נובל אנרג'י: הביקוש לגז בישראל יטפס ב-10% כל שנה עד 2030

(עדכון) - ירון זר: "נתון חשוב ביותר - הביקושים גבוהים בהרבה מאלה של רשות הגז" ■ שיחת הוועידה של נובל אנרג'י : "'תמר' יכולה להביא לתפוקה מהגבוהות בעולם" ■ נובל מעריכה שוויו ב-6.74 מיליארד ד'

"בטווח הקרוב אנחנו נטפל בביקושים לגז טבעי. אנחנו מזרימים לשוק כמויות עצומות והשוק יצטרך לספוג את זה", כך אמר היום (ה') צ'אק דייווידסון, מנכ"ל חברת נובל אנרג'י המפעילה באתר "לוויתן", בשיחת ועידה עם אנליסטים לאחר ההודעה שלה הבוקר לגבי פוטנציאל באתר הקידוח לוויתן.

דייווידסון אמר כי החברה רוצה להמשיך את המומנטום של הקידוחים וההצלחות שרשמה בתחום. "יש לנו פורטפוליו עשיר והזדמנויות ואנחנו ננצל אותם. נחפש רק בתחומים שמתאימים ומשרתים את האינטרסים שלנו", אמר. דייווידסון הדגיש כי לנובל קיימים מספר רב של נכסים "משני משחק" בין תיק ההשקעות שלה, ובכלל זה הקידוחים בישראל.

דייווידסון אישר את הפרסום ב"גלובס", כי החברה צפויה לרשום עלייה שנתית של 10% בחמש השנים הקרובות בהיקף הפקת הנפט, וכי היקף ההשקעות השנתי שלה צפוי לעמוד בממוצע על 2.6 מיליארד דולר בחמש השנים הקרובות. קצב ייצור החביות צפוי לעמוד על 350 אלף ב-2015.

לגבי קידוח תמר, הנכס הגדול בפרוטפוליו של נובל לפי דייווידסון והתגלית הגדולה בהיסטוריה של החברה, מנהל הכספים של החברה אמר כי מה שמייחד את הפרויקט הזה כי התפוקה של הגז ממנו גדלה ללא צורך בהשקעה יוצאת דופן או נוספת לזו שכבר הושקעה, ובקצב מהמהירים בעולם.

כן נמסר בשיחת הוועידה, כי "תמר היא תגלית ברמה עולמית ותחילת הפקה בה צפויה לתחילת 2012. ישראל היא השקעה אמינה של נובל, והצלחנו להפיק תפוקה משמעותית בקידוח - זו של 2009 גבוהה מן הסתם מזו של 2008. עפ"י תוכנית הפיתוח, התפוקה מהקידוח בתמר תפסק כמות מספקת עבורנו, וכן עבור מדינת ישראל".

"באתר 'תמר' יש עתודות גבוהות, ובכוונתנו לקדוח עוד 3 בארות בשדה, ולהמשיך בבארות הקיימים - מה שיביא לתפוקה מהגבוהות בעולם. אנחנו בוחנים גם אפשרות לקדוח עמוק יותר בבארות ב'תמר'", נאמר.

נובל מעריכה את שווי פרויקט תמר ב-6.74 מיליארד דולר - 1.4 מיליארד בשלב הראשון של הפרויקט, ואפסייד של 30% בשלב השני. לצורך השוואה, ישראמקו נסחרת בשווי של 4.7 מיליארד דולר.

עפ"י המצגת ששיחררה החברה, היא צופה קצב צמיחה בביקושים לגז בישראל של 10% בכל שנה עד 2030. ירון זר, אנליסט האנרגיה של כלל פיננסים אמר ל"גלובס", כי מדובר בנתון חשוב ביותר. הביקושים שצופה נובל גבוהים בהרבה מאלה של רשות הגז (4% בשנה)- וזה המון".

"ישראל תהיה יצואנית גז מובילה בעולם"

מוקדם יותר היום דייווידסון הגיב לראשונה על פרסום התוצאות הראשוניות של הסקר הסייסמי התלת-מימדי באתר ומביע ביטחון בתגלית גז טבעי משמעותית נוספת בישראל, מעבר ל"תמר".

"נוכח הגילויים החדשים, העלנו את התחזיות שלנו לכמויות שיבואו מקידוח 'תמר'", אמר דייווידסון בהצהרה שהוכנה מראש. "בנוסף לכך, אנו מזהים הזדמנויות משמעותיות לגילויים נוספים בקידוח בקרבת מקום ('לוויתן' - ע.ב.י) שבמידה ויצליחו, ימצבו את מדינת ישראל כיצואנית גז מובילה בעולם בשנים הבאות. אנו מצפים בכיליון עיניים להמשך הקידוחים במאגר הזה ומאחלים לכולנו הצלחה רבה".

דייווידסון חזר על ההבטחה להתחיל את הפקת הגז מ"תמר" בשנת 2012, והדגיש שוב כי הרומן בין נובל אנרג'י לישראל יימשך זמן רב.

"במהלך ביקורי האחרון בישראל בחודש מארס, הצהרתי כי נובל מתכננת להיות כאן בעשרות השנים הקרובות", הוא אמר. "היום, אני נרגש נוכח ההכרזה שלנו על גילויים על פוטנציאל חדש ומשמעותי בתחום האנרגיה במזרח התיכון. אני רוצה לברך את מדינת ישראל על הגילויים האחרונים שהם בעלי פוטנציאל לחיזוק הכלכלה וביטחונה של מדינת ישראל. נובל רואה כבוד רב לפעול כאן עם שותפיה הישראלים ברגעים היסטוריים אלו".

נובל אנרג'י דיווחה לפנות בוקר כי מניתוח נתוני הסקר הסייסמי שנערך ב"לוויתן" עולה, כי ישנו סיכוי של 50% להימצאות מאגר גז טבע בגודל 16 TCF - גדול כמעט פי 2 מהיקף הגז הנמצא ב"תמר" (8.7 TCF). החברה, יחד עם השותפות רציו, דלק קידוחים ואבנר, מתכננת להתחיל בקידוח ברבעון האחרון של השנה.