סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, על תקרית המשט: מה הביג דיל?

מצדיק בראיון טלוויזיוני את החלטת ישראל למנוע התקדמות המשט לרצועת עזה ■ "לישראל יש זכות מלאה להגן על האינטרס הביטחוני שלה" ■ האישיות הבכירה ביותר בדרג הפוליטי האמריקני, עד עתה, שיצאה להגנת ישראל

סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, הצדיק את פעולת צה"ל לבלימת התקדמות המשט הטורקי-פלסטיני לרצועת עזה, אך הביע תמיכה בחקירה בינלאומית בנסיבות המקרה. ביידן הוא האישיות הבבירה ביותר בדרג הפוליטי האמריקני, עד עתה, שיצאה להגנת ישראל.

בראיון לשדר צ'רלי רוס, ברשת הטלוויזיה הציבורית (PBS), אמר ביידן: "אני חושב שלישראל יש הזכות המוחלטת להגן על האינטרס הביטחוני שלה... אפשר להתווכח האם ישראל היתה צריכה להוריד אנשים אל האוניות (ממסוקים), אך האמת היא, שלישראל יש הזכות לדעת האם נעשה ניסיון להבריח נשק (לעזה). לאחר הכל, ישראל במצב מלחמה עם החמאס".

הוא הוסיף: "ועד עכשיו, מה בעצם קרה, צ'רלי? הישראלים אמרו (למקבלי החלטות במשט), 'אתם נמצאים בים התיכון. אם תסיטו את האוניה מעט צפונה (לאשדוד), תוכלו לפרוק את המטען שלכם ואנו נעביר אותו לעזה'. אז מה הביג דיל כאן? מה הביג דיל שישראל עמדה על כך שהיא תעביר את המשלוחים שהיו בספינות המשט הישר לעזה"? "מבחינתה של ישראל, לגיטימי לומר, 'אנו לא יודעים מה נמצא על הספינה. האנשים האלה (החמאס, יעד המשלוחים) שיגרו 3000 רקטות לעבר אנשינו", אמר ביידן.

ועם זאת הדגיש סגן הנשיא שאי אפשר להתעלם מסבל הפלסטינים בעזה: "דבר אחד שאנו צריכים לעשות הוא לא לשכוח את מצוקת הפלסטינים שם; הפלסטינים, לא החמאס. מצבם לא טוב. לכן הפעלנו הרבה לחץ על ישראל, וגם שידלנו אותה בדברי נועם, שתתיר להכניס לרצועה חומרי בניין, זכוכית..." המראיין קטע את דברי ביידן ואמר: הרי מארגני המשט ביקשו להכניס לרצועה חומרי בניין? ביידן: "כן, אנחנו יודעים, אבל המארגנים יכלו בנקל להביא את החומרים אלינו ואנו היינו מעבירים אותם (לעזה)".

"וכאשר אנו מפעיליים לחץ, והעולם מפעיל לחץ, על ישראל להתיר מעבר סחורות לעזה כדי להקל על מצוקת תושבי עזה, תושבים מהשורה, מה קורה? חמאס מחרים את החומרים, שם אותם במחסן ומוכרם", אמר סגן הנשיא.

בתשובה לשאלה על חקירה בינלאומית בנסיבות המקרה, השיב ביידן: "חקירה תנוהל ע"י הישראלים, אך אנו פתוחים להשתתפות בינלאומית, בדיוק כמו בחקירה על הטבעת ספינה של קוריאה הדרומית, מול חופי קוריאה. קוריאה הדרומית ניהלה את החקירה, אך הקהילייה הבינלאומית הצטרפה אליה, ואפשרי מאוד שדבר כזה ייתרחש בחקירה על המשט".

ביידן הדף טענות כאילו ישראל תהיה מוטה במידה שהיא לא תאפשר לה לנהל חקירה הוגנת: "לכל אלה שאומרים, 'הישראלים האלה, אי אפשר לתת בהם אמון'. הנה, בית-המשפט העליון בישראל פסק שצריך לשחרר מיד אחד מכל ארבעה עצורים על הספינות במשט".