"המשט מחזק את ההאשמות שאנו מצפצפים על המשפט הבינלאומי"

פרופ' אריה רייך, דיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן: "לא צריך להיות גאון בהסברה כדי להבין שבמבחן התוצאות התגובה הישראלית למשט לעזה היא כישלון קטסטרופלי. נפלנו למלכודת היח"צנית שטמנו לנו"

"לא צריך להיות גאון בהסברה כדי להבין שבמבחן התוצאות התגובה הישראלית למשט לעזה היא כישלון חרוץ קטסטרופלי. נפלנו לתוך המלכודת היח"צנית שטמנו לנו 'פעילי זכויות האדם' המוסלמים. העובדה שהכוונות שלנו היו טובות, ועשינו את המקסימום כדי למנוע פגיעה בחיי אדם בלי לוותר על חובתנו להגן על אזרחינו מפני הטרור החמאסי, אין בה כדי להמתיק את הגלולה המרה של האסון התקשורתי והדיפלומטי שאנו חווים עתה בכל העולם".

את הדברים האלה אומר בראיון ל"גלובס" פרופ' אריה רייך, דיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן, מהמומחים המוערכים בזירה האקדמית-משפטית הבינלאומית בתחומי הסחר הבינלאומי, נזיקין ובוררויות עסקיות.

לדברי פרופ' רייך, "קשה להאמין שלא ניתן היה להשתלט על אוניית הנוסעים הגדולה בדרך חלקה יותר, תוך סילוק הפעילים האלימים מגג האונייה לפני הנחתת אנשי השייטת, למשל על-ידי שימוש בגז מדמיע, רימוני הלם או תותחי מים.

"קשה גם להאמין שלא ניתן היה להמתין עם ההשתלטות עד שהאונייה תיכנס למים הטריטוריאליים של ישראל או של עזה, כדי למנוע טענות על הפרת המשפט הבינלאומי המבטיח שיט חופשי בים הפתוח.

"איני מתעלם מכך שלישראל יש גם טיעונים משפטיים בעלי משקל להצדקת פעולתה בלב ים, בהתחשב בכך שדבר המצור הימי על עזה פורסם ברבים, ומנהיגי האונייה הודיעו על כוונתם לשבור מצור זה ולהגיע לעזה בכל מחיר.

"ואולם, באווירה האנטי-ישראלית הכללית ובשל התוצאות הקשות של הפעולה, טיעונים מורכבים אלה הולכים לאיבוד, כמו טיפות גשם בודדות בסופת ההוריקן האדירה העוברת עלינו. מדוע בכלל להיכנס לפינה הזו במקום להמתין שיתקרבו יותר כדי שיהיה לנו בסיס משפטי בינלאומי חזק יותר מול ההתקפות שידענו שיתרגשו עלינו?", הוא שואל.

לדבריו, "ישראל עדיין לא הפנימה שהפלסטינים מנהלים נגדנו מלחמת חורמה בדעת הקהל העולמית, והם מכים אותנו שוק על ירך זה כמה שנים. לתבוסה הישראלית בזירה הזו יש מחיר פוליטי כבד. היא מעצימה את הלחץ הבינלאומי עלינו וגורמת לוויתורים שהם לא לטובתנו. עוד לא ממש נחלצנו מהמכה הקשה שהנחית עלינו היהודי גולדסטון, והנה מתרגשת עלינו הצרה הזו, שמחזקת את ההאשמות של צרינו שאנו אלימים מדי ומצפצפים על המשפט הבינלאומי.

"היות שאת הנעשה אין להשיב, על ישראל לעשות עתה את המקסימום להקטנת הנזק התדמיתי, הן באמצעות הסברה תקיפה והן באמצעות הכלים הדיפלומטיים הדלים העומדים לרשותנו. צריך להתעקש על תום-לבנו לאורך כל הפעולה ועל זכותנו להגנה עצמית. וצריך להתכונן בדרך מוצלחת יותר למשט הבא שמתארגן בימים הקרובים".

