-550 מיליון חברים רשומים, מפתחים עתה פלטפורמות המיועדות לצרכים החברתיים ברמת B2B של התאגידים. אך במקביל נוצרים גם אתרי מדיה חברתית/עסקית מתמחים, הממתגים את עצמם כאליטיסטים יותר, והופכים לסוג של מועדון תאגידים שלא פשוט להצטרף אליו.

מידע זורם במהירות

ממש כפי שחלק מאנשי העסקים משקיעים מאמצים כדי להיכלל ברשימת המוזמנים לאירוע סגור ואקסקלוסיבי, כך מתגבשות עתה קבוצות של נטוורקינג חברתי שמטרתן העיקרית היא לשמור את ההמונים מחוץ לרשימות.

המגמה החדשה נוצרה בשל הביקוש ליצירת בידול בין גולשי "עמך" הנכנסים בהמוניהם דרך הדלת הפתוחה של פייסבוק, לינקד-אין או מייספייס לבין גולשים עסקיים המבקשים לשדרג את היכולת שלהם לתקשר עם מנהלים, שעשויים בעתיד להפוך לשותפים אסטרטגיים, עם מקורות מידע או עם לקוחות. שכן, במסגרת רשתות חברתיות-ארגוניות נוצרים גם קשרים אישיים רבי-ערך, המעמידים לרשות כל המעורבים בתקשורת זו מידע שלעתים לא יסולא בפז. לדוגמה, מידע על עסקה גדולה בין שתי חברות מתחרות יגיע לידיעת מנהל המעורב ברשת חברתית כזו מהר יותר מאשר לו לא היה עומד לרשותו כלי כזה.

ענקית החדשות והמידע רויטרס ניתחה את שוק המדיה החברתית, והשיקה קהילה פרטית מקוונת המיועדת למנהלים של קרנות גידור, ברוקרים ואנליסטים. לא פשוט להתקבל לקהילה זו, ורויטרס עורכת בדיקות קפדניות כדי לאמת את הנתונים האישיים של אלה המבקשים להתקבל.

קהילות כאלה יהפכו ליעד מועדף אצל מפרסמים רבים. האתר החברתי/עסקי LinkedIn, המשמש כזירת נטוורקינג לכ-50 מיליון אנשי עסקים בכל רחבי העולם, הודיע לא מכבר על הקמת קבוצות נטוורקינג אשר הרכב המשתתפים בהן יוכל להוות פלטפורמה פרסומית לתאגידים - שיוכלו להציג בפניהם ניירות עמדה אסטרטגיים וקטעי וידיאו, ואף ליצור פורומים לדיונים בנושאים הקשורים למפרסם. כך, תמורת תשלום חודשי של 50 אלף דולר, יוכל תאגיד להגיע אל החברים בקבוצה, כאשר המכנה המשותף שלהם הוא כמובן מעמדם ותפקידיהם בקהילייה העסקית הגלובלית והמקומית.

השפעה של החברים

אין זו משימה פשוטה, שכן למרות השם הידידותי "רשתות חברתיות", הרי ההחלטה לגבי צירוף גורם עסקי מסוים לרשת החברתית העסקית של תאגיד היא החלטה עניינית, המבוססת - כמו כל החלטה עסקית - על נתונים כמותיים כמו חוסן עסקי, השתייכות לרשתות חברתיות אחרות, משאבי ידע, כישרון והשפעה פוליטית שיש לאותו גורם/מועמד עסקי, כמו גם היכולת של הגורם המועמד להביא עימו נכסים נוספים, כמו "חברים", שהם גורמים עסקיים המייצגים ערך מוסף משמעותי עבור אותו תאגיד.

לאלה מתווסף מרכיב חיוני לא פחות, והוא הנכונות של אותו גורם/מועמד ליצור יחסי גומלין עם התאגיד. מרכיבים אלה הם כה חשובים עד כי מעמדה ומיתוגה של רשת חברתית/עסקית תלויים במידה רבה במשאבי הידע וההשפעה הפוליטית של חבריה, הדרושים כדי ליצור סינרגיזם עסקי.

הכותב הוא יועץ לשיווק. www.trends-news.com