"האירוע הזה יגבה מאיתנו מחיר כבד", מוסיף רייך, "אלא שלדעתי הוא יהיה בעיקר במישור הפוליטי - ולא במישור הכלכלי-מסחרי. רוב מדינות העולם מפרידות בין מסחר לפוליטיקה, והמערכת של הסכמי סחר בינלאומיים מונעת מהן להשתמש בסנקציות מסחריות נגד ישראל, כתגובה למדיניות או לפעולה כלשהי שלנו.

"אני מאמין שלאירועי המשט לא תהיה השפעה מרחיקת לכת על כלכלת ישראל. בדרך-כלל קיימת הפרדה בין הנושאים הפוליטיים לבין יחסי הסחר, ולא נותנים למתחים פוליטיים להשפיע על אינטרסים מסחריים. עם זאת, סביר שתהיה פגיעה ביחסים בינינו לטורקיה, שיהיו לה גם השלכות כלכליות, שקשה לאמוד את ממדיהן כעת. איני מאמין שהטורקים ישעו את הסכם הסחר החופשי שיש לנו איתם. זה גם לא לטובתם. לדעתי, האירוע הזה לא יוביל אותנו למשבר כלכלי. ההשלכות שלו יהיו פוליטיות בעיקר, לא כלכליות".

רמת המקצוע

"לכאורה אני צריך לשתוק, כי אני נהנה מהמצב הזה שיש הרבה מכללות והרבה סטודנטים למשפטים", אומר פרופ' רייך. "מרבית המרצים באניברסיטאות מלמדים במכללות לצורך השלמת הכנסה, ואנחנו באוניברסיטה נהנים מבוגרי המכללות שבאים ללמוד אצלנו לתואר שני. אבל אני ממש לא מסוגל לשתוק כשאני רואה מה קורה למקצוע".

לדבריו, "קשה להתעלם מכך שהמצב מאוד קשה ורמת המקצוע מאוד-מאוד ירדה. יש עורכי דין שמופיעים בבתי המשפט ולא יודעים לדבר עברית כמו שצריך, לא יודעים לכתוב, וגם הרמה האתית של הרבה עורכי דין מאוד ירדה. אנשים מרמים אחד את השני, עושים תרגילים מלוכלכים אחד לשני, והסולידריות המקצועית שהיתה פעם, שאחד כיבד את השני, ירדה.

"לאחרונה אני מלמד פחות במכללות, אבל כשלימדתי שם ראיתי שהרמה מאוד נמוכה. סטודנטים העתיקו עבודות כל הזמן, וחלק מאלה שכן ניסו לכתוב באופן עצמאי, לא יכולת להבין מה הם כותבים. המשפטים שלהם לא התחילו ולא נגמרו.

"זה לא נכון לגבי כולם, יש גם אנשים איכותיים, אבל הם המיעוט. פעם אנשים מהרמות הנמוכות שרואים שם לא היו מגיעים בכלל למקצוע, כיוון שהם לא היו מתקבלים לפקולטות למשפטים. היום המקצוע מוצף, יש המון עורכי דין שרמתם מאוד ירודה, ומי שסובל בסוף אלה הלקוחות שלא יודעים שהם מקבלים שירות לא טוב".

* המכללות אשמות בהכול?

"לא כולן, ולא בהכול. חלק מהמכללות שומרות על סטנדרטים גבוהים. אבל אחרות הגזימו לגמרי, כי ברגע שזה הפך להיות ביזנס, עסק שמגלגל הרבה כסף, אז לחלק מהמכללות לא היה אכפת מהרמה של הסטודנט, והן מוכנות לקבל כל מי שרק רוצה ללמוד משפטים. כנראה, להרבה אנשים היה חלום להיות עורכי דין, אבל לא כולם מתאימים, וככה זה נראה".

הראיון המלא עם פרופ' אריה רייך - במהדורה המודפסת של "גלובס הערב".